Friday, 19 September 2014

Kenangan Tumpis di Rumah Nenek Aji

AssaLamualaikum
Cerita basi tapi tetap nak cerita disini. Haha! sabar lah kome ya. Kisah tumpis di rumah nenek aji dia (kg Jus, Selandar Melaka). Tumpis panggil nenek sana 'nenek aji' (nenek hajjah). Suka Pa'e kalau balik sana. Kalau boleh nak balik selalu. Apo nak buek, jauh bebenor. 
Kena naik belon baru sampai. Haha!
Rumah nenek aji yang di rindui. InsyaAllah tahun depan jumpa lagi. 
Nyaman cuaca dipagi hari. Sejuk!
Suka dia main buaian. Tiap pagi bangun tidur terus ke sini :)
Buaian yang mengingatkan aku pada masa kecil ku. Sekarang dah jarang nak jumpa, kan?
Pokok Mangga dan rambutan. Masa ni dah tinggal sikit, tapi sempatlah juga kami anak beranak merasa. Alhamdulillah! Pa'e pegi petik sendiri rambutan tu, sebab rendang jak pokoknya.
Mangga! tiap petang duduk bawah beranda makan mangga ni. Nyum, manis!
Bila balik kampung, seminggu memang tak cukup masa. Tak cukup masa nak menziarahi sanak- saudara. Nak melawat tempat-tempat menarik. Memang tak best kalau cuti tak banyak. Apapun tetap bersyukur dapat jumpa MIL, melihat beliau masih sihat dan gembira dengan kepulangan kami. 
Itu sudah cukup bermakna.
WasSaLam^_^

17 comments:

  1. Itulah untung kalau masih ada kampung halaman Atie
    Kena anak-cucu kita kelak balik bandar - bunyi pun tak sedap kan
    Nak cari mangga/rambutan ke pasar bukan petik macam di kampung tu.

    ReplyDelete
  2. Best bah bila dpt balik kg atiey :)

    ReplyDelete
  3. wah.. seronoknya, tetiba ingat kampung pulak... sedih..

    ReplyDelete
  4. Rasa macam nak balik kg sekarang jer akak rasa, bila baca entri Atie.. rindu pulak kg halaman nak petik mangga dan rambutan.. Ye lah Atie lama tak jumpa buaian tayar tu.. best main masa kecik2 dulu..

    ReplyDelete
  5. seronokkan balik kg..biar setahun sekali balik asal tak pernah lupa org tua.. Jgn jadi mcm akak ipar sy..walau sekampung tak pernah jenguk mak ayah saya.

    ReplyDelete
  6. Bestnya bila balik kampung... cuti seminggu memang x terasa sangat kan...
    Tetiba rasa rindu kat kg jugak... :)

    ReplyDelete
  7. nenek lagi lah seronok tengok ank cucu balik ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam jumaat juga buat atie...kakak baik2 je,sementara anak2 cuti sek ni riuh lah rumah.

      Delete
  8. bestkan suasana kg...nyaman dan tenteram..

    ReplyDelete
  9. dok kampung memang tak puas kan atie kalo seminggu..sebulan pon belum tentu puas..huhuu..
    skang ada lagi buah tapi dah tak banyak..
    sonok sangat tu pa'e main buai..

    ReplyDelete
  10. best kan suasana kampung...buat saya rindukan kg saya... : (

    ReplyDelete
  11. seronok suasana kg.... yang saya nampak mangga tu.. sedapnya... kecur ayaq lioq..haha

    ReplyDelete
  12. Nenek aji pun mesti rindu cucu yg tumpis ni...
    Seronok tgk suasana kampung... huwaa, tetiba rindu 200% kat kamgpung halaman...

    ReplyDelete
  13. Mmg seronok ada kampung. Nyaman dan tenang. Budak2 pun suka

    ReplyDelete
  14. Kan atie,,bestkn duk kg..suasana kg..buahan lg.. suka pa'e tu.. dah kecur liur tngok buah yg bawah skali tu.. hii

    ReplyDelete
  15. seronok kan dapat blk kg jauh sekali sekala. kena tunggu akak cuti bersalin 3 bulan lah nanti. nak dapat cuti lama blk semenanjung hihihihi. aminnnnnn

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..