Monday, 7 November 2016

Nilai RM230..

Assalamualaikum. Belanja barang-barang dapur semalam. Di Econ Save, Lahad Datu. Segala barang makanan dan basic kat rumah. Ada ayam terselit di bawah plastik dalam 3kg lebih. Hanya mampu menghulur bila cashier tunjuk jumlah. RM230++ total. Terasanya duit tiada nilai. Scan punya scan sekali bayar, ternganga. Haha. Sabar jak lah!
Terasa sangat kan? apalah nasib mereka yang lebih susah di luar sana. 
Moga Allah mempermudahkan urusan hidup seharian kita.
Kami di Sabah ni masih tetap bersyukur sebab segala jenis seafood, ikan & sayuran masih murah berbanding korang di Semenanjung.  Bertabah lah semua.

26 comments:

  1. Diminta adjust perbelanjaan ikut kewangan kita, mudah je cakap tapi nak buat payah sikit.. moga semua akan berjalan baik walaupun ekonomi skrg tak berapa baik

    ReplyDelete
  2. Alahai atie, kdg dah habis ikhtiar dah nk berjimat tp kalo hrga dah mhl, nk jimat mcm mana lagi? tersepit betul antara keperluan dan kemampuan.. haritu pergi pasar beli brg basah dgn sayur utk seminggu pun dah kena Rm100.. Terkejut tgk hrga.. huhuhu

    ReplyDelete
  3. rakyat tk bukak mata tk tahu la nk ckp ape. bukak mata bukak minda.

    ReplyDelete
  4. mmg dh hbs ikhtiar jimat tp itula.. doa yg terbaik aje..

    ReplyDelete
  5. Bertabah la hadapai hidup yg makin sukar di negara sendiri...
    Nak balik UK... hahahha

    ReplyDelete
  6. mmg tengah bertabah sekarang ni.. nasib badan la duduk di bandar pulak.. hak pendidikan percuma pun dah tak dapat..huhu

    ReplyDelete
  7. Huu nilai duit sekarang ,, makin mahal bayar makin sikit barang ...

    ReplyDelete
  8. Kami yang makan 2 mulut saja pun, bila pergi asas belanja dapur tak lari dahdari angka tu...tu tak masuk beli sabun n toiletreis lagi...

    ReplyDelete
  9. Nk berjimat pun dh x boleh sangat..sebab melibatkn barang keperluan.kalau beli sayur dan buah saya suka beli kat tesco.sometime dapat yg reduce price item.sayur/buah elok lg...cuma dh lama.boleh la kalo nk dimasak dlm hari yg sama

    ReplyDelete
  10. ayoooo kalau dulu banyak ni baru rm100 kurang2nya... skrg nih

    ReplyDelete
  11. Cuba Atie bayangkan kalau kakak ni lagilah dengan anak-anak dah besar
    Barangan dapur kalau tak lebih dari 1K memang tak sah.

    ReplyDelete
  12. Akk smlm pun dekat rm150 jugak habis, walaupun cuma beli ikan utk 3 hari, means barang basahla, tu belum beli sabun, berus gigi, tepung, gula. Smlm cuma beli ikan, sayur, biskut, tapi tambah dgn minyak masak 5kg, huhu..

    ReplyDelete
  13. Susu n lampin utk stok sebulan sy habiskn rm300.

    Blm masuk brg dapur lg.
    Skrg nk bli sardin pn pikir 5kali. Akhirnya tak jd beli. Heheh.

    *psstt ada menteri yg xtau harga sardin setin skrg sbb tu dia boleh ckp nk jimat boleh mkn sardin.

    ReplyDelete
  14. Tu la... Duit dah seperti tak bernilai dah sekarang ni. Belanja RM50 seperti belanja RM1 je. huhu...

    ReplyDelete
  15. kan. kita amek benda benda basic je. sekali scan memang beratus. hari tu pun Rm 270 barang kering saja. lauk basah lain. hadoiyai. jimat punya jimat, siap tukar brand yang lebih murah. tapi sama je.

    ReplyDelete
  16. Kena hadapkan jugak ye Atie..
    Nak buat mcm mana..
    Kita syukur byk2..
    Masih belum merempat kat negara sendiri seperti negara yg lain..
    Tapi pemimpin kena peka..
    Sebab apa jenayah semakin byk..
    Sebab mereka terdesaklah..
    Kawan akak di kampung..
    Emak hampir dirompak ketika meyidai baju..
    Sungguh menakutkan skrg ni..😢😢

    ReplyDelete
  17. sama jugak disini Atie
    walaupun takde gst tapi barangan dapur dan lainnya tetap melambung tinggi
    barangan kueh lagilah
    terpaksa redho dan berdoa saja lah
    mudahan rezeki kita mencukupi amenn

    ReplyDelete
  18. Nampaknya kita kena tengok harga dulu sebelum beli. Kalau tidak tak cukup duit nak bayar.

    ReplyDelete
  19. Sabar aje lah..
    Kalau tgk barang..tak ada lah banyak sgt..tapi time bayar, dah beratus..

    Wahai hati..bertabah lah..

    ReplyDelete
  20. Sama je Atie....Rm200 lebih ni mmg kecik je nilainya sekarang ni. Tak guna jugak gaji naik, sebab setiap kali gaji naik, barang pun naik adoyaiii

    ReplyDelete
  21. Sekarang ni duit RM dah kecil..tak macam dulu2.. dulu2 boleh beli macam2 dengan duit sikit

    ReplyDelete
  22. betullah atie..duit sekarang keluar lagi laju dari air.. sedih pulak rasa.

    ReplyDelete
  23. betui kak ... kadang tu tak tau mcm mana lagi dah nk berjimat perut kita kena isi kan .....
    pak menteri senang je dok ckp besarkan anak2 kat kg ... ingt kat kg murah ke mknan nye .... kos sara hidupnye samam je kat bandar ni haa

    ReplyDelete
  24. best makan seafood fresh kt Sabah..murah..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..