Friday, 16 October 2015

Abang Pa'e dah kaya, banyak duit :)

Salam Jumaat yang barokah.
Cerita tentang si abang Pa'e yang dah semakin membesar. Dah tahu nilai duit, tapi berbelanja memang tak pandai langsung. Selalu dia balik sekolah cerita, kawan-kawan dia bawa duit. Cuma hairan juga sebab depa nak beli apa kat sekolahnya sebab bukan ada kedai runcit pun. Hehe!
Ini duit syiling tabung abang Pa'e. Tiap-tiap hari masukkan syiling. Tabung ada dua. Tak nampak pula. Tiap hari dia akan buka tabung dan buat macam kat atas tu. Konon-konon mengira lah duit dia. Lepas tu siap cakap "Ibu, abang Pae dah kaya"! Kalau Ibu takde duit, pinjam lah duit abang Pa'e ni. Kat Maybank pun ada lagi. Hahaha! Confident je dia cakap. Aku dengar pun gelak jak. Kadang tu dia cakap " Ibu, besar nanti abang Pa'e akan belikan Ibu emas". Babah dengar pun jeles, asyik nak belikan Ibu jak, babahnya tak. Hahaha! Mana-manalah nak, harap sampai besar lah pandai simpan duit ye. Buat bekalan sambung belajar. 
Jumpa lagi. WassaLam^_^

31 comments:

  1. Haha tau lak dia kat maybank ada ye.
    Bsar sikit boleh belajar simpan emas.
    Ada duit je beli emas.
    Simpan ringgit tak tau la dah besar sok berapa nilai seringgit.
    oh ye belajar zakat juga. Hee..

    ReplyDelete
  2. bagus ajar dia menabung dri kecik ni.. ada manfaatnya nnti..

    ReplyDelete
  3. wahh..kecik2 dah pandai menabung. eloklah jadi amalan sampai besar nanti. siap nak belikan emaknya emas lagi.. :)

    ReplyDelete
  4. Salam Jumaat Atie..
    Bagus Atie.. didik Pae menabung..
    Betul juga menyimpan utk sambung belajar nanti..

    p/s Atie.. akak minta maaf sgt sebab ter delete komen Atie di blog akak, sebenarnya akak nak delete yg Atie padam tu, rupanya terdelete semua sekali ..

    ReplyDelete
  5. Budak sekarang mudah nak menabung sebab ibu-bapa jarang nak simpan syiling dlm dompet lalu bagi pada anak. Kalau zaman kakak dulu nak simpan seminggu 10 sen pun payah sebab duit syiling digunakan utk kami adik-beradik bawa duit utk ke sekolah..

    ReplyDelete
  6. Haha...pandai ya pae nak beli kan ibu emas gitu...
    Masa Iman tadika dulu cikgu dia ada sediakn tabung setiap murid di kelasnya,jadinya setiap hari nak pi sekolah pasti nak duit syiling nak lawan dgn kwn sapa yg paling berat...hujung tahun cikgu dia pulang semula tabung masing2...sedar2 dah penuh.

    ReplyDelete
  7. banyaknya duit abang pa'e..aunty nak mintak boleh?

    ReplyDelete
  8. Bijak kecik2 dh pandai menabung...
    Dh besaw2 nti...dh boleh menabung kt bank plkkk

    ReplyDelete
  9. Haha.. bagusnya Pae ni.. tahu dah bab nak menabung ni.. anak2 saya setakat ni tak pandai lagi. Duit syiling yang banyak2 papanya kumpul diorang tak heran pun. Tapi kalau sekali sekala dibawa ke bank utk simpan duit, bila diberitahu tu duit diroang makin banyak, diorang memang suka sangat..

    ReplyDelete
  10. bagus abang Pa'e..pandai simpan duit..sikit2, lama2 jadi bukit..

    ReplyDelete
  11. SALAM JUMAAT ATIE...WAH BANYAKNYA DUIT PAE..SIMPAN DARI KECIL NANTI JUTA2 BANYAKNYA...

    ReplyDelete
  12. budak2 mmg suka menabung ... tapi anak kite pun suka menabung juga... depa simpan syiiling sbb nak naik keta goyang2 kat pasaraya tu hahahahah

    ReplyDelete
  13. kita pun dulu agaknya macam tu. janji nak beli kereta untuk bawa mak abah jalan-jalan. tapi bila dah besar?

    ReplyDelete
  14. Dialog sebijik macam PC kecik2..hahaha...siap tanya baba mama anda ada masalah kewangan???sila berjumpa saya..ambil nombor dulu ye..baba mama ketawakan guling guking..padahan duit tabung tu duit baba mama juga..hai....

    ReplyDelete
  15. Salam jumaat kak atie...

    Wahhh bgs abg pae ni...belajar menabung...dr kecik lagi...umo berapa??

    Anak acik ruby pun ade jugak ttabung syiling ni...nk simpan kat bank katenya....asyraaf namaya 5thn..

    Tapi...maknya plan nk tkr ke gold bar...sebab byk kelebihan simpan emas berbanding duit kan :)

    ReplyDelete
  16. suka ibu abang belikan emas nanti kan..

    bagus semangat menabung ni..

    ReplyDelete
  17. Wah Pae... Pae kaya Pae kaya pae kaya. hehehe

    ReplyDelete
  18. Wah wah banyaknya duit abang! Anak anak saya pun tengah belajar menabung sekarang. Seronok tengok..

    ReplyDelete
  19. pandainye dia menyimpan :)
    harap sampai besar camtu..

    ReplyDelete
  20. Pandai Abang Pa'e...kecil2 dah pandai menabung...bagus lah macam tu...nanti dah besar teruskan amalan tu yerk...

    ReplyDelete
  21. Syukur anak dah pandai menabung..hehehe

    ReplyDelete
  22. Wah..banyaknya duit dia...Jom lanja akak Jom hahaha

    ReplyDelete
  23. bagus tu..ada sifat jimat cermat dan dah pandai menabung dari kecik

    ReplyDelete
  24. Niat dia nak belikan mama emas tu yang okje respek. Mesti mama suka emas ek.....sampai anak pun dah tau hihi...

    ReplyDelete
  25. mudah2an Allah makbulkan doa abg pa'e hari2 tu aminnnn

    ReplyDelete
  26. bagusnya abang pa'ei...nak belikan mama emas, haha

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..