19 Nov 2012

:: BiaSa TerJadi ::

AssaLamualaikum
Berjumpa lagi kita hari ini… (Mood tak berapa OK sebab hari2 tengok perkembangan GAZA, Palestin).. amat menyedihkan LLL!.
Celoteh kali ini adalah tentang situasi-situasi yang selalu terjadi dalam kehidupan kita seharian.. bagi aku lah, perkara2  macam ni pernah kita alami sama ada sedar atau tidak… tak tau lah korang perasan atau tidak??... 
Di antara situasi2 tersebut adalah (ayat skema..haha):
1) Dulu2 masa sambung study ada suara2 bercakap..” apesal lah nak belajar jauh-jauh, keluarga dah lah susah!”... sampai mcm tu org bercakap L.  Nasib baik arwah bapa seorang yg sangat pentingkan pelajaran... teringat kata2 arwah bapa “ pergi lah belajar, bukannya kita minta beras @ duit dengan orang pun”…….
     2) Bila dah habis belajar (sempat jadi penganggur sekejap)… orang2 bercakap plak.. “ dah belajar tinggi2 tak kan tak kerja??”… walhal masa tu kita masih menunggu mana2 tawaran pekerjaan yang bersesuaian….. sabar jak lah! 
3   ) Dah bekerja…. Orang tanya “bila nak khawin”?? 
umur dah tua.. haha…tak kan asyik kejar pangkat je….
kucing pun boleh stress kalau tanya soalan2 mcm ni...haha:p
Walau apa pun yg terjadi kaki akan terus melangkah :)
(picture tiada kena-mengena..haha)
Alhamdulillah..pelengkap kehidupan ku... pic dolu2:)
4)   Bila dah khawin orang asyik tanya “ belum ada anak ke? tak nak beranak ? sibuk cari duit je..aduii... part ni yang paling tensen bila dengar..huh! (kesian kan?…sebenar nya ini semua di luar bidang kuasa kita.. Allah yang menentukan.. apalah daya kita nak tentukan semua tu)… ada seorang hamba Allah pernah menuturkan kata2 ini pada aku dulu… masa aku belum mengandungkan Pa’e… 
ermm, tak apa aku dah maafkan org itu walaupun hati pernah terguris…huhu.. 
    5) Lepas 2 tahun lebih khawin Pa’e lahir ke dunia… bila jumpa member-member ada juga bertanya.. "anak seorang je"?? "tak nak menambah ke"??...hehe… bukan tak nak menambah, tapi Allah belum nak bagi lagi.. nak buat mcm mana… belum ada rezeki… nasib baik suami seorang yang amat memahami… 
boleh juga dia tolong jawab kan soalan2 maut ni…hahaJ.     

So, kawan-kawan … ada tak yang pernah mengalami situasi mcm aku ni??..kadang-kadang perkara-perkara ni membuatkan kita stress..
Dalam hidup ini….  ada sahaja perkara-perkara yang tidak memuaskan hati…  Walau apa pun cuba lah belajar untuk BERSYUKUR dengan apa yang kita adaJ.
WasSaLam ^_^                                                                                                                    

15 comments:

  1. biasalah mulut org ni susah mau tutp

    ReplyDelete
  2. mulut manusia ni memang akan bercakap je selagi boleh sampai kadang2 dorang ni macam sengaja nak buat kita sakit hati..

    ReplyDelete
  3. setuju sgt tu, mmg kita x bolh nk puaskan hati semua orng. Yg pntg bersyukur dengan apa yg telah ALlah berikan!

    ReplyDelete
  4. betul..semua betul atas tu.
    .biasalah orang sekeliling kita banyak mpersoalkan itu ini... memang tak letih tau.. mulut orang mmg takleh tutup tp mulut tempayan boleh lg nak tutup..hehee... apa yg penting,bbalik pada diri sndiri.. pdulikn apa nk dikata..asal kita bahagia...!

    ReplyDelete
  5. ada juga lagi2 part yang nak belajar tu kena plak kat perempuan.huhu pedih jgak "perempuan belajar tinggi2 nanti duduk kat dapur juga". adoi.. part tu mmg xleh melawan dan buat blank sekejap.

    ReplyDelete
  6. biasa la Atie kan org memang suker berkata-kata tanpa fikirkan apa perasaan org lain kan hu hu
    akhirnya kita biarkan persoalan itu berlalu je
    janji kita tetap berSyukur dgn kehidupan kita

    ReplyDelete
  7. sangat banyak berlaku macam ni. biasa la mereka yg suka bercakap atau bertanya tanpa fikir perasaan orang. Apapun Atie, yang penting kita dan family kita happy, biar la mulut orang nak bercakap, bukan kita kacau mereka.

    ReplyDelete
  8. hahaha tu smua soalan biasa laaa atie..kena masuk telinga kanan kuar telinga kiri je hihiihi

    Na nak bgtw ni.kucing nampak cute bila dye stresss!
    hehe

    ReplyDelete
  9. hehe.. tul tu kak.. org stuju sgt2 ngan post kali ni..
    kdg2 masyarakat yg mendidik kite jd "malas nk bergaul + giv up"
    Sbb byk mulut yg sibuk ckp pasal itu n ini..dh blaja, tny bile nk kj. dh kj, bile nk kawen.. dh kawen, bile nk dpt anak.. dh dpt anak, tny lak bile nk tambah lg.. hadoiii.. dunia.. dunia -_-'

    ReplyDelete
  10. haha..betul tu atie...nie mmg soklan2 maut..selalu jer dgr soklan2 camnie kan..tensi!!

    ReplyDelete
  11. ha... ha.. dulu kawan akak pernah cakap bendani masa akak belum kawen tapi dia dah kawen ... dia kata tak payah stress sebba dia dah kawen belum ada rezeki nak dapat anak orang sibuk tanya bila nak ada anak.. tension tapi dia kata kakak dia ada anak satu orang bising gak tanya bila nak tambah... tension gak..
    tapi kakak dia lagi sorang ramai ngat anak orang bising gak hang tak rancang keluargaker..
    so dimanapun situasi kita ada jer orang nak bising so biarkanjer.. mungkin orang prihatin @ tak tau nak mulakan perbualan tu pasal ayat gitu keluar....

    ReplyDelete
  12. rsnya semua orng melalui pengalaman camtuh...diasak2 dgn soalan ttg alam ghaib yg bkan ditangan kita...kalau layan memang tensi.so buat bodo jerlah....

    ReplyDelete
  13. Yelah Atie.... kalau nak dengar cakap orang sampai sudah tak habis-habis.... tension jadinya kita ni....oleh itu... buat tak tau je!!!

    ReplyDelete
  14. Tak payah kisah apa orang kata. Ada rezeki nanti tu ada la..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..