Thursday, 10 July 2014

Tip Mudah Untuk Sahur

AssaLamualaikum
Walaupun sudah 12 hari bermula Ramadhan, tak salah untuk kongsikan Tips Mudah untuk sahur ni buat kita semua. Moga bermanfaat dan boleh dipraktik kan oleh kita.
Kadang memang tak berselera nak makan nasi masa sahur, so aku selalu nya perbanyakkan minum Jus Kurma dan makan beberapa biji kurma untuk memberi tenaga. Air kosong memang tak lupa. 
Lain orang memang lain cara sahurnya kan, apa yang penting kita mengambil keberkatan dalam bersahur itu sendiri. Selamat menjalani ibadah puasa, moga segala amalan kita diterima.
WasSaLam^_^

29 comments:

  1. salam Ramadan Atie....saya jarang minum air masak...kalau nak minum, mesti kena buh sirap sikit ke...huhuhu...betul la..kalau sahur kadang2 nak telan nasi pun tak selera..kena cari alternatif lain sama...

    ReplyDelete
  2. nice sharing. selamat menjalani ibadah puasa kak atie :)

    ReplyDelete
  3. sama la kita atie...kurma dan air kosong mmg tk lupa....hii

    ReplyDelete
  4. Kalau kakak segenggam carbo memang tak cukup Yati. Tak kiralah sahur masa ramadhan ke puasa sunat memang kakak makan nasi walau lauk biasa aje sepinggan habis tau hihi... kuat makan
    Kalau abang memang biasa makan kurma dan air panas..

    ReplyDelete
  5. masa sahur mampu telan setengah genggam nasi jer.. Cukup la utk buat alas perut.. bukan tak de selera, tapi perut masih kenyang dgn makanan berbuka. Maklumlah kat sini buka pukul 9.30, pukul 2pg dah bangun sahur.. nasi masa berbuka pun tak sempat nak hadam lagi.. Tapi bangun juga sahur nak dapat pahala sahur tu :)

    ReplyDelete
  6. nice sharing...saya makan sandwich...roti dengan lauk lebih hehe :)

    ReplyDelete
  7. ohh dah 12 hari ek? tak sedar langsung.. ingatkan baru 8,9 hari..

    kalau minum air banyak memang tak larat lepas tu..

    ReplyDelete
  8. nice info...biasanya kalau ambik kurma mmg tak letih
    kurma memberi tenaga sebab ada gula semulajadi :)

    ReplyDelete
  9. Sahur kita mesti ada nasi, ikan@ayam..telur..menda yg byk protein..kurma mesti mkn 3 biji...protein powder dan supplement mesti...pastu air masak mesti 3,4 gelas...haha..heavy jer kan kalu baca..

    ReplyDelete
  10. Nak kena cuba elakkan minum air banyak sahur nanti.

    ReplyDelete
  11. kalau sahur..kak makan makanan kering, tak berkuah. nasi mesti kena ambil walaupun hanya berlaukkan ikan pekasam. kak sorang aja...seisi keluarga lain, hanya makan coco crunch + susu..

    ReplyDelete
  12. dulu2 masa bujang xkesahpun kalo xsahur. Sejak2 dah kawen, dah beranak ni kena sahur kalo xperut masuk angin..hehe

    ReplyDelete
  13. best tips sahur ni.bole amalkan.thank u for sharing.:-)

    ReplyDelete
  14. betul3.. asalkan sahur. untuk mendapat tenaga berpuasa.. :)

    Jemput Join "Segar bersama Fresh Care dan Safe Care Giveaway by EJulz "Segar bersama Fresh Care dan Safe Care Giveaway by EJulz"

    ReplyDelete
  15. tips yg bagus!! tp sy minum air je 2 gelas.. ngan kurma.. heheh

    ReplyDelete
  16. Okje lain pulak Atie....semakin berseleralah pulak kalau bersahur tu....pandai perut ni lapar pepagi....nampaknya tanda tanda kegemukan ni hish. ..

    ReplyDelete
  17. mmg patut bykkan minum air masak bila time sahur,kan..elok dari minum air bergula

    ReplyDelete
  18. minum air banyak sudahnya kena buang juga ... lbh baik jimatkan air ... heh heh

    ReplyDelete
  19. salam atie ..
    kejap lg masuk waktu sahur ..
    sediakan juadah apa utk pagi ni

    ReplyDelete
  20. dulu masa muda2 dl sy tak suka sahur jrg sgtlah bangun..tp bila dah sedar akan sahur nie membezakan puasa islam ngan yahudi, maka bgnlah jugak tambah bila ade laki kan yg takpernah skip sahur..huhuhu

    ReplyDelete
  21. ko jgn ...akak ni kalau time sahur boleh makan nasi berpinggan pinggan....

    ReplyDelete
  22. yup betul kak asalkan badan kita sendiri tahan sudahhhhh.

    kalau bujang dulu mampu la makan kurma dgn air je. dah menyusukan baby ni x mampu laaaaa. takut melepek sudahnya nanti hukhukhuk

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..