Friday, 13 June 2014

Ingatkah? Cerita Zaman Kecil Ku

AssaLamualaikum
Zaman kanak-kanak yang indah kalau dikenang. Zaman yang tak perlu fikir apa-apa. Zaman yang penuh keriangan. Mengingatkan aku pada moment indah-indah. Bermandi hujan, mandi sungai bersama sepupu-sepupu tak kira lelaki atau perempuan. Panjat pokok pun pernah. 
Main basikal sampai jatuh dan terluka.
Korang sempat tak biskut ini? ntah biskut apa namanya kan? yang penting aku suka sangat biskut ni. Kalau jumpa sekarang pun selalu aku beli dan makan ajak Pa'e sekali. Tapi dah jarang juga jumpa. Kedai-kedai lama yang banyak jual.
Hah! yang ini baru terjumpa di kedai bawah tadi. Lamanya tak jumpa. Saja beli nak bagi Pa'e main. Mesti dia suka. Letak kat hujung straw tu, tiup then jadilah belon kan. Seronok nya.
Haha! yang ini paling suka. Siap ajar kat Pa'e sekarang. 
Dia pun dah pandai nyanyi sekarang:)
Zaman anak-anak sekarang jauh berbeza dengan zaman kita. 
Anak-anak sekarang zaman ipad, zaman smart phone, zaman teknologi di hujung jari.
WasSaLam^_^

25 comments:

  1. memang rindu atie ngan zaman kecik2 dulu..
    biskut tu selalu la jumpa pasar malam..anak zee makan yang icing tu jer..biskut ibunya makan..heheee..
    belon tu payah dah nak jumpa..
    kalau la boleh putar balik masa..

    ReplyDelete
  2. TAhu xpe..sy pn rindu zmn knk2 dlu..mandi ujan, duduk bwh umh, cri kutu tanah.hahaha...main pasir lembut..adoii..belon dlm gmbr tu pn sll beli...kulum2 dlm mlt phtu tiup kiki

    ReplyDelete
  3. Mmg rindu zaman kanak2 atiey ... tiup belon tu, pastu pecahkan ..hehe
    Yg biskut tu aku suka mkn juga tp yg gulanya sahaja hehe

    ReplyDelete
  4. Zaman kanak2 kita amat berbeza dgn sekarang.
    Itulah antara faktor yg menjadikan kita teramat merinduinya..
    Biskut tu selalunya gula kat atas je yg habis. Yang bawah tinggal kat dalam balang..

    ReplyDelete
  5. Yang biskut tuh biasa makan dr kecik lagi...skrang kuranglah sbb manis kan..heheh..yg gambar no.2 tuh belon rupnya yer..sll dlm plastik ngan keropok udang kan..seronok bika pegi kedai balik ramai2 dok pakat tiup belon adik bradik..:)

    ReplyDelete
  6. Kakak panggil biskut jambul tu Atie:)
    Tapi org cina depan rumah kakak tu bila dia sembayang hantu mesti tabur biskut ini tepi jalan. Masih ada lagi tau:)

    ReplyDelete
  7. Rindu-rindu....In buat no.1 dan 2 je...yg lagu tu tak pun... hehe

    ReplyDelete
  8. Salam Jumaat Atie...
    Yang biskut selalu jumpa, kat pasar malam sini ada... selalu juga belikan tuk anak2...
    tapi belon tu nrl dah x pernah nampak dah...
    Betullah ye, rindu sangat zaman kanak2 dulu, jauh beza ngan zaman sekarang... kalau dulu nrl selalu berkubang, panjat2 pokok, berlari2 atas batas bendang... anak nrl skrg tak pernah rasa semua tu... :)

    ReplyDelete
  9. mengamit kenangan lalu....ingat lagi kaksura suka sangat main belon tu...zaman anak2 skrg ngan kita dulu2 byk perbezaan...

    ReplyDelete
  10. dua benda di gambar atas masih ada sampai la, kan atie..

    kena didik anak ikut zaman depa..tak leh ikut camna mak pak kita didik kita..

    ReplyDelete
  11. BISKUT ADA GULA TU SAYA PON SUKA.. :)

    ReplyDelete
  12. ingat lagi ... sampai sekarang ade lagi kan... anak saya pun suka makan gula aje.. biskut buang... tak pun mak yang makan... lepas tu belon tu... anak saya pun suka sekarang tapi saya yang tukang tiupnya,... sebb die tak pandai lagi... yang hujan rintik2 tu pun noltalgia semua tu... ohhh rindu...

    ReplyDelete
  13. zaman kanak-kanak sekarang tak seseronok, sehebat, semanis zamam kanak-kanak dahulu.

    ReplyDelete
  14. rinduuuunya zaman2 mcm ni...biskut tu niesa suka mkn gula tu je..biskutnya mmg buang..hehehe

    ReplyDelete
  15. Haha.. Ingt sgt.. La ni dok perturunkan kat anak-anak pula..

    ReplyDelete
  16. Hahahhaa.. teringat dulu kene ejek sebab tak pandai nak buat lukisan tu hehehe :P

    ReplyDelete
  17. hihii...sama lah gambar tu...saya pun kecik2 main cam gitu...
    biskut atas sekali tu nostalgia lah..punyalah manis rasanya, tapi masa kecik2 dulu suka sgt...

    ReplyDelete
  18. teringat zmn kecil2 dulu aTie..
    biskut tu smpi skrg ada kn..baru ja hr tu blik kg mkn sm ank buah..belon tu..mmg plg disuka tu aTie hehe..lukisan tu pn sll lukis n nyanyi sm kwn2 dlm kelas hihi

    ReplyDelete
  19. rindunya zaman kanak-kanak...dulu masa kecik2 Cik Nur nie memang hantu jajan2 nie...paling suka dulu makan keropok yang namanya Bon-Bon kalau tak silap..sekarang nie dah xde keropok tue..hihi

    ReplyDelete
  20. masih ada lagi menda menda tu kat sini. baru baru ni akak ada main belon tu. tapi suka pecah la. kualiti dah tak sama

    ReplyDelete
  21. Betullah Atie.....zaman kanak kanak yang best....sekarang dah tua.huhu....tp biskut gula tu masa okje gi kerja kawen dia ada bagi
    ...sampai sudah tak makan....

    ReplyDelete
  22. hi hihi.semuanya pernh.
    tapi lagu tu serius saya dh lupa.bila akak post entry ni, terus.. ooo mcm ni ye :)

    ReplyDelete
  23. hehehehe...lagu tu besttt...seronoknya imbas kenangan zaman budak2 dlu kan atie..tambah2 lagi kenangan dgn arwah mak arwah abah...

    ReplyDelete
  24. Biskut tue kira selalu makan tang gula dlu. Pastu bru biskutnya hihihi

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..