Thursday, 8 March 2012

--Hari WaNita SeDunia--

ASSALAMUALAIKUM....

Hiiiiiiiiiiiiiiiiiii semua..........



Wahhhh...bunyi entry kali ini macam sangat gembira, sangat warna-warni...hehehehe....SELAMAT HARI WANITA SEDUNIA you all...................erm.... Im so HappY bergelar seorang Wanita, seorang anak pada pasangan arwah En Latif (Al-Fatihah) & Puan Wa Atu....isteri kepada En Mohd Yusof.....also IBU kepada my luv son  Muhammad Irshad Rifae @ Pa'e........

moga menjadi Ibu yg baik padamu..
I wish i can be the better woman to all my lovely person in my life...:) 
Menjadi anak yang baik pada satu2 nya Insan yg bergelar IBU...selagi hayat dikandung badan.... menjadi Isteri yg mithali (InsyaAllah) pada suami tercinta...& menjadi Ibu @ mama yang penyayang pada amanah dr ALLAH..my tumpis Pa'e........
women that i love in my life..


sama2 lah kita memperbaiki diri..semoga menjadi WANITA yang sentiasa di redhai ALLAH....amin!.....................

Wednesday, 7 March 2012

**RINDU***

Assalam.... 
Pandai sdh bergaya..

Rindu itu adalah anugerah dari Allah.......
Sebenarnya entry kali  ini mau cerita pasal RINDU.....ermmm rindu pada anak sebenarnya...sebab anak skrg ada dengan neneknya...hehehe...Pa'e....Ibu rinduuuu Pa'e....:( 

senyuman  mu pengubat duka

baby I Miss u


Rasa sunyi bila balik dari  kerja anak tiada di rumah...selalunya bila balik kerja c kecil Pa'e sudah menunggu di depan pintu dan memanggil Ibu.....rindu nya pd ungkapan itu...skrg dengar dari HP je lah....dah pandai cakap, so bila tepon je Pa'e panggil Ibu...........huhu....

Ni lah dilema bagi Ibu Bapa yg bekerja....Risau meninggal kan anak...Mau tinggalkan di TASKA dengan macam2 kes yg berlaku sekarang ni..eeeee...GERUN memikirkan nya...Orang Gaji pun tak boleh dipercaya sangat...Bukan semua org gaji TAK OK...tapi mau cari yang betul2 OK tu yang susah....Zaman makin maju tapi Nilai2 KemaNusiaan semakin Menipis....................
wassalam!........

Tuesday, 6 March 2012

**9 Kekuatan Untuk Cipta Bahagia**

luv..luv..luv...
Assalamualaikum..................
Kebahagiaan rumah tangga bukanlah bergantung pada kekuatan cinta semata-mata. Ada banyak lagi aspek kekuatan yang perlu ada pada pasangan agar rumah tangga yang dibina utuh dan berkekalan hingga ke akhirnya.
Bagi yang belum berumah tangga maka persiapkan diri dengan kekuatan ini. Buat yang sudah berkahwin tiada salahnya menilai diri sama ada punya semua kekuatan ini dalam melayari rumah tangga.

1. Kekuatan fikiran
Sedarkah bahawa cinta bermula dari fikiran. Pastinya kita terfikir untuk mencari pasangan yang menepati cita rasa dan sudah tentu kriteria cantik, bijak, beragama dan penyayang menjadi pilihan. Secara tidak langsung, berfikir tentang hal-hal sebegini membuatkan anda lebih mengenali pasangan tanpa anda mengetahui siapakah individu yang dicari. Bersandarkan dari pencarian tersebutlah maka anda akhirnya dipertemukan dengan calon yang diinginkan.

2. Kekuatan melalui pemberian

Dalam percintaan dan rumah tangga perlu ada tolak-ansur, kerjasama dan kesepakatan. Sekiranya ingin mendapatkan cinta maka anda terlebih dahulu perlu memberinya. Lebih banyak cinta yang diberi maka lebih banyaklah cinta yang anda peroleh. Usah kedekut berkongsi kasih sayang kerana lama kelamaan keindahannya pasti dirasai. Sedar tak sedar bercinta juga membuka peluang untuk anda lebih bersemangat untuk melakukan pelbagai kebaikan.
3. Kekuatan melalui persahabatan
Cinta itu Indah.
Mendapatkan cinta yang sejati bukanlah semudah memperoleh cinta monyet. Banyak rintangan dan dugaan yang harus ditempuhi. Kerana itulah jalinan persahabatan diperlukan meskipun anda telah mengikat jalinan perkahwinan dengan pasangan. Belajarlah untuk menjadi kekasih dan sahabat yang baik kerana cinta tidak semestinya pandangan mata yang turun ke hati tetapi lebih kepada kebersamaan ke arah satu tujuan.


