13.5.13

::Keajaiban PELUKAN Pada Anak....

AssaLamualaikum
Bila memeluk anak-anak terasa nyaman je kan? Hilang semua penat dan stres bila balik dari kerja. Abg Pa'e memang suka memeluk. Bila balik kerja, dia akan berlari peluk aku. Siap jerit Ibu.. terus datang dan peluk aku. Bila malam pula waktu nak tidur memang dia akan suruh peluk. "Peluk lah abg Pa'e Ibu".
Picture:Google
Keajaiban pelukan terhadap anak tersayang:
* 4 kali pelukan sehari menyumbang kestabilan emosi anak pada kadar yang minimum
* 8 kali pelukan sehari memberi pengukuhan emosi anak dengan lebih baik dan anak menjadi seorang yang lebih berani apabila berada di khalayak ramai seperti sekolah
* 12 kali pelukan sehari membentuk dalaman anak secara positif dan seterusnya menjadikan mereka anak yang mendengar kata dan berkelakuan baik secara keseluruhannya.

Moga bermanfaat. Lepas ni boleh lebih kerap peluk anak-anak kita. Banyak faedahnya dan kebaikannya disamping mengeratkan kasih sayang antara anak dan ibu bapa.
WasSaLam^_^

23 comments:

  1. moning
    singgah pagi isnin

    ReplyDelete
  2. hehehe.. bagus la info ni

    ReplyDelete
  3. banyak faedah pelok ni yek.. kalo husband-wife, wife nya blh kurus.. ni faedah pelok anak lak.. hihi

    ReplyDelete
  4. Kakak kalau hari sekolah masa nak nak tidur dan pergi sekolah aje ada peluang. Kalau hari tak kerja memang tak terkiralah Atie.. kita busuk masak pun dia peluk dan cium mana dia kira itu semuakan...

    ReplyDelete
  5. abg aidan pun suka peluk2 skrang..tido jer mesti berpeluk wpun maknya nie kemain sakit belakang..tp betul bila peluk cium selalu tuh dorang rs cam disayangi kan..

    ReplyDelete
  6. sy jd kan kebiasaan lepas mandikan anak pagi & petang, sebelum & selepas tido kena pelok ;)

    ReplyDelete
  7. salam hari isnin...
    selalunya mother's touch adalah ajaib..huhu

    ReplyDelete
  8. anak2 yan pun macam tu....selalu minta di peluk he heee.....

    ReplyDelete
  9. mg byk faedahnye kan ..tq share atie

    ReplyDelete
  10. penah dengar info nie... mari peluk anak2.. biar merka bijak..

    ReplyDelete
  11. Memang suka peluk anak2....nice sharing....

    ReplyDelete
  12. sharing is caring. tq

    ReplyDelete
  13. banyak manfaatnya memeluk ni kan.
    nisah pun sehari bebebals kali jugak lah memeluk.
    hehhe anak-anak ramai.. hehehhe (anak bulus belaka)

    ReplyDelete
  14. KA pulak jenis mmg suka peluk anak2 hehehe sampai anak jadi rimas hehehe !

    ReplyDelete
  15. bestkan dapat memeluk anak2 itu... harap dapat peluk mereka sampai dewasa....

    ReplyDelete
  16. Pelukan mmg bawa keajaiban.. Termasuk pelukkn antara suami isteri... Hehe.. Nice sharing..

    ReplyDelete
  17. Peluk anak membawa bahagia..lagi pulak boleh comfort kan dia kalo dia tgh memberontak kan...haihla anak..

    ReplyDelete
  18. Emmm...kena peluk lebih kerap ni nampaknya.....kadang tu sehari tak peluk pun ada, apatah lagi dah besau panjang ni!

    ReplyDelete
  19. bile bace n3 ni PC dapat bygkan camne keadaan pa'e tu...lebih kurang same dgn aliya...bile kite balik kerja dia akan jerit name kite sambil melulu ke arah kite, pastu dipeluknya...best kan perasaan tu...alhamdulillah:)

    ReplyDelete
  20. Kena lebihkan peluk kasih sayang dengan anak-anak ni.Sekurang2nya 10x sehari..sekarang ni baru 2-4x kot sehari

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..