Thursday, 12 November 2015

Pelita Nostalgia..

AssaLamualaikum
Korang tahu tak tentang lampu @ pelita ini? 
Lampu yang membawa seribu nostalgia. Membawa seribu kenangan masa kecil dahulu. Sempat kah you all menggunakan lampu begini. Teringat arwah bapa yang selalu isi minyak tanah dan hidupkan lampu bila sahaja masuk Maghrib. Keesokan pagi nya pasti kaca lampu akan hitam dek asap.
Setelah beberapa ketika, lampu ini tidak digunakan lagi selepas cahaya elektrik mengambil alih. Namun ianya tetap menjadi sebahagian dari nostalgia masa kecilku. Hidup susah tapi penuh kegembiraan. Dunia kanak-kanak yang tiada masalah. Apapun tetap bersyukur dengan apa yang ada hari ini. Jumpa lagi..

16 comments:

  1. wahhh klasik sungguh pelita ni kan..imbau memori..hehee..
    Saya follow sini yer sis..salam kenal..:)

    ReplyDelete
  2. Nostalgia sungguh kan atie...sekarang anak2'tengok pun pelik rupa pelita camni.Zaman kakak lagilah merasa berbagai pelita ,dibawah cahaya suram tulah tempat kami belajar

    ReplyDelete
  3. Best pakai pelita ni.. Asap kepuk2! hahahaha :p

    ReplyDelete
  4. Amoii cina kat dalam tu.. memang rare sungguh bila ingat balik.Glamour tu dok dalam pelita..hehehhe

    ReplyDelete
  5. As salam atie
    Rasanya knor pun ada dulu...ltk kt tiang..
    Msa zaman kmpung...
    Nk belajar guna pelita tu...masih ada lgi ker agaknya ye..

    ReplyDelete
  6. asalam..ya lah betul2 ingatkan zaman lampau..hehehe cantik pula tu lampu minyak tanah kan..

    ReplyDelete
  7. asalamualaikum atiey....tanpa lampu ni dulu..tak dapat buat kerja sekolah

    ReplyDelete
  8. klasik sungguh...pernah guna dulu2 + lampu pelita tin...lampu gasolin yg kena pam pun ada di rumah arwah atok...

    skrg ni dah senang kan, petik saja di dinding..huhu..

    ReplyDelete
  9. Salam kak atie....kopi2 dlu...hehe..neesa pn smpat lalui zmn ni..kami panggil pelita popok...tu pun buat sndiri tin minuman..mcm pelita hari raya tuuu..haha

    ReplyDelete
  10. Akak pun ada pelita mcm ni atie dulu2 nostalgia sangat

    ReplyDelete
  11. Ada lg ke pelita ni skrg?
    Tiba2 je teringat bau dia.

    ReplyDelete
  12. Yelah Atie....mmg nostalgia sungguh pelita ni.
    Tp rasanya okje celik masa tu dah ada elektrik....cuma guna pelita ni time blackout....

    Ada satu lagi Atie.... lampu Gas, besar sikit....yg kena pam dulu baru cahaya dia terang tu....

    ReplyDelete
  13. klasik pelita ni ... memang kenangan kan :)

    ReplyDelete
  14. dulu2 umah mak ada lampu gini..nostalgia betul

    ReplyDelete
  15. Teringat masa dulu-dulu. Gambai amoi kat belakang tu memang klasik betul

    ReplyDelete
  16. kira pernah merasa pakai dulu kak. masa duduk setinggan. pelita. iron arang. kenangan kan :)

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..