Saturday, 13 July 2013

::Dialog Ibu dan Pa'e part 10...

AssaLamualaikum
Sebelum Ramadhan menjelang memang biasakan diri dengan berpuasa. Jadinya budak tumpis tu dah biasa dengan perkataan 'puasa'. Bila aku kata Ibu puasa, tak boleh makan dia pun dah set dimindanya. Pagi semalam sebelum pergi kerja kami berbual-bual.

Ibu : hari ni Puasa, Ibu tak boleh makan & minum
Pa'e : Abg Pa'e pun puasa..
Ibu   : Kalau puasa, abg Pa'e tak boleh minum susu tau..boleh ker?
Pa'e  : Mestilahhh... (suka sangat dia sebut ayat 'mestilah'...)
Ibu   : Haha..

Balik kerja semalam tengok dia tengah makan daging burger+mayonis. Siap ada susu kat tepi. Aku tanya dia..Pa'e tak puasa erk?? Pa'e jawab, puasalah Ibu...haha!
InsyaAllah perlahan-lahan akan aku terangkan tentang puasa. Buat masa ini masih terlalu kecil:)
WasSaLam^_^

17 comments:

  1. Hehe puasa dari tak makan :)

    ReplyDelete
  2. Masih kecik sangatlah atie
    Tapi besar sikit Pa'e akan tahu juga sebab lahir dari keluarga yg berpuasa.

    ReplyDelete
  3. hihihi, boleh geng dengan danish... selalu cakap puasa, padahal ada makanan kat tangan :)

    ReplyDelete
  4. Takpe Atie sekurang2na Pa'e dah dibiasakan dg nistilah puasa dan melihat perbuatan berpuasa. Dia akan faham sejajar dgn peningkatan usianya nnt.

    ReplyDelete
  5. Salam atie,
    Klu budak d besarkan oleh mak bapak yg berpuasa, insyaallah anak pun akan berpuasa nnti

    ReplyDelete
  6. Yelah kecik lagi tu Atie janji dia biasa dengar perkataan puasa un dah cukup bagus!

    ReplyDelete
  7. takpe slow2...pa'e kecik lagi kan...hehe...nnt fahamlah tu makna puasa:)

    ReplyDelete
  8. Qis kalau kitorg sahur ikut jugak dia sahur..bagi tau kena puasa tak boleh makan minum..tapi awal pagi dah minta buatkan air milo..hehe...takpe slow2 ajar diorang...insha Allah lama2 nanti diorang paham juga...

    ReplyDelete
  9. hihi.. pa'e puasa yang yuk ehh.. ;)

    salam ramadhan kak..

    ReplyDelete
  10. masih kecil lg tu aTie..nda apa bah..pelan2 ajar dia bersahur

    ReplyDelete
  11. ehe, belajar pelan2,,nnt boleh ler tuu

    ReplyDelete
  12. takper pelan2...janji didikan dan pendedahan awal bab puasa untuk anak2 seusia ini penting..

    ReplyDelete
  13. hahaha, takpe.. budak2 lagi tu. yang penting jangan biasakan dia untuk dapat apa2 upah kalau berjaya puasa :)

    ReplyDelete
  14. Alololo, comel la dia.. hikhikhik…

    ReplyDelete
  15. heheh..at least semangat puasa tuh ade tie..hehe..
    abg aidan pun tak paham haper2 kalo bab posa nie..cuma tau time berbuka bapanya akan duduk bersama2 baca doa..:)

    ReplyDelete
  16. mcm tu la kak puasa budak2 kecik.. hehe

    ReplyDelete
  17. Bebudak camtu la jawabnya..ha ha.. Khalish plak jawab Katanya puasa utk org besaq dia tu kecik lagi...muahahaha.. Macam2 la kan...

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..