24.10.19

Kurus Tak Semestinya SIHAT

Assalamualaikum. Orang selalu beranggapan bahawa yang kurus itu sihat. Jangan terpedaya ya. Orang berbadan kurus tak semestinya sihat. Kena betulkan tanggapan tersebut. Dah banyak bukti, kawan-kawan atau saudara mara yang kurus juga menghidap pelbagai penyakit. Tak kira tua atau muda.
 
Zaman sekarang kena betulkan persepsi. Badan kita, kita sendiri kena jaga dan ambil tahu. Apapun yang penting, sama-sama kita amalkan cara hidup sihat. Moga dilindungi dari pelbagai penyakit yang berbahaya.
Thanks for reading!

23 comments:

  1. setuju, betul sangat. dulu saya pun sangka saya sihat. sekali check kolesterol, nah amek kau. haha

    ReplyDelete
  2. nasib baik saya sedang-sedang . Heheheh , betul la kurus lagi mudah kena penyakit . Macam kawan saya , anti body tak kuat mudah sangat demam dan sakit lain . Alhamdulillah saya setahun sekali pun susah nak demam . Mungkin tu pun salah satu rezeki untuk saya .

    ReplyDelete
  3. betul2 , biasa kawan2 mesti kata dana ni mesti ada kolesterol tinggi dan kencing manis... yelah kite gumuk kan, tp buat masa ni darah tinggi je ada kolesterol masih terkawal dan kencing manis takde lagi... harapnya dijauhkan dr penyakit tu..

    skrg ni ada je yg kurus pun ada macam2 penyakit kan

    ReplyDelete
  4. Betul tu, gemuk atau kurus bukan penentu sihat atau tidak, yg penting ikut spt Rasulullah ajar..makan setelah lapar, berhenti sbl kenyang.

    ReplyDelete
  5. akak ni ada 15 jenis penyakit dok bersarang dlm badan hehe

    ReplyDelete
  6. Betul Tu atie, kena Jaga kesihatan badan Dan permakanan.
    Terima kasih atas perkongsian atie..

    ReplyDelete
  7. Assaalm atie..masih ingat sis JM??

    ReplyDelete
  8. Betul! Kurus x semestinya sihat..ada ken kat ofis..kurus tp kolestrol tggi

    ReplyDelete
  9. Kalau kurus dan tak bertenaga memanglah banyak penyakit.

    ReplyDelete
  10. Ummi sblm mengandung 50 kg.. lepas bersalin 43 kg.. aduhai..keding.. kalau tiup angin rs nak melayang..heheh..sampai doktor ambik ujian thyroid.sb takot kot ade tiroid..alhamdulillah negatif . ni pn br naik berat badan sikit.. mintak2 jauhlah dr penyakit ni ..aaamiin

    ReplyDelete
  11. Betul sangat. mindset tu kena ubah. kurus atau sebaliknya, memang kena amalkan gaya hidup sihat

    ReplyDelete
  12. gemuk adalah subjektif..

    cara yang tepat guna BMI atau cari carta berat badan ideal..

    saya kurus dan sekarang semakin nak gemuk kerana faktor hati senang.

    nak kurus maka susahkan hati namun cara ini tidak praktikal

    cara terbaik urus emosi dan minda dengan selalu positif sebagaimana yang Islam ajar untuk penganutnya..

    tenang dan sentiasa sabar dalam semua aspek

    ReplyDelete
  13. Setuju... Kurus tak semestinya sihat... Yang penting, amalkan gaya hidup yang sihat, jaga makan dan minum... dan jangan berlebihan...

    ReplyDelete
  14. Aduhai.. bila la nak insaf.. susah betul nak kawal selera..

    ReplyDelete
  15. Cikbunga pon kurus gak... Kena Control makan jugak... Tapi cikbunga makan semua nyer🌹🌹

    ReplyDelete
  16. kdg2 yg kurus bila p checkup byk juga masalah dalman so kena jg pemakanan juga kan

    ReplyDelete
  17. saya adalah contoh manusia yang kurus tapi selalu sakit

    ReplyDelete
  18. stop gula
    stop makanan proses
    utk lebih sihat

    ReplyDelete
  19. Semoga sentiasa sihat ya

    ReplyDelete
  20. Ini yang saya ajar isteri saya, jangan fikir mahu jadi kurus, tapi fikir mahu jadi fit dan sihat.

    ReplyDelete
  21. macam2 skrg ni. kurus sememangnya tak semesti sihat. tu yg kena aware tu

    ReplyDelete
  22. Hai kak Atie πŸ’œ

    Betul tu, kurus tak semestinya sihat. Tak semestinya kita saiz kurus, kita boleh makan apa saja sebab badan tak gemuk dan tak naik² bila makan berlebihan.

    😊

    ReplyDelete
  23. alamak takut la skrng ni.. macam2. kalo gemok plak sah sah tak sihat..
    hehehehe.. bila la badan ni nak kurus n sihat =P

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..