Tuesday, 23 June 2015

Elakkan Membazir di Bulan Ramadhan

Salam Ramadhan #6
Macam mana Ramadhan kali ini kawan-kawan. Mudah-mudahan semuanya di permudahkan dalam mencari berkat illahi. Ada berlaku pembaziran tak sepanjang enam hari puasa ini?? harapnya tak lah ya. Aku sentiasa ingatkan diri agar tak membazir. Ramadhan JANGAN jadikan tiket untuk berpesta makanan. 
Selalu amalkan tips 'bawa duit cukup-cukup' kalau ke Bazar Ramadhan. Lepas tu beli apa yang memang dah niat dalam hati. Setakat ni memang menjadi. Bila bawa duit cukup-cukup memang akan beli takat tu jak. Dua tiga hari ni memang asyik beli laksa dan sejenis kuih sahaja untuk kami. Cukup dan tidak membazir masa berbuka. Untuk sahur pula, selalunya minum nestum, kurma dan biskut sahaja. Alhamdulillah! Jadikan lah bulan Ramadhan ni untuk kita lebih menghargai makanan, bersyukur dengan rezeki. Selalu terbayang keadaan berbuka di negara-negara Islam bergolak sekarang ini. Macam manalah saat mereka berbuka puasa ? Palestin, Syria? :(
WasSaLam^_^

27 comments:

  1. walau berjimat cermat sentiasa tetap msh terasa barang2 keperluan dapur kita terpaksa dikurangkan pembeliannya...semuanya mahal.

    ReplyDelete
  2. Yang penting tidak membazir..harga makanan pun sudah semakin meningkat.
    Memang sayang juga kalau terlihat makanan terbuang begitu saja...

    ReplyDelete
  3. akak lebih suka masak, makan nasi macam hari2 biasa je, tp en.suami memang suka makan kuih2 ni, hari keje tak sempat la nk membuat kuih,jadi beli jugak di bazar...yg penting makan kasi habis

    ReplyDelete
  4. betul tu, saya tak p pun bazaar ramadhan, masak yang simple je, jimat belanja

    ReplyDelete
  5. cik nor bli lauk utk berbuka & bersahur skali...jimat..:) 1 lauk jer..sayur...msk:)

    ReplyDelete
  6. Sama-samalah kita beringat sesama kita.. Usah membazir..

    ReplyDelete
  7. betul2 jgn membazir. sy mmg xgemar beli mknn berat kat bazar. rela lg buat nasi goreng..

    ReplyDelete
  8. Betul tu Atie..
    Akak pun nasihatkan anak2 beli kuih satu2 tu..
    Misalnya hari ni tepung pelita..
    esok pula baru kuih cek mek molek..
    jadi tiada pembaziran.. bila tak habis nanti kan..

    ReplyDelete
  9. Salam Kenal, kta dh follow blk ;)
    ye la dlm bln2 puasa ni la kta kna bejimat sbb nye sat gi nk muncul bln raya lgi bnyk nk guna duit kan

    ReplyDelete
  10. paling senang tak terikut hawa nafsu kat param jgn pi langsung klu pi mmg mcm2 nk dibelinya

    ReplyDelete
  11. kak, tips paaaling berkesan: TAK YAH PI BAZAR RAMADHAN.. hahaha

    ReplyDelete
  12. kalau kira hari ni berkesan lah bawak duit cukup2.. besoknya mesti TERbawak lebih. sebab semalamnya dah rambang mata hahahahaha :p

    selamat berpose kak :)

    ReplyDelete
  13. Selamat berpuasa buat akak sekeluarga

    ReplyDelete
  14. Skg lg suka msk kat umh even cincai. Hehe

    ReplyDelete
  15. Sampai harini belum pernah ke bazaar ramadhan lagi...

    ReplyDelete
  16. Alhamdulillah setakat ni.. selalu ingatkn diri sendiri tak membazir.. ramai lg orang yg xcukup mkn kan sis..

    ReplyDelete
  17. Berita pagi ini kakak dengar ada ura-ura nak adakan akta pembaziran
    Macamana nak dibuat tak tahulah pulak caranya.

    ReplyDelete
  18. betul tu
    alhamdulillah makan berdua ni mudah nak kawal.
    kalau reramai tu, myb.sbb kekadang sorng tu pergi beli itu ini.kang org tu pergi beli itu ini.itu yg jd banyak tu.

    ReplyDelete
  19. Saya tak sampai lagi ke PARAM. Kalau boleh memang tak mahu pergi pun. Masak macam biasa aje di rumah. Macam makan malam biasa. Takda extra kuih-muih, dessert dan sebagainya. Cuma yang nampak ketara bulan Ramadhan ni ialah ada kurma ketika berbuka dan minuman lebih daripada sejenis :)

    ReplyDelete
  20. peringatan untk dri sndri jgk ni.. muhasabah diri.. time pi bazar slalu nk beli sume menda pastu xmkn pn.. haish..

    ReplyDelete
  21. Betul tu Atie.....Sayang makanan kalau berlebih ni. Okje pun jarang gi PARAM Ramadhan kali ni.

    ReplyDelete
  22. aida pun kekadang terlupa ha ha ha...
    membeli lupa diri!
    pastu x abis hu hu :(

    ReplyDelete
  23. xctly mkn bnyk sngt pun xelok utk perut.... Klu g bazar pun cari kuih muih je rm3 ckpla tu kn....;-)

    ReplyDelete
  24. hidangan klu byk jenis akan jadi membazir sbb x tau mana nak mkn sdgkan perut tu kecik je . tak blh nak sumbat semua pun kan ...

    ReplyDelete
  25. Betul tuu.. Tak perlu smpai bnyak mmbazir

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..