27.11.15

Si abang Pae-Bedak Sejuk

AssaLamualaikum
Tengok ni hah! Si abang Pae pakai sendiri bedak sejuk. Suka dia. Ambil bedak, letak air sikit lepas tu tengok cermin pakai. Hahaha! Siap ajak Ibu, "jom Ibu pakai bedak sejuk". Bedak sejuk pun buat sendiri, nenek dia yang buat untuk MakCu Pae. Yang si abang ni pun suka ikut pakai. Hihi!
Banyak kebaikan bedak sejuk ni kan. Kalau dulu, memang ini sahaja lah yang kita pakai. Selamat dan dijamin halal. Zaman ini telah digantikan dengan pelbagai krim-krim kecantikan yang kadang berbahaya pada kulit. Mengandungi bahan kimia berbahaya. Yang akan memberi kesan jangka panjang. Berbalik lah kita pada bedak sejuk! Haha. Jumpa lagi!..

46 comments:

  1. kena rajin kalau nak pakai bedak sejuk ni..hehe

    ReplyDelete
  2. berbedak sejuk pula paei mesti tiru mama dia ni...

    ReplyDelete
  3. hihi..gelagat anak2..tergelak tengok Pa'e..amboi kecik2 dah pandai jaga muka..
    anak akak si Along pon pakai bedak sejuk..mengikut kawannya kat Kolej..elok jugak kembali kepada alami..bebas kimia..:)

    ReplyDelete
  4. salam... ha3.. rajin sungguh ler jaga kulit muka lah tu gamaknyer yer

    ReplyDelete
  5. kik3x….lawak betui la abg pa'e. pasni sure makin mulus la muka abg….adoi karenah anak2. atie semua sihat ke? lama betul tak BW..tak sempat skrg ni

    ReplyDelete
  6. dh putih mulus tu makk., hehe2

    ReplyDelete
  7. Amboi! abang Pa'e dah pandai nak jaga penampilah ye:)

    ReplyDelete
  8. wah.. rajinnye berbedak sejuk.. da mcm mok cun da tu.. hehe..

    ReplyDelete
  9. Hihihi comel Pae...

    Masa akak kecik2 dulu.
    Arwah mak akak pun ada buat..
    Sebelum tido mlm selalu tempek kat muka..
    Siapa letak byk dah jadi kuih tepung gomak rupanya hahaha

    ReplyDelete
  10. kecik2 suka pakai bedak sejuk nnti dah besar muka licin.. hehehe

    ReplyDelete
  11. patut la abg pae hensem suka pakai bedak sejuk rupanya ye

    ReplyDelete
  12. licin muka nanti pae..tak de jerawat, heee

    ReplyDelete
  13. Comel jer dia buat lagu tuu.. ;-)

    ReplyDelete
  14. Hamboii Pae... Berbedak sejuk gitewww..!

    ReplyDelete
  15. Confirm penangan Mok Cun ni.. Kikiki

    ReplyDelete
  16. Pae...awak ni bagus tau...rajin jaga muka..hehehe..eloklah pakai bedak sejuk menghaluskan kulit pun ye juga..PC zaman sekolah wah rajin juga..kenkonon nak tutup liang roma..padahal nak kacau bedak sejuk mama..

    ReplyDelete
  17. Cute nampaknya model bedak sejuk tu.

    ReplyDelete
  18. Haha...lawak lah tengok muka pae....

    ReplyDelete
  19. saya dulu pakai lumur bedak sejuk yang opah buat sendiri...

    dan kekadang, sempat tolong opah titikkan tepong bedak ke atas daun pisang dan jemur di panas matahari...

    ReplyDelete
  20. hehe pandainya dia pakai bedak sejuk :) ...

    ReplyDelete
  21. Heheheh comelnya dia ajak ibu pakai bedak sejuk :)

    ReplyDelete
  22. hehheheh...pae dah macam hantu tepong gomak dah...hehehheheh

    ReplyDelete
  23. kenangan, pakai juga masa kecik kecik dulu.
    teringat ada bau bunga bunga.
    letak bedak sejuk dalam tapak tangan, letak air sikit, lumur kat muka. Haha

    ReplyDelete
  24. bedak sejuk elok untuk kulit berminyak dan jerawat ... masa kecik2 dulu ada tengok my arwah bonda buat dan rajin juga pakai ...

    ReplyDelete
  25. kalau tengok mlm2 maktok larikkkk ni Paie

    ReplyDelete
  26. pandai abg pae jaga muka...

    ReplyDelete
  27. Comel. Hehehe. Dulu arwah nenek saya sering jgk buat bedak sejuk. Teringat kat drama mak cun plak bila tgk bedak sejuk

    ReplyDelete
  28. Hehehe..mesti gebu nanti muka A Pae :)

    ReplyDelete
  29. Qu Puteh...Qu Puteh... :D

    ReplyDelete
  30. heheeheh....barulah putihhhhh....dh lama xguna bedak sejuk nihh....

    ReplyDelete
  31. Ha a.....zaman beranak dulu mmg bedak sejuklah jadi bedak utk baby. Kalau time panas tengahari tengahari tu mmg jadi mangsa tempek lah baby ...hihi....
    Pae ni jaga kecantikan weyh haha...

    ReplyDelete
  32. Salam sis..

    Nak resepi bedak sejuk bleh?

    ReplyDelete
  33. Pae pun nak pakai masker macam mama jugak ke?..hehe

    ReplyDelete
  34. lama yui xpakai bdak sejuk..huhuhu

    ReplyDelete
  35. wahhh aunty pun lame x pakai bedak sejuk tauuu Pae..hehehe

    ReplyDelete
  36. Salam rabu..singgah melawat Atie

    ReplyDelete
  37. Qu putih barulah putihhhhhh
    Gituuu..

    ReplyDelete
  38. Salam singgah rabu atie...diana pun kat rumah ada stok bedak sejuk ni....suka pakai masa hari minggu sebab duduk kat rumh...hihi.....

    Comel si abg Pae pakai bedak sejuk...

    ReplyDelete
  39. pandai pae jaga kulit ye.. hehe

    ReplyDelete
  40. Ahaha adehhh. Habis satu muka putih

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..