Monday, 27 May 2013

::Kesan Anak yang selalu diPUKUL...

AssaLamualaikum
Takut bila terbaca info tentang anak-anak yang selalu yang dipukul.Ya Allah! semoga aku tidak tergolong dalam kategori ibu yang suka 'naik tangan'. Kesian anak, kan kecil lagi. Kena tegas dalam mendidik, tapi tak mahu lah sampai naik tangan. 
Menurut SUMBER
Kajian menunjukkan kanak-kanak berumur setahun yang sering dipukul (pukulan atau tamparan seperti menepuk punggung, kaki atau tangan ketika melakukan kesalahan) oleh ibu atau bapa mereka akan menjadikan anak tersebut agresif dan tidak mencapai tahap yang baik ketika menjalani ujian kognitif.

Walaupun ibu bapa menganggap 'pukulan kecil' itu tidak mendatangkan mudarat kepada anak-anak, namun kajian mengesahkan pukulan kepada anak sekecil usia setahun mendatangkan kesan negatif kepada pembesaran tubuh dan minda mereka.

Kajian tersebut turut menunjukkan kanak-kanak yang dipukul seawal usia setahun menjadi semakin nakal pada usia dua tahun dan apabila menjelang usia tiga tahun mereka tidak menunjukkan perkembangan yang baik terhadap daya pemikiran mereka.

Awas dan beringatlah dalam mendidik anak..kesan itu bukan sahaja nampak dalam jangka masa pendek tetapi akan meninggalkan kesan untuk jangka masa panjang.
Selalu berdoa agar diberi kesabaran dalam mendidik putera kecil ku itu. Amin! 
WasSaLam^_^

18 comments:

  1. Kalau cubit camnr Atie.. sebab baru ni ada borak gak dengan kawan2.. biasalah kalau topik anak2 ni, disetiap kesempatan memang pasal diaorang, ada yang kawan tu guna cubit... sama kesan ke..

    ReplyDelete
  2. Thanks Atie..sharing2...kena banyak bersabar ni

    ReplyDelete
  3. dulu masa kecik2 mak slalu pukul tang betis je.. kot kena cubit pn kat ctu gak.. nk elakkan pinggang ke atas..

    ReplyDelete
  4. minx djauhkan..
    klu acik da ank nt..
    sebaik mungkin acik akn didik dia..

    ReplyDelete
  5. moning
    salam isnin
    cuti pg mane...

    ReplyDelete
  6. hish...takut jgk bila baca bab2 pukulanak..kdg terlepas dlm tidak sedar kerana marah..moga2 Allah jdkan kita ibubapa yg penyabar..inshaallah..

    ReplyDelete
  7. ishk3.. moga dijauhkan ngan sifat cmni kan..

    ReplyDelete
  8. opps... sama sudah n3 kita ..hehe.
    apapun ,satu peringatan buat kita ibu bapa ya atie..:)

    ReplyDelete
  9. tapi kan akak, msa kecik2 dulu selalu jgk lah mak babab montot.
    tu pasal Nisah baik bile dah besar ni. hehehhee...

    ReplyDelete
  10. tq share aTie..mau byk besabar sama anak2 ni kan aTie.

    ReplyDelete
  11. assalam atie..tak pukul..tapi kalau dah geram sangat..jerit jugak he he..tu masa anak2 kecik la..

    ReplyDelete
  12. huhu...kalau tak sabar tu rasa nak naik tangan juga...

    ReplyDelete
  13. Bahaya jugakkan Atie pukul pukul manja ni...nampak macam kecik je perkara ni tapi besar rupanya kesan dia

    ReplyDelete
  14. budak sekolah pun sama.
    yg selalu kena pukul?marah kat rumah konpem bnyk mslh disiplin kat sekolah.

    ReplyDelete
  15. Tu la orang tua2 pun selalu cakap perkara ni, but then again, "sayangkan anak tangan2kan". hahaha mana satu nak ikut?

    ReplyDelete
  16. setahun kecik sgt lg tuk dipukul...x tau apa2 pun lg...dulu kakak2 n abg2 noe kena pukul ngan arwah bapak...tp alhamdulillah jadi orang masing2...malah kesan pukulan tu la yg diingat sampai sekarang....

    ReplyDelete
  17. kena byk sabar dlm mendidik anak..semoga Allah memberi kesabaran dlm diri ni:)

    ReplyDelete
  18. ilmu yang sangat bermanfaat buat ibu2..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..