Wednesday, 9 December 2015

Perang Dalam Islam

AssaLamualaikum
Info. Cara peperangan pada zaman nabi. Bukan macam sekarang. Sana sini berbunuhan tanpa ihsan. Nyawa manusia bagai tiada nilai. Wanita dan kanak-kanak selalu menjadi mangsa :( 
Dunia makin kejam! Agaknya semua masalah nak diselesaikan dengan peperangan. Toleransi tiada lagi. Lihat lah Syria, Palestin yang makin tertindas. Rakyat menderita. Rusia dan Turki pula berjaga-jaga. Ya Allah! Moga DIA yang berkuasa melindungi kita semua dari segala anasir-anasir jahat. 
Jumpa lagi..

28 comments:

  1. Ye lah Atie..
    Semakin menakutkan..
    Tu lah bila rasa negara dia berkuasa..
    Semua negara nak diperangi nya..
    Semoga Allah melindungi kita semua..

    ReplyDelete
  2. Dalam perang pun ada adab dan etika, indahnya Islam...teringat kisah Salehuddin Al-Ayubi semasa menawan Jerusalem..mengangkat salib yg terjatuh ke tanah dan meletakkannya semula di tempatnya..

    ReplyDelete
  3. Kan? kejam sgt dunia akhir zaman ni...
    kesian tgk nyawa2 yg tak berdosa jadi korban :(

    ReplyDelete
  4. Betul tu atie.
    Pnah bljr tajuk ni dulu masa sekolah.

    ReplyDelete
  5. saya tag:

    http://thesecretsofleonerz.blogspot.my/2015/12/buku-fixi-giveaway-by-yaya.html

    ReplyDelete
  6. Sgt2 sedih..bila fikir..tk tau nk bt apa..doa saja yg mampu..

    ReplyDelete
  7. Mereka dah buta hati dan mata tak kisah itu semua dah Atie
    Kalau boleh mahu jadikan peperangan sebagai medan menunjuk kegagahan mereka

    ReplyDelete
  8. Salam kak inilah bukti Islam agama yang tiada kekerasan .

    ReplyDelete
  9. Islam kan agama yg aman. Sebabtu banyak adab2 yg perlu dijaga bila berperang. :)

    ReplyDelete
  10. berperang pun perlu patuhi adab n etikanya menurut Islam bukan hanya saling suka2 berbunuhan.

    ReplyDelete
  11. betul tu kak. skrg sumenye nak berperang. kesian kat umat Islam di syria dan palestin. hanye mampu berdoa utk mereka.

    ReplyDelete
  12. btl tuh... tp zmn skrg nih semua hentam je... manusia skrg makin berhati setan... lagi2 yahudi

    ReplyDelete
  13. mugo2 negara akan tetep aman damai sejahtera sentosa senantiasa., aminn ya robbalalamin

    ReplyDelete
  14. Salam singgah petang atie...dunia sekarang bermacam² kejadian yang tak masuk akal...

    ReplyDelete
  15. dunia akhir zaman mmg terlalu kejam Atie bukan lgi luar negara dlm negara pun rakyat dh semput jugak tak tau dimana lgi nk lari

    ReplyDelete
  16. Ameeenn.. Smg ngr kite aman.. Tp skrg d ngri sdri pun dh rs x amn.. Byk berlaku kes pembunuhan.. Huhu

    ReplyDelete
  17. Moga kita sentiasa berada dalam lindungan Nya..aamiin

    ReplyDelete
  18. Betul tu setuju sangat.. apa pun kita kene slalu berdoa agar sentiasa berada dalam keadaan yg di redhai Allah..

    ReplyDelete
  19. kalau betul-betul ikut kaedah islam, tiada yang disakiti

    ReplyDelete
  20. Assalam Sis..

    skrg ni x bleh tgk sangat berita peperangan kat Syria terutamanya..sedih dan sebak sebab mangsa2 bukan sesama tentera tetapi orang awam..

    tak dapat bayangkan mcm mana takutnya dlm situasi dorang tu..

    hanya doa sebagai senjata untuk melindungi mereka... semoga syahid yang telah pergi memerangi musuh Islam..

    Allahuakbar,..!!!

    :'(

    ReplyDelete
  21. manusia seperti kita hanya mampu berkata - kata . lbh dr itu , kita tiada daya dan upaya utk menghalangnya . hanya doa kpd Allah semoga agar kita semua dapat hidup dengan aman bersama di atas bumi Nya .

    ReplyDelete
  22. Peperangan zaman Nabi adalah jalan terakhir selepas perundingan tak berkesan lagi...

    ReplyDelete
  23. Sedih tgk..
    Peperangan skg lebih kpd pembunuhan.. org awam, kanak2, wanita, warga tua turut menjadi mangsa.. smga Allah melindungi umat islam dimuka bumi ini..

    ReplyDelete
  24. Syukur kita tinggal dlm negara yg aman, cuma biasalah berperang politik hihi

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..