23 Dec 2015

18 Dec 2015

Memori abang Pae 3 tahun dahulu..

AssaLamualaikum.
Penyakit 'M' sudah bermula lagi. Tenggelam timbul dalam blog sendiri. Inilah kalau blogger suam-suam kuku (akulah tu. Haha). Ni hah! nak tunjuk wajah my Abang Pae 3 tahun dahulu. Masa ni umur 2 tahun lebih. Tengah tunggu order makanan.
Tengok muka jelir lidah tu. Haha! masa ni tengah lasak, semua nak buat sendiri. Rindu telatah nakalnya, Sekarang lagi banyak akal. Sel-sel otak berhubung. Nenek Pae cakap, "Pae ni, time tido ja, baru tangan dia berhenti gerak. Semua benda nak buat sendiri". Sibuk dia buat kapal kertas, origami, pistol, topeng. Semua ada. Haha! sabar lah. Nikmati masa kecil yang indah. Jumpa lagi.

11 Dec 2015

Isi Masa Lapang dengan Tupperware Brands

Salam Jumaat semua
Sibuk akhir-akhir ini sebenarnya dok busy dengan barangan Tupperware Brands. Hehe! Dah terjatuh cinta gamaknya. Sekaligus boleh dapat side income. Member Geng Karas yang ajak join. Suka-suka, daripada tak buat apa. Bosan jugak kadang kat rumah. Minggu lepas kami buat ala-ala road show, buka booth untuk pendaftaran ahli. Alhamdulillah ramai juga yang mendaftar.
Booth kami minggu lepas berhadapan Econ Save, Lahad Datu
antara barangan untuk kempen bulan ini
Menarik untuk dimiliki. Eco bottle paling mendapat sambutan
Paling lucu si abang Pae dok tanya, "Ibu sudah berhenti kerja kah?" 'Ibu, kerja jual Tupperware kah?".. hahaha. Siap kempen kat anak-anak jiran "Ibu abang Pae jual Tupperware tau!". Adoi lah anak. Haha. Kadang bawa juga dia ke booth, cuma tu lah risau sebab dia asyik berlari kesana kemari. Takut terleka. Last-last tinggal kat rumah. Doakan moga usaha dan hobi baru ini dapat berjalan dengan lancar. Jumpa lagi kawan-kawan.

*Weekend ini besok & lusa booth kami akan buka pula di tingkat bawah Darvel Bay, Lahad Datu. Jemput datang! :P

9 Dec 2015

Perang Dalam Islam

AssaLamualaikum
Info. Cara peperangan pada zaman nabi. Bukan macam sekarang. Sana sini berbunuhan tanpa ihsan. Nyawa manusia bagai tiada nilai. Wanita dan kanak-kanak selalu menjadi mangsa :( 
Dunia makin kejam! Agaknya semua masalah nak diselesaikan dengan peperangan. Toleransi tiada lagi. Lihat lah Syria, Palestin yang makin tertindas. Rakyat menderita. Rusia dan Turki pula berjaga-jaga. Ya Allah! Moga DIA yang berkuasa melindungi kita semua dari segala anasir-anasir jahat. 
Jumpa lagi..

4 Dec 2015

Power Of Sedekah..

AssaLamualaikum
KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?

Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al mu'minun:10)

Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dapat solat" atau "supaya aku dapat berpuasa"?

Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yang telah mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."

Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti.
Bersedekahlah utk saudaramu yang telah pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap untuk kembali ke dunia untuk bersedekah dan melakukan amalan soleh. Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak-anakmu supaya membiasakan diri dengan bersedekah.
Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kepada orang yang bersedekah.

"Kalaulah org yg bersedekah itu mengetahui dgn sbnrnya dan dpt menggambarkan bhw sedekah itu diletakkan dalam 'tangan Allah' sebelum ia ke tangan orang faqir, nescaya kelazatan orang yang memberi lebih terasa besar drp kelazatan si penerima.- Ibnu Qayyim.

Adakah anda pernah membaca tntang faedah bersedekah?
1) Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu-pintu syurga
2) Sedekah adalah sebaik-baik amalan soleh dan sebaik-baik sedekah ialah memberi makan
3) Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka
4) Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur
5) Sedekah adalah sebaik-baik hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)
6) Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan.
7) sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat
8) Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru-hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu daripadanya (hari kiamat)
9) Sedekah menjadi punca keampunan terhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan
10) Sebagai pembawa berita gembira tentang pengakhiran yangg baik dan punca doa malaikat buatnya
11) Orang yangg bersedekah adalah orang yg terbaik di kalangan manusia. Pahala sedekah pula adalah utk semua yang berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)
12) Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yang banyak dan pahala yang besar
13) Orang yang suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi.
14) Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati
15) Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan.
16) Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia.
17) Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan
18) Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh
19) Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian
20) Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung-burung.

Moga memberi manfaat pada kita semua. Jom rebut pahala dengan bersedekah! 

3 Dec 2015

Terima Kasih Yan...

AssaLamualaikum
Lama tak bersiaran. Hampir seminggu. Entahlah macam banyak plak urusan dua tiga hari kebelakangan ni. Tapi itulah, entah apa yang disibukkan tu. Haha! Singgah kejap diblog sendiri hanya nak ucapkan berbanyak terima kasih pada blogger Yan- Belajar untuk Sabar yang sudi beri gift comel ni. Sangat menghargai nya. InsyaAllah akan aku jaga sebaik mungkin.
Moga persahabatan alam maya kita berkekalan selamanya. Terima kasih sebab sudi hadir dalam blog atie. Doaku moga Yan sentiasa dalam lindungan Allah dan dipermudahkan semua urusan. Amin!  Love from Sabah. Jumpa lagi..