Tuesday, 7 June 2016

1st time Abg Pa'e puasa

Salam 2 Ramadhan 1437H.
Alhamdulillah semalam berjaya dilepasi dengan baik. Kami bertolak lepas sahur dari Tawau ke Lahad Datu. Ambil masa dalam 2 jam setengah, terus masuk pejabat. Abang Pa'e dan En Kuling terus balik rumah. Tidur! hehe. Alhamdulillah juga si abang Pa'e berjaya puasa semalam. Untuk pertama kalinya. Di usia 6 tahun 4bulan. Kami tak paksa, kalau dia merengek nak berbuka memang kami dah plan, biarlah dia berbuka. Slow-slow. En Kuling bagitau dia tidur, main, baring-baring dan tengok TV. Petang aku balik kerja tu, baru dia tanya "bila nak Maghrib, Ibu? ". Haha. Aku jawab tak lama lagi. Sabar ya! last-last dia ambil basikal main. Maghrib masuk, aku suruh dia makan kurma dulu, lepas tu makan nasi. Karipap pun dia makan sampai 2 biji. Minum teh O. Syukur. Pagi tadi pun kejutkan dia lewat sikit, ngantuk nampaknya tapi aku suapkan juga sedikit nasi dan makan kurma. Apapun Alhamdulillah, mudah-mudahan aku boleh fahamkan dia konsep puasa yang sebenar, tentang kesusahan kawan-kawan dia yang tak dapat makan, yang kekurangan, konsep untuk lebih bersabar. Moga Allah permudahkan semuanya.
With LOVE,
Ibu & Pa'e..

26 comments:

  1. bgs abg,cmtu la.. t dpt duit raya lbh, simpan tau =)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah abang Pae dah pandai puasa. Faham dia waktu berbuka ye.. tahniah pada mama Pae jugak :)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah,bagus pae ya,boleh puasa sampai petang.Anak2 akak 6 tahun masih lagi separuh hari.Kalau penuh pun sehari 2 je.

    ReplyDelete
  4. Didik anak berpuasa ni memang kita kena ambil peranan banyak Atie
    Tahniah buat abang Pa'e. Teruskan lagi selagi mampu

    ReplyDelete
  5. Baguslah macam tu. InsyaAllah semoga Pae boleh habis puasa sebulan. Mana taukan!

    Nasib baiklah di sini pun cuaca baik, panas sangat tidak, hujan pun tidak. Alhamdulillah, mudah nak berpuasa untuk budak-budak! Mak budak tak kisahlahkan!

    ReplyDelete
  6. Tahniah abg pa'e..Alhamdulillah keik2 lg dh dapat tahan lapar.semoga jadi anak soleh n dpt belajar puasa dengan baik

    ReplyDelete
  7. ank2 yg baru mula nk berposa ni, kena sabar sikit..lebih kurang aeish juga ni..asyik tnya bila nk berbuka ni mama..

    Baguslah pa'e...

    ReplyDelete
  8. salam , haah , macam tu lah adik saya pon .. kalau nak buka buka je kecik lagi kan

    ReplyDelete
  9. Bulan2 posa ni semua pakat tggu maghrib kan..hehehe :)

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah..
    Berjaya pae menghabiskan puasa sehari ..
    First time pula berpuasa tu atie..

    Nabil darjah 2 pun tak penuh puasa lagi..hehehe

    Selamat berpuasa Atie :)

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah...
    lbh baik kita tak paksa kan... kalu paksa lg ssh nk suh dia puasa ngn sepenuh hati dia

    ReplyDelete
  12. alhamdulillah dari kecik kita kena latih anak2 berpuasa Atie
    tahniah tuk Paie selamat berpuasa dan bersahur dari kaknoor ya

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum kak..alhamdulillah...moga terus kuat semangat ya anak acik PC ni :)

    ReplyDelete
  14. Tahniah Pae ..

    Org bilang jgn paksa anak2, pelan2 ajar .. 😊

    ReplyDelete
  15. yes harap anak2 kita pahamkan apasal kena puasa bukannyer membabi buta tak makan.. tapi perangai ya ampun tak berubah2...

    ReplyDelete
  16. alhamdulillah..berjaya abg pa'e berpuasa, abg adam tak berjaya nampaknya, haro pertama digoda dengan adik2, hari kedua pukul 6 dia berbuka sebab tak tahan dahaga, minum segelas air sambung berpuasa pula hehehe

    ReplyDelete
  17. Anak saya baru nak mengajar puasa tahun ni. hari pertama asyik TERmakan.., TERmakan je.. Last2 saya beritahu, takyah puasa le/..

    ReplyDelete
  18. salam ramadan atie...wah paei dh mula puasa ya...bagus tu...tahniah...dh biasa dgn ibadah puasa sjk kecil lngsung xde masalah melakukannya bila ramadan tiba...

    ReplyDelete
  19. klu dah niat nak puasa , in shaa Allah dipermudahkan .

    ReplyDelete
  20. cucu saya 4 tahun. saja ibu_suri bertanya semalam... puasa tak?

    jawapnya senang jer....

    'Ica kecil lagi. tak payah puasa...'

    ReplyDelete
  21. Salam Ramadhan, Atie..Alhamdulillah..kuat Abg Pa'e..

    ReplyDelete
  22. bagusnya abg,,.,seronok ajar ank puasa ni kn

    ReplyDelete
  23. Alhamdulillah...dah berjaya
    Tengah ajar anak saya berpuasa juga ni....

    ReplyDelete
  24. Tahniah Pae..... kalau cukup puasa nanti, mintak mama bagi duit Rya lebih tau. Teringat pulak Okje masa kecik kecik dulu. Abah selalu bawak pusing lombong. Sahur cuma makn roti je...

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..