Wednesday, 11 June 2014

Jenis Diabetes Dan Rawatan

AssaLamualaikum
Penyakit Diabetes atau kencing manis sangat digeruni pada masa kini. Tak kira tua atau muda kemungkinan untuk mendapat Penyakit ini adalah tinggi. 
Tambah-tambah bila kita tak menjaga kesihatan dengan cara hidup yang tak menentu.
Sebenarnya semua jenis penyakit amat merisaukan. 
Mudah-mudahan kita semua dijauhkan dari segala jenis penyakit. 
Mungkin permulaannya dengan mengubah cara hidup kepada yang lebih sihat. 
Jom sama-sama! Kurang kan gula dalam makanan/minuman, tambahkan manis dalam senyuman:)
WasSaLam^_^

22 comments:

  1. akak skrg ni pun dah mula jaga pemakanan.kalau minum mmg kurgkan manis.Mcm2 penyakit kronik dah zaman ni

    ReplyDelete
  2. xde lg setakt ni. alhmdulillh..

    ReplyDelete
  3. diabetestu memang menakutkan yerk... tuler kitani memang kena jaga pemakanankan...

    ReplyDelete
  4. moga dijauhkan sebab keluarga memang dah ada kebnaykannya...nauzubillah

    ReplyDelete
  5. tu lah penyakit Atie.. datang macam ribut pergi macam semut kata orang2 tua..
    Bapa akak pun ada kencing manis tapi tak lah kena insulin.. makan ubat jer..
    Memang sekarang kena jaga pemakanan kita ni..

    ReplyDelete
  6. memang kena elakkan..kalo kat umah jarang zee buat air manis..bebudak pon suka air masak jer tapi kalo gi kedai la leceh..taknak plak dorang air kosong..
    cam minuman tin tu lagi la tinggi kandungan gula..

    ReplyDelete
  7. Kalau dah namanya penyakit mmg risaulah Atie...Atie tak pelah...Atie muda lagi....Okje ni yang dah tua huhu

    ReplyDelete
  8. Apa yg kesian bila ada keturunan lagilah kena jaga Atie. Kadang yg jaga makan pun kalau ada keturunan boleh kena diabetic juga.. Sebaiknya memang kena jaga makan..

    ReplyDelete
  9. terus berdoa agar diberikan kesihatan y baik..malaysia ni macam2 masakan & makanan..kena jaga2

    ReplyDelete
  10. semoga kita dielakkan drp mendapat penyakit ...

    ReplyDelete
  11. Glad to have found your site. Keep up the good work! DB Product Review

    ReplyDelete
  12. ayah saya ada diabetes.jadi saya dah berjaga-jaga kurangkan manis dan nasi.sebab dah ada gene kan?

    ReplyDelete
  13. letak sikit2 je gula dlm minuman.
    gula mhl skg ni.
    lrbihkn dlm senyuman xpa :)

    ReplyDelete
  14. penyakit menyerang tak kira usia..same2 lah kita menjaga kesihatan...kurangkan manis dalam hidangan,tambahkan manis dalam senyuman ^-^

    ReplyDelete
  15. kena jaga, sejak kecil lagi! kajian saintifik dah buktikan, ambil gula/manis2 sejak kecil, tinggikan risiko develop diabetes bila dah dewasa

    ReplyDelete
  16. mmg ramai yg kena penyakit ni...mmg kena berjaga2

    ReplyDelete
  17. sekarang ni penyaklit diabetis pun bukan dari keturunan pun ada. ye la cara makan mak ayah kita ngan cara makan kita dah lain. risau

    ReplyDelete
  18. huhuhu... Gerunnya mnta dijauhkn

    ReplyDelete
  19. nice info... mmg rmai kaum krbt kna skit ni..

    ReplyDelete
  20. Moga dijauhkn kita kak. Kdang diabetis masa preggy pun blh bwk smpi lepas bersalin

    ReplyDelete
  21. info yang menarik. diabetes ni penyakit yang berbahaya. mencegah lebih baik daripada mengubati. so, kalau ada tanda tanda awal nk terkena diabetes tu , pergi la cek doktor.. sekarang macam macam kaedah dan rwatan untuk mengatasi masalah ini.

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..