Thursday, 29 November 2012

:: JANGAN DIPUKUL ANAK KECIL YANG MENANGIS ::


AssaLamualaikumJ 
Sekadar nak share tentang Hadis-hadis di bawah:-

Baginda Rasulullah S.A.W bersabda :
Janganlah kamu pukul anak-anak kamu Di sebabkan mereka menangis dalam masa setahun..

Kerana pada empat bulan pertama kelahiran nya Ia bersyahadat 
LAA ILAAHA ILLALLAH. Pada empat bulan kedua pula ia berselawat ke atas Nabi s.a.w. Dan pada empat bulan seterus nya pula ia mendoakan kedua ayah bonda nya.
( H.R. Abdullah Ibnu Umar r.a. ).

Baginda Rasulullah S.A.W. menjelaskan bahawa tangisan anak di waktu kecil pada bulan pertama adalah tanda ia bertauhid kepada Tuhan-Nya dan empat bulan kedua pula ia membacakan selawat kepada Nabi-nya dan empat bulan seterus nya ia memohon istighfar untuk kedua ayah bonda nya.

Bersabda Baginda Rasulullah S.A.W. :
Anak-anak sebelum sampai ia baligh maka apa-apa yang di perbuat nya daripada kebaikan maka di tuliskan untuk nya dan kedua ibu bapa nya.
Dan apa yang di perbuat nya daripada kejahatan maka tiadalah di tulis untuk nya dan tidak pula di tulis untuk kedua ibu bapa nya.
Apabila ia telah baligh maka berlakulah yang di tulis itu atasnya ia itu segala amal baik atau buruk nya.
( H.R.Imam Anas bin Malik r.a.)

Jadi kepada ibubapa atau bakal-bakal ibubapa haruslah mempunyai kesabaran dalam mendidik dan membimbing anak-anak yang masih kecil…
Sumber : FB MyLuvFamily
Babah tegur tak reti duk diam dlm kereta :(
Ibu tegur coz suka sgt main2 lappy Ibu :(
Mogok- tak mau gunting rambut di salon 
Macam aku ni, kekadang pandai juga hilang sabar dalam melayan karenah c kecil Pa’e..
Bila dah lepas marah tu, pandai plak aku kesian dengan dia.. selalu nya mesti aku akan peluk dia & say sorry… (kadang2 time dia tidur, aku bisik kan perkataan maaf tu kat telinga dia).. "Ibu mintaf maaf sebab marah Pa'e tadi".. pandai plak aku sedih!… ye lah, Pa’e kan budak lagi… mana lah dia tau apa kan… bila dimarah dia akan pandang je muka aku… minta kasihan kot LLL

Ya Allah! semoga aku akan menjadi IBU yang lebih baik pada anak aku.. AMIN!
WasSaLam ^_^

24 comments:

  1. nice sharing.. org x pernah dgr, tau, or baca pn pasal ni.. padan la bby suke nangiskn.. ada makna rupenye.. kuasa ALLAH..
    org dlu pn pas gaduh ngn adik, rs nyesal + sayu je tgk ms dia tido.. tp esoknye gaduh balik.. heheh

    ReplyDelete
  2. Salam atie..terima kasih atas perkongsian...
    bila diingat2 ms anak umu setahun taklah dipukul mana..tp dlm umur 2thn lebih yg paling nakal & tak paham2 tuh ade gak terlepas & rs bersalah sangat..tiap kali pukul call mak nak melegakan rs brsalah..skrang baru paham yg anak kecik buat semuanya atas dasar tak tahun salah atau betulnya tuh....hmmmm

    ReplyDelete
  3. assalam Atie
    bawah setahun anak2 belum tahu apa2 kesiannya kalu dipukul kan tp akak yg di taska ni setiap hari tgk mcmana bb anak2 kecik dan besar dijga pengasuh kadangkala sgt2 sedih tgk anak2 diperlakukan sesukahati walaupun taklah dipukul cedera tp adakala anak2 yg selalu diherdik dimarah dgn suara lantang mungkin akan trikut peragai begitu kan

    ReplyDelete
  4. a'aa betoi tu, xelok nak pukul ank yg msh kecik ni... lgpun, kalau dipukul, bukannya mereka akn diam dari menagis pun tp lebih kuat menangis adalah..

    ReplyDelete
  5. yea betul. perlukan kesabaran yang tinggi dalam mengharungi hari2 dengan anak anak kecil ni kan :).

    macam zura dah ada dua ni...yg sulong br masuk 3 tahun,selalu jugak zura TERmarah dia sbb suka sgt kacau adik dia yg 6 bulan ni.lepas2 marah mula la zura sedih nak2 masa tgk dia tengah tido tu :'(

    ReplyDelete
  6. thanks sharing.. baru tau ni. terima kasih ye..

    ReplyDelete
  7. Yeh...macam tu ke Atie...baru tau OKje he..he...

    ReplyDelete
  8. kesabaran diperlukan tika menjaga anak2 kecil yang banyak kerenah ini sentiasa berdoa dan berselawat atas nabi mohon di beri kesabaran dan ketabahan.....

    ReplyDelete
  9. BGSNYA INFO NI..TQ SEBAB SHARE..LEPAS NI MAYB AKAN KURANGKAN MARAH2 PD ANAK2..HEHE

    ReplyDelete
  10. aahh..tu la..tp kdg2 bile dh hilang sbr..terpukul jg kan...pas tu nyesal..mg2 info ni sedikit sbyak leh jd panduan...tq..

    ReplyDelete
  11. betul tu
    kadang kita mmg hilang sabar dgn karenah anak ni
    jadi parents ni mmg kene sabar sangat2

    ReplyDelete
  12. wahh thxs sharing..bole Na beringat Na ade ank nty hihi

    ReplyDelete
  13. thanks for sharing dear. sangat berguna, at least beringat nextime kalau rasa ringan tangan nak tampar bontots anak.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih berkongsi info amat bermanfaat...

    ReplyDelete
  15. tq sharing kat sini...tue la nak mendidik anak sgt perlukan kesabaran kdg2 kala mmg mencabar keimanan...

    ReplyDelete
  16. pkongsian yg baik.. betul atie,tkadang kita jd hilang sabar dgn karenah ank2.. sabar cm manapun pasti terkeluar jg amarah kita..saly hero dua2 huh mmg lasak juga..marah2 mmg biasa..tp kalo dh hari2 saly anggap 'ragam2' anak sbagi phibur pulak..huhu..tk tertahan deh hari2 duk marah....pun jadi apa...kesian tengok mereka ...budak2....!@_____@

    ReplyDelete
  17. info yg sgt2 b'guna.. sya baru tau. sejujurnya sya selalu jg hilang sabar dgn ragam anak2 ni tp x der lah smpi nak pukul2 anak2..biasanya sya ni m'bebel jer.. pot..pet..pot..pet... :)

    ReplyDelete
  18. Sya pn slalu hilang sabaq ngan kerenah ank

    ReplyDelete
  19. heheh comel jek muke yg mogok tu,hehehe

    ReplyDelete
  20. Memang berusaha sangat supaya x marahkan anak..

    ReplyDelete
  21. baru saya tau kak.....eii selalu camtu la..bila dia wat hal sy mula geram..tapi kesian lepas tuu...padahal dah tau dia tak tahu apa yang dia buat..

    ReplyDelete
  22. perlu kesabaran yg tinggi untuk membesarkan anak...tapi aku ni kekadang hilang gak sabar layan kerenah Qis yg suka nangis tanpa sebab...samalah kita time Qis tido baru terasa bersalah marahkan dia..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..