26 Dec 2012

::Petua Islam Untuk Mengatasi Kelupaan::

AssaLamualaikum..
Lupa?? mengapa kita sering lupa... 
Kalau sampai mcm ni,  kes berat dah ni..hehe
Kredit to :Google
1. Makan makanan atau buah-buahan masam, yang tinggi kandungan asidnya seperti epal hijau (tuffah) secara berlebihan boleh menyebabkan penyakit lupa.
2. Memakan bawang besar, terutama yang mentah secara berlebihan juga boleh menyebabkan lupa.
3. Ketagihan candu, dadah, rokok, tembakau dan sebagainya boleh merosakkan kewarasan otak.
4. Makan terlalu kenyang menyebabkan malas dan menggelapkan akal (malas berfikir).
5. Makan organ dalaman binatang seperti hati, perut, jantung, limpa dan lain-lain secara berlebihan akan menjadikan otak mudah lupa.
6. Memakan makanan sisa haiwan perosak seperti lalat, semut, lipas dan tikus juga boleh menyebabkan lupa.
7. Kerap memakan makanan yang dimasak dan dijual di pasar yang sibuk dan kotor juga boleh mempengaruhi perkembangan otak.
8. Banyak memakan makanan ringan yang tinggi kandungan bahan perasa seperti Monosodium Glutamate (MSG) dan bahan pengawet tidak baik untuk otak.
9. Terlampau banyak meminum minuman bergas tidak baik untuk kesihatan.
10. Sering makan kepala ikan boleh menyebabkan lupa kerana kepala ikan terutama otak dan bahagian pipinya (insang) mengandungi asid yang tinggi.
11. Memakan makanan atau minuman sisa orang lain atau sisa binatang tidak baik untuk otak.
12. Memakan makanan basi atau hampir basi tidak baik untuk kesihatan.
13. Makan atau minum daripada sumber yang haram akan membutakan hati daripada menerima kebenaran.
Sumber : SINI

Semoga dapat dijadikan panduan untuk mengatasi masalah lupa di antara kita..
Dalam satu-satu masa, aku kadang-kadang jadi pelupa bangat! tak tau kenapa?? Berapa balance duit dalam dompet aku pun boleh lupa... lepas tu mula lah garu-garu kepala bila rasa duit tinggal sikit.. eh! mana duit aku??? haha:D
WasSalam^_^

26 comments:

  1. aduhai.;;pic tu kan...hahaha..

    tapi betul la..dulu time sekolah memang xkena bagi makan organ dalaman..

    skrg je hihi makan terus..jue suka hati ayam..apa lagi jantung dia..hahahaha

    ReplyDelete
  2. tue la anum suka makan ati ayam

    ReplyDelete
  3. Kalau org tua-tua dulu memang pantang makan organ dalaman dan kepala ikan. Kakak pun pantangkan anak-anak kakak tapi diri sendiri susah pula nak pantang. Kari kepala ikan sedap atie huhu....

    ReplyDelete
  4. Tq sharing.. mmg x ajar ank2 mkn organ dalaman binatang... maknya pun mmg xmkn bawang hehehe

    ReplyDelete
  5. Thanx for sharing Atie..aku pun selalu lupa..tapi kalau sampai lupa nama anak sendiri tu..kes berat dah tu..hehe :)

    ReplyDelete
  6. nice sharing kak.. tp baru tau arini.. mkn bawang mentah pn jd punce ke?? huhu.. no 7 pn baru tau... hopefuly x lupe la pasni.. heehhe

    ReplyDelete
  7. hati dan pedal ayam mmg x blh nak tinggal..kari kpla ikan dulu x mkn..tp skrg suka jg..amalan baik ni kan mmg ssh nak ikutkan..
    btw tq 4 sharing..

    ReplyDelete
  8. kari kepala ikan faberet akak tu yg susah tu... jadi bila lupa ayik cakap... apa nama .. apa nama hahahha

    ReplyDelete
  9. yan pun suka sangat kepala ikan....nak pula ikan kembong goreng....sedap sangat lepas nie...kena stop lah....takut jadi pelupa pula he heee....

    ReplyDelete
  10. itu lah sifat manusia... terlupa sesikit tak pe...

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas info yang di kongsi bersama. :)

    ReplyDelete
  12. Salam tie...
    bagus info nie..sebab tuhla kalau nak menghafal quran byk pantang laran yg harus diamalkan yg ade jgk dlm info yg tie kongsikan ini..

    ReplyDelete
  13. thanks share info yg berguna

    ReplyDelete
  14. Ana paling suka makan asam..tu susah nk mengingat

    ReplyDelete
  15. memang kes parah kalo tak ingat nama anak sendiri..huhu
    ade jugak orang cakap kalo bnyk mkn megi pun mudah lupa.
    dan satu lagi baca nama orang kat batu nisan.

    ReplyDelete
  16. nice info... laa..xtau pulak epal hijau dan bawang beso boleh mybbkn lupa. yg asam2 tu mmg febberett...kne kurangkan ni...

    ReplyDelete
  17. organ dalaman pun rupanya tak berkhasiat.. saya ingatkan elok makan organ2 dalaman ni..

    ReplyDelete
  18. bab duit tu jarang lupa sebenarnya...kl lupa pun...sbb duit tu dah dibelanjakan...:)

    ReplyDelete
  19. Thanks for sharing. Saya sejak anak 3 ni makin pelupa jadinya.

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah saya setakat ni masih bertahan, tak tau la lama mana.

    ReplyDelete
  21. Macam banyak dalam list je yang selalu OKje makan Atie.. Kepala ikan tu mmg suka...kalau kepala ikan besar lagi sedap mata dia.... he..he... Atie tak suka lah tu

    ReplyDelete
  22. masalah lupa ni sering berlaku dalam hidup kita. banyakkan la selawat kalau kita lupa sesuatu perkara. insyaallah petua ini dapat mengatasi maslah lupa ni.

    ReplyDelete
  23. thank u for sharing....at the same time makan gak la makanan sunnah and also minyak ikan....dapat membantu tinggikan daya ingatan.

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..