4. Kekuatan untuk melepaskan
Tiada apa yang kekal di dunia ini melainkan Dia Yang Maha Berkuasa. Untuk itu belajarlah untuk melepaskan kerana dia bukanlah milikmu yang abadi. Dalam percintaan anda perlu miliki ruang untuk diri sendiri. Ruang untuk mencintai diri sendiri serta ruang untuk belajar memperbaiki diri. Disebabkan itu, sebelum mencintai orang lain cubalah belajar menjadi seorang yang memaafkan dan lupakan kisah silam hitam dalam hidup masing-masing. Dalam erti kata lain cuba melepaskan perasaan takut, curiga, ego, syak wasangka dan segala yang negatif dalam hidup anda dan dirinya.
memori terindah...
5. Kekuatan ingin menghormati
Anda bukanlah pencinta yang baik sekiranya tidak mampu menghormati pasangan yang dicintai. Namun perlu diingat, individu pertama yang perlu diberi penghormatan adalah diri sendiri dan selepas itu barulah orang lain. Tanyakan pada diri apakah perkara yang membuatkan anda ingin dihormati. Sudah pasti perkara yang lebih kurang sama juga dirasai oleh pasangan.

6. Kekuatan sentuhan
Salah satu cara menginterpretasikan cinta adalah melalui sentuhan. Dengan sentuhan pasangan dapat merasa sedalam mana cinta anda padanya. Sentuhan yang lembut, hangat atau biasa-biasa sahaja. Dengan sentuhan juga benteng pemisah disebabkan perasaan malu kerana baru mengenali mampu diruntuhkan dengan mudah sekali gus menyatukan dua jiwa untuk hidup bersama. Namun perlu diingat kekuatan sentuhan ini layaknya dipraktikkan untuk yang berumah tangga saja.

love is CINTA
7. Kekuatan berkomunikasi
Mencintai insan yang anda sayangi membuka laluan atau tatacara untuk anda berkomunikasi dengannya. Biarkan dia mengetahui dan menghargai sedalam mana kasih serta cinta yang anda himpunkan buatnya. Gunakan kekuatan untuk mengucapkan tiga perkataan keramat (Aku Cinta Padamu) setiap kali pasangan bangkit dari lenanya. Sertakan dengan ciuman hangat penuh makna.

8. Kekuatan untuk mempercayai
Sukarnya mencipta kepercayaan dalam sebuah rumah tangga yang baru dibina. Bagaimanapun hal seperti ini tidak seharusnya berlaku. Meskipun payah melakukannya tetapi berilah peluang untuk mengenali pasangan dengan lebih dekat kerana dia adalah sebahagian dari hidup anda sebaik lafaz akad diucapkan. Sebaiknya tinggalkan 30 peratus keraguan anda untuknya kerana ia berfungsi sebagai benteng yang mampu menyelamatkan anda sekiranya berlaku sesuatu yang tidak diingini.


9. Kekuatan memberi komitmen
Mengambil keputusan mendirikan rumah tangga membuktikan bahawa anda sudah bersedia pada satu komitmen yang penting. Disebabkan itulah anda perlu bijak mengendalikan komitmen tersebut agar tidak bercelaru dan menyusahkan diri sendiri.
Contoh yang paling mudah adalah kesetiaan. Anda terikat pada sebuah hubungan perkahwinan dan menjadi prinsip rumah tangga, setiap pasangan perlu jujur dan setia. Itu antara komitmen yang perlu dipikul dan diingati sepanjang masa 
agar rumah tangga sentiasa harmoni dan bahagia....

Sumber : Mingguan Wanita.

Moga artikel ini dapat dijadikan panduan dalam melayari kehidupan berumahtangga....YA ALLAH! kekal kanlah kasih sayang di antara kami.....amin!



Friday, 2 March 2012