Saturday, 3 November 2012

:: BiLa c Tumpis Tak nak Makan ::


AssALamuaLaikum J
Happy weekend you all…
Dalam 2 tiga minggu kebelakangan ni My hero kecik ni a.k.a Pa’e susah sangat nak makan nasi.. Jenuh juga nak pujuk dia supaya makan, tapi tetap tak mau.. dah jadi macam iklan kat TV tu hah.. nak bagi anak makan, penat lah ke sana-kemari mengejar untuk suap nasi…hihi… nasib baik lah kan kalau dapat suap sesudu dua…J
Tapi aku rasa Pa’e ni dah tahap kritikal tak mau makan nasi… hari tu adalah bagi makan Scot’t Emulsion tu.. OK dalam seminggu je nak juga suap nasi, pastu balik kepada asal.. bila aku cakap “ Pa’e, makan nasi ya nak? “… keluar lah ayat dia yang biasa tu..”tak mau matan (makan) nasiiiii”… hah! Panjang lagi ayat dia tu…siap golek2 nangis tanda protes tak mau makan..isk..isk.. RISAU tau!
Macam ni lah gaya tak mau makan :(
Erm.. Ibu tau lah Ibu tak pandai masak nak:)..tapi sekurang-kurang nya aku cuba  juga masak apa yang dia suka..lauk mesti ada kuah-kuah macam Sup Ayam.. Sayur bening ke (org Sabah je kot tau ni)hehe.. Ikan masak singgang ke? reti lah juga aku masak… yang lain2 boleh jg masak tapi tak lah sepandai kawan2 blogger yang lain( kesian anak aku dapat ibu tak pandai masak J)hehe…
Baru2 ni adalah jalan2 ke GUARDIAN masa lunch time.. memang niat nak cari Vitamin utk Pa’e.. buat tambah selera makan.. belek punya belek beli lah CHAMPS Multivitamin Lysine Chewable-Orange flavour
Kalau tengok, 3 empat hari ni berselera juga Pa’e makan.. Minum susu pun kuat!..  dah pandai minta nak makan nasi..lapar kotJ
Paling best bangun pagi je minta makan nak breaksfeast..hihi.. Pandai dah minta buat MILO nak minum cecah biskut.. pagi2 makanan berat jarang nak mau… klu tidak sebelum ni penat suruh minum/makan pagi semua tak mau.. bangun2 dah ngadap mainan dia.. hehe.. Dah pandai minta nak makan vitamin dia tu “ibu, Pae nak makan mimin (vitamin) yang ada gambar gajah2 tu)…J
Harga?? lupa lah..hehe..
bangun pagi makan biskut ni..
kismis Minda pun Pa'e suka :)
ALHAMDULILLAH.. harap-harap berterusan lah selera makan dia ni.. risau juga, kang orang kata tak bagi anak makan ker?? Kurus je!.. badan je makin tinggi, besar nya tidak J

*Info: Lysine memang bagus utk selera makan kanak2*

WassALam ^_^

9 comments:

  1. akak pun mcm nak beli vitamin utk anak no2.badan kurus je tapi masalah nye dia kuat mkan gak.ntah napelah kurus.kot la cacing ke tapi doc kata bukan..sbb aktif sgt kot .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ina...
      elok gak bagi vitamin kat anak2 ni tapi bagus tanya doktor dulu mana yg sesuai..
      klu Lysine ni memang utk tambah selera makan :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. salam perkenalan kak.. saya pun sama mcm akak.. xbape pandai masak.. tapi jgn risau, setiap anak akan rasa air tangan ibu yang terbaik.. even masak kan diorg meggi kari.. hahaha...(berdasarkan pengalaman nie)

    ReplyDelete
  4. sama lah ank saly yg sulong tu ikhwan..pun susah nk makan..suka makan tp selain dari nasi lah..yg ringan2 dia suka.. pernah juga bg appeton multivitamin lysine tu, oke sangat..atie cuba lah..

    ReplyDelete
  5. as salam..kak zu dtg membalas kunjungan

    susah nya hati mamam bila anak takmau makan..mula lah nak reka masak macam2 nak bagi anak berselera..

    ReplyDelete
  6. tanak matan naci yer.. dorang ni selera tak menentu kan, kadang sumer baham, kadang apa pun tak nak.

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...pae dh mau makan

    ReplyDelete
  8. Samalah macam Qis tu..kalau ada kuah sup bagai mmg dia berselera makan...bertambah² nasi tu...tapi susu memang kuranglah...skrg aku bg dia scotts emulsion & vitamin appeton..

    bagus ya Lysine ni..nanti nak beli lah untuk Qis...bg bertambah selera makan dia..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..