4 Dec 2012

:: Nilai DUIT Dulu & Sekarang ::

AssaLamualaikumJ
Dunia semakin maju… Teknologi semakin canggih..
Jumlah penduduk dunia juga semakin bertambah…
Zaman sekarang, semua perlu DUIT… nak masuk tandas pun kena bayar rm 0.30, ada sampai rm0.50 per/entryJ…haha...mcm mana tu?
Nilai barangan juga semakin mahal dan membebankan sesetengah golongan..
(termasuk lah aku)L
Nilai duit DULU & SEKARANG
Sumber :FB 
sumber: FB
Kalau setakat bawa rm50 ke supermarket memang takde lah apa sangat yang dapat dibeli.. dua tiga jenis barang..tup-tup bayar rm50…huh! Ramai juga yang hilang perikemanusiaan disebabkan duit...nauzubillah min zalik!
Teringat lagu dulu-dulu… Duit..duit..dimana kau duit..ahaha:D..
siapa punya lagu ntah?hehe..
**Kena ingat, jangan menjadi Hamba DUIT!**…JJ
from google
Sekian..
WassALam^_^

29 comments:

  1. betul tu sekeping duit RM50 da kecil dekarang..... perbelanjaan seharian semakin meningkat... huhuhu....

    ReplyDelete
  2. betul.. sangat setuju dgn pengisian entry ni...

    Duit bukan segala galanya, tapi segala galanya perlukan duit... hehehe

    ReplyDelete
  3. betul tu atie.
    segalanya duit..duit...duit..
    mengalir keluar umpama air yg mengalir...!
    zaman skrg nk buat apa perlukn duit.takde duit hidup mmg susah.bawa rm 50 utk beli belah mmg tk terasa,tk sperti dulu kn,rm50 kiranya sgt mahal.tp skrg 50 seperti rm10..! hehe..

    ReplyDelete
  4. Betul tu Atiey..RM50 belanja skrg ni boleh dapat 2 3 brg jer kekadang kena top up lagi bayar...segala²nye memerlukan duit..tapi janganlah kita jadi hamba duit plak...

    ReplyDelete
  5. betul tuh tie..jgn jd hamba duit..
    sy since sy fulltime hsewife nie..tak pegang duit semua gantung kat asben jer tak risau pun psl benda2 material...apa yg dia bw blk alhamdulillah...bantu jgk dia jimat ceremat..hehehe

    ReplyDelete
  6. salam kak atie..
    lame dh x menjengah ke cni.. sori yer.. lil bz.. huhu
    org x suke pecahkan rm50.. sbb laju beno jalannye nnt.. lgpn mmg xbyk bnde yg kite buleh dpt.. haishh.. bile kite nk kaye ek?? hahaha

    ReplyDelete
  7. agree sgt.. duit skrng dah x de nilai.. lagi bnyak dapat lagi bnyak keluarrrr

    ReplyDelete
  8. A'ah betul sangat-sangat tu..AK setuju 110%. Makin lama makin kurang barangan yang boleh dibeli. Senang cakap makin susahlah hidup

    ReplyDelete
  9. Sgt setuju, kadang2 tension pikirkan kos hidup yg makin meningkat skrg ni

    ReplyDelete
  10. Sukalah gambar troli yg kat atas tu..... mmg ada benarya tu Atie.....

    ReplyDelete
  11. betul tu atie...kalau pergi kedai bawak 50, 2-3 barang jer dapat dibeli.....

    ReplyDelete
  12. kalau p kepsi dgn duit 50...aduhai..dapat berapa ketul je.

    sandi dunia skrg..haha matai kita

    ReplyDelete
  13. mmg zaman skrg nie kalau belanja rm50 rase mcm x dek bende..kalau dpt gaji ari nie..2 hari lepas tuh lepas settle hutang tgk baki gaji tinggal x seberapa..aduyaiii...

    ReplyDelete
  14. cik F ingat lagi masa dulu2... rm1 tu boleh beli macam2.... sekarang ni rm10 pun macam tak cukup........... hmmmmm// dunia2

    ReplyDelete
  15. macam air kan duit sekarang

    ReplyDelete
  16. Yelah atie... duit semakin kecil nilai dengan harga barangan semakin naik ni.. tak heran lah ada Master pun boleh tahap MISKIN ... huhuhu :(

    ReplyDelete
  17. ya la..
    duit la ni, kadang tu takut nak pecah duit RM50. kalau pecah la tu jugak boleh habis..kalau tak pecah selamat... (",)

    ReplyDelete
  18. ingat zaman2 budak2 dulu, dapat 50 sen banyaknya benda dapat beli, mee sebungkus, aiskrim batang dapat, tambah keropok lagi...semua guna 50 sen saja...sekarang ada barang yang boleh dengan hg 50 sen, sebijik kuih pun suda 60 ke 80 sen...kecik lagi tu...huhu

    ReplyDelete
  19. sb tu lah kita kena beringat dr skrg..bayangkan 10..20 tahun akan dtg, cam ne cite kita(terutama mamahanny ni..huwaaa), buat lah apa2 utk hari tua kita..buat asb, saving insurance,plan bila pencen n mcm2 lagi plan lee...

    ReplyDelete
  20. zaman kite dulu belanja sekolah 50sen jer.. skrng ni RM2 sehari .. berbeza sungguh..

    ReplyDelete
  21. aahh..betul2x..skg ni bw 50 hengget mmg tak dpt nak beli ape..hrga barang skg naik mendadak..klu msa sekolah dulu bw 20 sen pon dah leh beli mknan yg mengenyangkan..tp skg ni klu bw 20 sen gi sekolah mmg x dpt nak beli ape pon kan..

    ReplyDelete
  22. 20 sen dpt gula2 je 4 biji..huhu

    ReplyDelete
  23. 50 pn kejap jer abis tp xnampak pn benda yg dibeli tu

    ReplyDelete
  24. zaman maju, dt pun maju jugak..huhuhu..

    ReplyDelete
  25. saya pun setuju la, gaji naik pun xrasa apa kan.. xdak perbezaan pun antara gaji naik dengan tidak..

    ReplyDelete
  26. duit skang macam dah takder nilai. takper la, yg penting kita belanja dgn berhemah (kata2 ku yg takder duit hahah)

    ReplyDelete
  27. Setuju sgt.. 50 hengget cam 5 hengget ja kan..

    ReplyDelete
  28. RM50 skang mmg rasa mcm skit je nilai..tambah lgi kalau beli keropok pn..aduhai..dulu bkn men byk..sekarang..xpayah ckp..sikit gila..

    ReplyDelete
  29. kalo 50 hengget beli beras+ minyak pon ngam2 soi je..keciknye nilai duit kite sekarang..barang2 mahal..pampers anak dan susu je pon da hampir 100..gaji tetap byk tu jugak kan...

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..