Thursday, 22 November 2012

:: Kudapan Petang ::


AssaLamuaLaikumJ
Salam pagi Khamis…
Dah breakfeast kawan-kawan??.Kalau diikutkan aku ni memang dok reti masak..haha..mengaku awal-awal…semua dh tau ke?? heheJ
Tapi sesekali masak kadang-kadang Mr hubby PUJI jg..hahaha..angkat bakul sendiriJ..Ahad lepas adalah buat kudapan utk minum petang..seperti yang semua sedia maklum kt Sabah ni terdapat banyak suku-kaum…makanan pun terdiri drpd pelbagai jenis dan rasa..so, aku masak lah “Sanggar Pappek”makanan suku kaum Bugis.. memang favourite kami sekeluarga..
makan plak cecah dengan sambal belacan..
Picture from en google
Kami panggil ni pisang sanggar..
tak pasti plak pisang ada tak kt Tanah Malaya??
Proses menggoreng pisang
taraa.. ni lah hasil nya...:)
BAHAN-BAHAN:
Pisang mentah/muda(mcm dlm picture)..
Minyak utk menggoreng
Bahan utk Sambal:
Cili padi
Tomato
Bawang
Sedikit Belacan
Sedikit Garam,serbuk perisa & Gula

Cara-cara (utk Pisang):
* Kupas pisang spt biasa..bulat2 tu (tak perlu belah)
* Panaskan kuali, goreng pisang sehingga kekuningan (rasa2 dh masak sikit)
* Angkat pisang dr kuali,sejuk kan sebentar..then lenyek kan pisang guna anak
  lesung/pinggan kaca (bagi nipis2-tekan je bg pisang tu rata)
* Last sekali goreng pisang yg sdh di lenyek td sekali lg..bagi rangup!
* Angkat... boleh lah makan...:)

Cara-cara membuat sambal belacan (family versi):
*Goreng bawang merah+tomato (sekejap je)
*Tumbuk cili (bersama2 bwg merah & tomato yg telah digoreng td)
*Masuk kan belacan,
*Perisa kan dgn garam,gula+ajinamoto
(Kalau sesiapa yg suka tumis semula sambal ni boleh jg-agar tak mudah basi)..

Sedap dimakan pagi/petang bersama teh O kosong ataupun teh tarik..
Sorry lah ya kawan2..aku memang tak reti nak explain kalau bab masak-memasak ni.. memang failed bah! yang aku tau campak-campak, masak & makan…haha…

WasSaLam ^_^(entry terpaksa diedit..coz ada kwn2 minta share resepi..hehe)

31 comments:

  1. nampak sedapkan sanggar pappek nie...sygnya atie tak kongsi resepi cara nak buatnya...

    ReplyDelete
  2. sedap nampak goreng pisang ni.. kalau cuti2 pagi pun saya buat goreng pisang kalau dah teringin sangat.. hari2 keje ni susah cari goreng pisang pagi.. lepas lunch bersepah org jual.. :D

    ReplyDelete
  3. Pisang goreng memang peberet akak... Tengok pisang goreng atie yg dalam kuali tu pun dah terliur.. :) akak suka beli pisang goreng di ss19..beratur panjang pun sanggup :P

    ReplyDelete
  4. macam pisang goreng je..
    cicah sambal belacan..unik

    cer akak bg resepi..
    kot sama resepi tapi lain panggilnya ba..

    ReplyDelete
    Replies
    1. QasehRania: sila rujuk resepi campak2 kt atas..hehe...

      Delete
  5. pisang goreng ker ni atie...tp namanya ekslusif...macam lagu siti nurhaliza...dulu kita pernah makan tak? heheehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Joe..
      kita tak pernah makan ni kt kampus..tak pernah buat pun..
      klu kak joe dtg Sabah nti atie buat kan..ehehe

      Delete
  6. salam atie....
    cara buat pisang pakpek nie macam pisang goreng biasa ke...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yan;
      lebih kurang sama je.. tapi tak guna tepung..
      pastu ni makan cecah sambal belacan..
      sila tgk resepi campak2 kt atas...hehe

      Delete
  7. Sanggar Pappek ni tak guna tepung ka atie..mau jua cuba ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mama Ray;
      No need tepung...
      rujuk resepi campak2 di atas..:)
      boleh cuba..tapi jenis pisang kt atas ada tak kt Semenanjung?

      Delete
  8. alamak sedapnyer maakn musim2 hujan ni!

    ReplyDelete
  9. Nampak sedap je “Sanggar Pappek” ni.. Boleh cubalah nanti. Tapi nak tau, guna pisang masak @ pisang muda?

    *lain tempat lain panggilannya. di sini kami panggil pisang tu pisang siam.

    ReplyDelete
  10. sama macam goreng pisang laa kan kak?

    ReplyDelete
  11. Kak Nor Salmi: sorry lupa mentioned guna pisang muda..hehe

    Jna : lebih kurang goreng pisang, tp ni tak guna tepung & guna pisang mentah/muda ..:)

    ReplyDelete
  12. tak penah buat lagi ...tak pakai tepung ke..nampak menarik..nanti nakcuba mesti sedap cecah ngan sambal kan...:)

    ReplyDelete
  13. wah...sedapnya.. apalagi sekarang ni memang musim hujan petang2.. sambil makan sambil tengok langit..hehehe

    ReplyDelete
  14. Alahai tgk entri Atiey ni tiba² plak ni teringin nak mkn pisang pappek...lama dah tak mkn..balik sabah hari tu tak sempat mencuba...

    ReplyDelete
  15. Terima kasih sudi jenguk blog kak zan.
    Wah..resepi baru ni..asal dari Bugis lagi...boleh cuba!

    ReplyDelete
  16. macam2 jenis pisang kan, best byk choice.

    ReplyDelete
  17. Belum pernah makan....nampak mcm sedap sgt.

    ReplyDelete
  18. ooo.... mkn dengan belacan... baru 1st time dengar....

    ReplyDelete
  19. tak pernah makan lagi ni...bleh cuba buat jugak nanti..thnks kongsi resepi...

    ReplyDelete
  20. consider pisang goreng lah eh.. huhuhu cuma di masak ketika masih muda. hehe nampak macam sedap. cicah pulak ngan sambal tu. mesti terangkat

    ReplyDelete
  21. best!! org x pernah mkn lg bnde ni..
    tetibe tringat 'sanggar' yg besar2 kat sabah dulu.. mmg best, sedap.. kreatif lak tu.. kat cni xkan jumpe punye rupe cenggitu :)

    ReplyDelete
  22. Sanggar Pappek tu mcm goreng pisang jugaklah yer Atie

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..