Thursday, 16 June 2016

Biskut Raya - Buat atau beli??

AssaLamualaikum. Tiga hari bertapa. Tahap kemalasan melanda lagi. Mentang-mentang puasa, blog pun macam puasa juga. Haha! Cerita kuih raya tahun ini. Aduh! semua makin mahal. Tahun-tahun lalu ada juga buat sendiri sejenis dua, yang selebihnya memang beli. Tapi bila tengok harga biskut raya tahun ini, semua dah naik harga. Fuh! Berfikir juga bila nak beli banyak. Selalu beli untuk rumah sendiri dan untuk rumah Mak sekali.
Antara katalog yang aku perolehi tahun ini. 
Kira murah sedikit, berbanding yang lain. RM28 - 50biji
Sama juga RM28 - 50biji

Yang lain-lain semua kebanyakkan harga sama RM32 / RM35 - 50 biji. Pergh! berpinar biji mata nak membeli. Hahaha! Kira-kira budget, nampaknya terpaksa dilakukan pengurangan untuk budget biskut tahun ini. Sabar ja lah! Mungkin akan lebihkan kerepek-kerepek atau rajinkan diri nanti. Huhu.
Bagi korang harga diatas mahal kah murah??

21 comments:

  1. Semua barang naik harga...adddehh
    Tahun ni saya plan nak buat, tapi tengok juga tahap kerajinan...takut jadi tepung aje nanti...hihi
    Selamat berpuasa Atie

    ReplyDelete
  2. Memang mahal dah semuanya Atiey .. tp mmg aku beli jugalah cuma tak banyak. Yang lain tu cam ko juga beli kerepek2 ja :)

    ReplyDelete
  3. brg dah nek tu pls hrga nek..huhuh..
    meh order mini popia kat yui..ekekeke sempat lg ni//heheh

    ReplyDelete
  4. Akak beli jer Atie..
    Tak ade nak membuatnya..
    Tambahan raya tahun ini..
    Kedua orang tua akak dah pergi :(
    Lagi terasa..
    Akak beli pun anak2 yg suka kuih tu..

    ReplyDelete
  5. Bila tanya kakak rasa kakak memang belilah yg paling mudah buat kakak
    Lagipun org sekarang beraya kurang makan biskut tapi makan yg heavy macam mee gorenglah, ketupatlah, laksalah...

    ReplyDelete
  6. Byk dah copy kat fb...buatnya entah bila
    skrg ni dh mcm2 jenis ada...tak tahu mana nak pilih

    ReplyDelete
  7. Saya pun memang beli selalunya. Tak pernah buat. Tapi, saya memang limitkan 5,6 jenis aje. Takut tak terhabis nanti. Selalu pun macam tu juga.

    ReplyDelete
  8. tahun ni nak kurangkan beli kuih raya, buat pun idok jg..hihi..
    nak lebihkan kerepek2..

    ReplyDelete
  9. saya ada jugak beli dr kawan2... x byk pun tuk tahun ni...

    ReplyDelete
  10. perghhh mahal nya nya kan atie.Akak dah tak pernah membuat atau membeli kuih2 raya ni biasa adik bawakan 3/4 balang.Lagipun kalau orang datang beraya biasanya lebih suka makan kekacang atau kerepek2 tu je yg akak beli.

    ReplyDelete
  11. Mahalkan atie..
    Ira mcm tahun2 lps, beli jgk. Da ada bdk kecik ni,tak tau la bila nk buatnya.. kerepek pun 1/2 kilo rm10. Tp masih ada yg jual murah.. kene pandai cari la.
    Sama la..kalau beli kuih ke apa.. kene beli 3.. satu umh mak, satu umh opah dan umh mak mertua. Tp utk umh mak mertua beli sikit je sbb adik2 ipar akan beli bnyk.. hehe..husband pun ckp pilih kuih tertentu je.. kalau umh mak ira, adik2 suka mkn..skejap je kuih raya mak ira da abis.. sabar je la..

    ReplyDelete
  12. beli je hehehe... beli kt membe akak yg mmg bt biskut raya... beli bebrapa jenis je kt dia pastu tak beli kt mna2 lg

    ReplyDelete
  13. Betul tu beli ja, sebab hari raya nanti nak kena tungkus lumus buat hidangan berat untuk tetamu lagi :) (terbaca komen kak zakie ni)..blog pun puasa ye hehe..

    ReplyDelete
  14. MASA DULU2 KAK MMG SUKA BUAT BISKUT2 NI BELANJANYA MURAH N SEHARI SAJA BOLEH BUAT BERJENIS-JENIS BISKUT...LA NI MAIN BELI JER.

    ReplyDelete
  15. kalau nk di kira penghuni rumah yg tak ramai ok lagi.nak buat sendiri pun kos lebih kurang. penat dan berkecah rumah satu hal..

    ReplyDelete
  16. bersederhana saja yg terbaik Atie, kalau beli pun tkyah lah banyak2
    kadang2 kalau kat umah kak noor lah selalu tak habis pun
    sbb orang dtg lebih suka mkn yg berat2 dripada biskut raya heee

    ReplyDelete
  17. akak pun beli je atie, tak larat nak buat sendiri

    ReplyDelete
  18. siqah beli je. tak pernah buat kuih raya. hehe. walaupun harga sekarang dah mahal.
    beratus juga habis untuk kuih raya je, maklumalah, bukan untuk rumah sendiri je, untuk rumah mak dan mentua juga :)

    ReplyDelete
  19. buat lebih baik dari membeli
    membeli kalau lebih berbaloi dari buat
    elok beli saja :)

    ReplyDelete
  20. Belum terasa nak beli Atie. Tengoklah, kalau masa jalan jalan nanti tetiba ada biskut murah ke...

    Tulah kan.. semua barang pun naik sekarang ni. Tak de yg murah

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..