23.7.13

::Kebaikan KURMA & Cerita Pa'e....

AssaLamualaikum
Walaupun dah ramai sedia maklum akan kebaikan kurma ni, tetap juga nak share di blog ku ini. Sebagai rujukan buat diri sendiri nanti. Syukur juga sebab anak bujangku itu a.k.a Pa'e suka plak makan kurma tahun ini. Seingat aku tahun lepas, dia tak berapa suka nak makan kurma. 
picture: FB
Paling lucu masa aku bawa balik kurma ke rumah hari tu, Pa'e nampak terus dia cakap nak makan.. "abg Pa'e nak makan kurma Ibu, nanti dapat pahala". Mula-mula dengar aku nak gelak juga. Aku tanya "Pa'e tahu macam mana"? "alahh, Opah cakap macam tu" (rupanya dia dengar Opah Upin Ipin cakap mcm tu) haha! Pengaruh Upin Ipin betul lah :)
WasSaLam^_^

36 comments:

  1. Khasiat kurma mmg banyak sebab itulah ia menjadi makanan sunnah. Tapi sayang org kita hanya menjadi penggemar kurma ketika ramadhan menjelma.

    Upin dan Ipin byk mempengaruhi kanak2. Tapi tak mengapa sebab ia tidak membawa pengaruh negatif, tak sama mcm Sin Chan yg kadang2 agak lucah dan tak sesuai dgn kanak2

    ReplyDelete
  2. bagus juga pengaruh upin ipin untuk kanak2 nih yer

    ReplyDelete
  3. Upin-Ipin walau sekadar animasi tapi banyak pengajaran dan teladan buat anak-anak. Lagi kalau macam Pa'e jenis cepat tangkap dia ingat Atie.

    ReplyDelete
  4. upin ipin selalunya ada pengajaran...bagus pa'e..mkn kurma dapat pahala tau

    ReplyDelete
  5. hahaha pengaruh sungguh ni..tapi kearaha kebaikan takpe la..

    ReplyDelete
  6. kurma mesti ada setiap hari..:)

    ReplyDelete
  7. byk khasiat kurma neh kn

    ReplyDelete
  8. bagus kartun upin ipin tu..mengajar dalam berhibur..

    ReplyDelete
  9. hahahha..pengaruh yang baik kan Atie..mmg kurma ni bnyk kelebihan..InsyaALLAh kita sama2 dapat manfaatnya..Amin..

    ReplyDelete
  10. pandai pa'e menconthi yg baik2 jer..nanti atie biasakan dia makan kismis lak..elok tuh utk otak..:)

    ReplyDelete
  11. baguslah pae nk mkn kurma. anak sy asik ckp sedapnye kurma tp die xnak mkn..die suruh kite yg makn. tp die kate sedap..haha

    ReplyDelete
  12. hehehe.. peka sungguh pa'e ni.. dia ingat nasihat yg baik..

    ReplyDelete
  13. Betul tau Atie pengaruh kartun ni mmg kuat pada budak budak...sama jugak ngan TLBD tu...harap2nya pengaruh yang tak elok jangan diikut!

    ReplyDelete
  14. upin ipin buat apa pun budak suka...apa pun kurma mmg terbaik la :)

    ReplyDelete
  15. noe kureng sikit buat kurma ni...setakat sebiji boleh la masuk lg...

    pengaruh yg bagus x per...

    ReplyDelete
  16. salam ramadhan # 14 atie..
    mmg banyak khasiat kurma ni kan,ank2 m3h dlu pun x mkn,tp setelah diberitahu kebaikan memakan kurma,barulah diorang nk mkn..

    ReplyDelete
  17. Anak2 aku atiey nda berapa suka makan kurma tapi kismis dorang suka....

    ReplyDelete
  18. hehehe anak2 KA pun cukup gemar mkn kurma ni !

    ReplyDelete
  19. kurma YUTA yang the best!

    ReplyDelete
  20. comel je katun ni.. hihi..
    aaaa.. nk nganga, tp kite pose la.. opah pun opah la abg pa'e :)

    ReplyDelete
  21. hahaha, bijak Pa'e... Opah upin ipin rupanya.... kuat betul pengaruh mereka, nasib baik yg positif :)

    ReplyDelete
  22. penaruh upin&ipin kuat btol kan kat anak2... yg bagus tu, Alhmdlh...

    ReplyDelete
  23. Salam singgah Ramadhan..

    ReplyDelete
  24. comei pulak tgk katun kurma tu..hahaha

    ReplyDelete
  25. dulu saya pun x berapa suka sangat mkn kurma ni, bila lepas join abg & akak ipar baru rsa suka mkn..^__^

    ReplyDelete
  26. Salam atie,
    Jom kita blaja mkn kurma d luar ramadan juga. Buat kempen sehari sebijik kurma

    ReplyDelete
  27. anak sy pula ada suka ada yg nda suka makan..tapi sy mmg suka sgt makan kurma ni..

    ReplyDelete
  28. biasanya makan kurma bulan puasa jer..Kalau bukan bulan puasa, anak2 tak kan makan...

    ReplyDelete
  29. Bagusnya pa'e... pengaruh kartun pun ada baiknya... kartun upin ipin memang byk membantu pemahanan dan loss kata anak2...

    ReplyDelete
  30. abg pa'e memang bijak...sy pun suka bg anak tgk citer upin ipin tu...memang byk bg pengajaran kt bdk2 especially..

    *ibu preggy lagi elok makan kurma ni sbb rmai yg cakap nnti anak jd penyabar n paling penting elok utk elak si ibu kna penyakit yg teruk...

    ReplyDelete
  31. mkn kurma mmg bagus
    wah pa'e leh geng ngan mia suka sagt ngan upin ipin

    ReplyDelete
  32. hihihihi nasib tengok upin ipin. dapat jugak la khasiat kurma tue masuk dalam perut pa'e hihihi

    ReplyDelete
  33. hehe..comel abg pa'e..dengar cakap opah upin ipin yer..xpe..at least pa'e tahu kebaikan makan kurma

    ReplyDelete
  34. Hek eleh.. ingat opah mana... rupanya opah upin Ipin daaa... Hehe

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..