Thursday, 12 November 2015

Anak Tawau...

AssaLamualaikum
Nak kenal serba sedikit tentang orang Tawau, Sabah. Ini lah aku :
Buat pengetahuan Kak Paridah Ishak yang pernah bertanya, yup kak! saya anak jati Tawau. Sebab ramai yang ingatkan aku asal Semenanjung. En Kuling a.k.a babah abang Pae orang Melaka (Jasin). Automatik si abang Pae tu darah keturunan Hang Tuah. Eh! yakah?? Haha! saya dilahir & dibesarkan di Tawau yang juga dikenali sebagai Bumi Peladang. Tawau yang kaya dengan hasil pertanian nya, kaya dengan hasil lautnya. Puas hati kalau dapat makan seafood bila berada disini. So, kalau ada kengkawan blogger yang nak datang ke Tawau jangan lupa roger-roger, boleh aku belanja sayap ayam panggang dan keropok Amplang. Haha! Jumpa lagi..

24 comments:

  1. Wah dah kenal Atie sekarang ni :)
    InshaAllah tahun depan akak akan ke Tawau..
    Sebenarnya nak pergi Semporna.. Kakak ipar kata turun Tawau.. perjalanan ke Semporna hanya 1 jam aje..

    ReplyDelete
  2. baru tau tu..hehe..tp saya ke belakang cakap gostan gak..saya membesar di melaka..huhu~

    ReplyDelete
  3. Disemenanjung ni pun ramai yg kata undur gostan Aite:)

    ReplyDelete
  4. Hehe.. ira ingatkan en Kuling yang orang tawau.. silap la.. haha..
    Ira belum pernah lagi ke seberang sana.. apatah lagi ke Tawau..
    Mana tau ada rezeki satu hari nanti.. hehe..

    p/s: Alhamdulillah.. ira sihat atie.. cuma takde kesempatan lagi nk update blog.. :)

    ReplyDelete
  5. Kalau kakak terbang ke tawau satu hari nanti boleh lah jumpa atie kan...hahaa mana lah tau dpt menantu org sana.

    ReplyDelete
  6. Hai atie.. org kelantan pun sebut gostan tau.. menarik juga info pasal tawau ni.. tapi bg saya yg jarang ada kawan sabah ni, xleh bezakan sangat mana asalmya diorang ni..

    ReplyDelete
  7. aah kot sbb dulu akak ada membe serumah org tawau.... bdn nya kurus mkn banyak...
    awal2 keje kt sini ssh nk paham apa org semenanjung ckp n org sini ssh nk paham apa dia ckp... kadang sedih lah dia ngadu kt akak... nsb lah akak nih lak jns suke n amik tau pasal bahasa2 telor2 nih...
    akak la ajar dia mcmne nk ckp, nk guna bahasa semenanjung

    ReplyDelete
  8. takde pon kawan org tawau. atie jelah pun kawan dari tawau.. hehe..

    ReplyDelete
  9. Diana lahir kat tawau atie tapi membesar kat sandakan...keluarga ramai kat tawau tapi diana jarang jumpa dorang...hihi...InsyAllah ada masa ke tawau diana roger² atie yer...

    ReplyDelete
  10. ala Tawau jauh..jumpa kat orang Tawau kat Jasin Melaka bole tak? hehehe

    ReplyDelete
  11. orang johor pun sebut gostan dan si anu ;) ... anu tu lucah kalau negeri lain :p

    ReplyDelete
  12. kawan saya ada orang sabah..mula kenal sebab masa dia cakap dia ada letak "bah" :)

    ReplyDelete
  13. heh..heh..yeke atie...kak ingat en kuling org tawau...xpalah tu org tawau dh jadi org melaka juga. bila2 masa boleh fly ke melaka dari tawau bawa pae'i..tksh mensyen nama kak..so sweet.

    ReplyDelete
  14. dah boleh guna ceklist ni untuk kesan orng tawau

    ReplyDelete
  15. skrg ni mmg stay kat kat tawau ke ni ....
    menarik .....

    ReplyDelete
  16. Oh baru tau..
    Sng lh nk kenal...

    ReplyDelete
  17. Orang utara pun sebut gostan tau atie....hahaha yg ini kita sama

    ReplyDelete
  18. Ok. Kalau nak gi tawau kita roger awak yek.

    ReplyDelete
  19. Tp yang gostan tu okje pun cakap Atie....
    Mungkin kebetulan yer....atau mungkin org Tawau sudah bawak bahasa tu ke Malaysia hihi.....

    Bangga dengan tempat kelahiran kita kan Atie..... Sedapnya sayap ayam.

    ReplyDelete
  20. Macam tu ya kalau orang Tawau...
    Kalau orang Pontian? :)

    ReplyDelete
  21. saya? memang sah bukan orang tawau. hihihihi

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..