Tuesday, 19 November 2013

:: Aku - Fobia dengan TIKUS!

AssaLamualaikum
Tikus?? erk! aku memang takut dengan tikus. Haha! memang fobia. Sebab ada cerita tersendiri. Masa kecil-kecil dulu memang hidup susah. Tidur pun kat lantai beralaskan tilam nipis. So, adalah satu malam tu tidur dengan nyenyak. Sekali bangun tidur pagi tengok jari kaki macam luka bergerigi tu. Isk! kena gigit tikus rupanya..haha! boleh plak tak sedar masa kena gigit tu kan? Sejak dari itu memang takut dengan tikus. Boleh terjerit-jerit kalau nampak. 
Sekarang ni pula popular dengan kisah tikus dan penyakit bawaannya. Leptospirosis atau juga dikenali sebagai penyakit yang berpunca dari kencing tikus. Jangkitan biasanya dipindahkan kepada manusia apabila air yang dicemari dengan air kencing haiwan menyentuh bukaan pada kulit, mata, atau dengan selaput lendir. Eeee...  lagi lah bertambah fobia dengan TIKUS ni. 
Korang fobia dengan apa?? :)
WasSaLam^_^

23 comments:

  1. nk kata fobia, xde la sgt tp mmg nyampah dgn cicak...

    ReplyDelete
  2. aiyeee...mcm mana boleh x sedar tu?hihi...sekarang ni byk jgak kematian yg menyebabkan kencing tikus ni kan..bahaya2..niesa haiwan paling niesa fobia ular..jgn kan tgk real..dlm tv ke,yg plastik ke..mmg menggeletar 1 bdn..huhu

    ReplyDelete
  3. tikus geli je lebih.. tapi msih berani klu stakat tikus kg tu.. tikus bndar mmg tak berani..bsar tuh.. huhu

    ReplyDelete
  4. kalo jumpa ni terjerit-jerit gak atie..bukan takut sangat pon tapi lebih pada geli..
    nak plak taik tikus...eeiiii busuk..

    ReplyDelete
  5. dulu rumah lama cik nor bnyak tikus..mlm2 dia suka gigit kaki cik nor..huhu

    ReplyDelete
  6. errr...m3h fobia ngan lipas..hehe

    ReplyDelete
  7. Samalah kita Atie...Penah sekali saya g pasar byk tikus menangis2 kat situ..uhuhuhuh

    ReplyDelete
  8. samalah... tikustu kalau tau der dalam rumahjer akak fobia.. tapi kalau jumpa tepi jalan akak tak takutpun...

    ReplyDelete
  9. Kakak bukan tikus aje takut, lipas, cicak semua tu kakak pun takut Atie..

    ReplyDelete
  10. fobia ngn ssssss..... tu.. huhuhu.. nk sebut pun fobia..

    ReplyDelete
  11. Sy ok ja dengan tikus. tak tahap fobia. hehe. tp dgn ular sy xleh. serammm. tgk gambar pn xbleh. -_-

    ReplyDelete
  12. kencing tikus tu bahaya.
    boleh bawak maut.
    ramai2 la p bunuh tikus eh..hehe

    ReplyDelete
  13. akak suka pasang perangkap tikus...suami pulak suka letak racun tikus...akak paling tak suka sbb bila tikus tu mati..haaa baunya amat2 menyeksa hidup..

    ReplyDelete
  14. Yang peliknya...tikus ni suka sangat gigit tang jari kaki kan...agak agaknya rupa jari kaki manusia ni macam keju agaknya kat mata dia..hahaha

    ReplyDelete
  15. kat Bradford ni mmg banyak sgt dgn tikus…. tapi lepas operasi besar-besaran memburu tikus, skrang ni dah tak nampak kelibat tikus2 ni dalam rumah.. leggaaa sgggt!

    ReplyDelete
  16. fobia dengan ulat buluuuu.hisyyy

    ReplyDelete
  17. I tak der l takut nga tikus ni, tapi tak suka. Kat kampung banyak tikus, agak sakit hati la, dah la susah nak halau Cik Ti ni. fobia.... I paling takut ngan katak dan cicak... errr tak takut, tapi geli. errr takut la kot. hahaha mana satu ni?

    ReplyDelete
  18. Ok jer Atie ngan tikus ni tp kalau lalu sebelah geli jugaklah....hehe...Yg mmg geli sesangat mungkin cacing kot....ulat ke....ular.....tu mmg tk boleh....serem

    ReplyDelete
  19. org kata kita jgn suka suka hati marah cikti ni.sbb dia paham apa yg kita bebelkan

    sy fobia dgn ular pelastik kak
    pernah menangis masa kena usik dgn member.

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..