14 Dec 2012

:: Sayap Ayam Panggang ::

AssaLamualaikum..
Cerita awal bulan.. baru nak share.. haha :D...Dah lama di draft, baru rasa nak publish.... selalu nya  Babah Pa'e suka makan sayap ayam + sotong panggang.. di Lahad Datu ni memang banyak di jual di pasar malam yang di buka dari petang hingga subuh dinihari.. sama juga di daerah kelahiran ku Tawau,  memang sayap ayam ni menjadi salah satu makanan trade mark daerah Tawau... Makan sayap ayam + sokong panggang ni cecah sambal kicap... (hanya penjual yg tau mcm mana depa buat sambal kicap yg sedap tu!..hehe)..

sotong + sayap ayam panggang
sotong 1 ekor yg besar rm 12
1 sayap rm 1.50
Makan cecah sambal kicap
Teringin sgt nak makan Durian Crepe,
last2 beli kek durin 1 slide di secret recepi :)
Sesiapa yang ada niat datang Sabah (terutama Daerah Tawau & Lahad Datu) boleh lah cuba sayap ayam ni selain makanan2 lain yang sedia ada... Ada satu gerai sayap ayam (di Tawau) yang jual 
di panggil "Sayap Ayam Lelek".. memang sedap!!...
Cuma harga sekarang makin mahal.. Mula-mula rm 1 utk 1 sayap, pastu naik rm1.20 pastu naik lagi rm 1.50.. skrg ni plak dah naik sampai rm 1.70 utk 1 sayap.. huhu..semua pun dah mahal... 
Mana ada yg murah dahhhhh?? :)
Mama Qis mesti tau kan Sayap Ayam ni???.... 
WasSaLam^_^

25 comments:

  1. sayap panggang!!perggh!dekat sini rm2.50 kak satu..hukhuk..sotong panggang nisa jarang mkn..

    ReplyDelete
  2. itu favourite kami kat kk dulu. hari2 catu duit tapau sayap ni. sedap giler makan ngan nasi goreng kampung.

    ReplyDelete
  3. sedapnya..... hehe buat terliur je di petang hari ni

    ReplyDelete
  4. Aduh... Izatie akak ingat ko panggang sendiri sayap ayam ni.. rupanya import dari pasar ye... terliur sudah akak :P

    ReplyDelete
  5. Terlioqnya tgk ayam..sotong pun best..

    ReplyDelete
  6. sayap panggang,klu kt sini kepak panggang..mmg sedap...mabeles..hehehe..

    ReplyDelete
  7. Lapar balik perut ni tgk sayap panggang ngan sotong tu ☺☺

    ReplyDelete
  8. tak pernah lagi makan sayap ayam pnggang cecah sambal kicap...tentu sedap..

    ReplyDelete
  9. sayap panggang..wah nama baru tu...tetibe je perut berkeroncong bunyikk mintak kepakkk ayammm...

    ReplyDelete
  10. kelaparan bila tengok sayap ayam panggang..antar gi swak leh?..

    ReplyDelete
  11. Atie ...OKje panggil kepak ayam..he..he... lebih kurang le tu... tapi OKje memang suka sayap ayam ni...sebab kurang dagingkan!

    ReplyDelete
  12. atieeeeeeeeeeee..nasib baik kak zu tak ngandung tau..klu tak mesti meleleh ailio baby nanti...sotong tu yang tak menahan...

    ReplyDelete
  13. sedapnyer,haha terliur malam2 gini,,

    kak, kek durian sr tu sedap tak?hehe nk try takut2 jek

    ReplyDelete
  14. sotong tue nampak mcm sedap... kat tmpat ayu pun dah byk jual sayap ayam nie.. tp dia tak mkn ngan sambal kicap.. mkn ngan sos dia... dulu time mengandung beli nie je mkn ngan nasi.. hehehe..

    ReplyDelete
  15. sotong tuu skali tgk macam pisang..dua kali tgk..ooo sotong upenye. gile mahal la kepak tu.. ishh..

    ReplyDelete
  16. Salam atie...
    nampak sedap sayap ayam panggang th yer..mmg femes kat sabah yer...huhuh...takder resepi ker blh buat sendiri...heheh ...dlu suka gak yg pizza hut nyer chicken wings...

    ReplyDelete
  17. Hahahaha..kt johor panggil kepak ayam. Kalau kt sini tk psti plak brapa, jrg beli. Masa ramadhan ramailah yg jual.

    Iyelaa, kt sabah apa2 pown mahal. CiM dh pegi 2x. Port mkn malam2 kt pasar yg dpn jeti tu dkt ngan pasar besar. Tp kt situ mmg hapening. Okeyla bg pelancong, tp rata2 kwn yg duk sabah mmg beter beli yg mentah dn masak sndiri baru murah. Kann

    ReplyDelete
  18. Kat sabah sayap panggang dia memang marbeles..tetiba plak teringin ni bila tgk gambar ni..huhu..rindu makanan sabah..

    ReplyDelete
  19. mabeless lerrr...makan plak panas2...emmm

    ReplyDelete
  20. atiee....sedappppp..nak cket.... huhu..meleleh air liur tgk kepak ayam ngan sotong tuh..

    ReplyDelete
  21. atie..lupa pulak..masa ila gi tawau dulu..yg area pelabuhan ekk?? ada satu gerai kat hujung..yg jual pedal yg cucuk kat lidi n kepak ayam..pedal dia best sangat!!!! nama apa ek..lupa..hihi

    ReplyDelete
  22. atie, sedap tu kepak ayam..biasa sini saly beli di pasar2 malam jew..mmg best.terliur pulak.
    owh saly tlewat tgk n3 ni.sob3

    kek durian secret recipe tu..mmmm sweetnya....>_<

    ReplyDelete
  23. belom pernah makan lagi cara mcm ni..yg goreg kat psr mlm tu beselah makan..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..