Saturday, 20 June 2015

Puasa Irshad @ 8.30pagi

Salam Sabtu
Dalam usaha mendidik si abang Pae puasa ni boleh tahan juga cabarannya. Semalam en Kuling sempatlah bagi nasihat. Cakap dengan abang Pae kebaikan puasa ni. Dan dosa kalau tak buat. Macam masuk juga kat fikiran dia. Dia pesan bangunkan sahur. Aku kejut juga dia subuh tadi tapi tak mahu makan apa. Pujuk minum susu,  Nestum atau Horlicks pun tak mau juga. Sabar jak lah! Bangun pagi tadi konon puasa juga. Tapi dok merengek nak minta susu. Haha. Aku kata kan abang Pae puasa. Tahan lagi, last-last asyik merengek kata lapar. Adoi Irshad. Nak susu. Akhirnya pukul 8.30pagi aku buatkan juga susu. Kesian plak!  Hahaha. Pae..Pae. Besok cuba lagi nak naik kan jam tu. 
Wassalam.

21 comments:

  1. kena sabar je lah nak didik anak ni kan ... hehehee

    ReplyDelete
  2. Samalah naim ni.. pagi2 kul 7.30 tu saya suapkan kokokruch bgtahu ni sahur ya.. nanti abang pergi sekolah kena puasa tau.. dia angguk je.. bila balik tanya dia makan apa..selamba jawab tghari makan nasi..ptg makan cucur.. puasa 4 jam je kot.. xpulak tanya cikgu dia..

    ReplyDelete
  3. sabar je kak sementara pa'e nak biasakan diri tu.. take time la kot.. sama jugak cam potet.. lepas minum sambung puasa katanya.. adehhh.. huhu..

    ReplyDelete
  4. Cuba lagik....insyaallah.

    Selamat berpuasa!

    ReplyDelete
  5. semoga pae dapat bertahan lebih lama lagi puasanya...amin...

    psst abang pae kalau tak pose tak dapat duit raya.. :-))

    ReplyDelete
  6. sabar sis.. eheh. takes time la sikit kan nk ngajar ni.. :-)

    ReplyDelete
  7. takpe atie. kita mendidik Bukan paksa..cuba lagi Abang pae!

    ReplyDelete
  8. hahaha.. ok lah tu kak.. sampai jugak lah jam kann.. semoga pae dapat bertahan lebih lama lagi.. :))

    ReplyDelete
  9. Kalau tanya Zarif tiap waktu dia berpuasa...walaupun ditangan ada makanan...

    ReplyDelete
  10. hehehe.... kena banyak sabar didik budak2 berpuasa kan... Anak saya kecik lagi baru 1 tahun 2 bulan... tapi tiap kali saya bangun sahur dia pun bangun makan sekali....

    ReplyDelete
  11. takpe blm 7thn kan... ajar pelan2.... bdk kecik pun kite tak elok nk paksa2 sgt kan...

    ReplyDelete
  12. Anak saya, saya baru ajar dia puasa 1/2 day..

    ReplyDelete
  13. takpe.
    separuh hari pun da ok ye darling :)
    cuba lagi sampai kul 12 tghari plak.

    ReplyDelete
  14. insya Allah..nanti bila dah biasa, mesti boleh

    ReplyDelete
  15. takpe kak... insyaallah.. baru lagi tu..

    ReplyDelete
  16. Alolo..kesian..
    Anak saya umur 5 tahun juga..tengah melatih berpuasa tapi kesian juga kalau tengok dia lapar..

    ReplyDelete
  17. perlahan2 ajar kan...anak akak pun mcm tu la,walaupun dah 6 tahun masih belum berpuasa

    ReplyDelete
  18. takpe pelan2 ye kak. takut nanti terkujat perot dia ihihihi

    mcm mama kira dia mmg suruh berbuka je klu cucu dia yg kecik2 ni mintak nk berbuka. kesian katanya hihi

    ReplyDelete
  19. pelan pelan dari sehari ke sehari.paati pae boleh

    ReplyDelete
  20. Perlahan-lahan didik Pa'e. InsyaAllah, bolehlah tu nanti. Sikit-sikit ya upkan masa berpuasa tu. Anak saya yang 9 tahun itu pun asyik macam nak merangkak aje kehausan. Dia dah biasa tak makan siang tapi bab minuman ni memang itulah yang buat dia tak tahan!

    ReplyDelete
  21. Kecik lagi kot si Pae ni Atie. Tapi tak perlah praktice dari sekarang, bagus jugak, biar dia biasa. Yelah mendidik anak ni bukannya boleh sehari dua, mmg kena makan bertahun.

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..