Tuesday, 25 February 2014

Ayat Sentap My Tumpis..

AssaLamualaikum
Adui! terngiang-ngiang ayat my Tumpis pagi tadi. Sandiwara semasa lagi pagi-pagi. 
Kekadang kan ayat-ayat Pa'e ni buat aku sentap! Nak menitik air mata tau:
Pa'e : Ibu janganlah pegi kerja..
Ibu  : Ibu kena kerja sayang.. kena tolong babah
Pa'e : Biarlah babah yang kerja, Ibu jagalah abg Pa'e..
Ibu  : Tak boleh sayang.. nanti Sabtu & Ahad, Ibu jaga abg Pa'e ya..
Pa'e : Ibu tak sayang abg Pa'e ker?? (sambil nangis-nangis dah)
Ibu  : Sayangg.. sapa kata Ibu tak sayang abg Pa'e..
Pa'e : Habis kenapa Ibu tinggal abang Pa'e.. kenapa Ibu pegi kerja?
Ibu  : Uwaaaaa... ( tak terjawab)

Dilema sungguh bila berhadapan dengan ayat anak yang menyentap jiwa. Suatu hari nanti harap awak faham dengan situasi Ibu. Erm! berat hati nak pergi kerja hari-hari kalau macam ni. Betapa ber untungnya ibu-ibu yang dapat membesarkan anak-anak sendiri. Melihat setiap perkembangan anak setiap masa didepan mata. Mungkin ini semua ujian. Ujian dalam menuju hidup yang lebih stabil. Kena lah redha kan?
WasSaLam^_^

35 comments:

  1. aduhla... ptg2 balik keje kene brk pae jln2 nih... pastu cite kt dia naper ibu kene pg keje... nk cari duit bwk pae jln2... beli baju dia... kadang2 anak2 nih dia nk bermanja je kt kite kn... sedih gk

    ReplyDelete
  2. betol la atie..kalo boleh memang nak ngadap anak jer 24jam tapi tak boleh..
    dari dorang susah kita nak gak kasi dorang senang skit..
    zee kalo tak keje susah la skit..mana nak cekau expenses bulan2 yang berganda tinggi tuh..huhu

    ReplyDelete
  3. alahaiii luluh hati nak tinggal pae ye kak.. huhu..

    sabar jelah..

    ReplyDelete
  4. kalau anak2 pagi2 dah buat kita tersentuh..mesti kat tempat kerja tak tenang rasanya..
    nanti Atie kena cerita bagi Pa'e paham..kesian pulak kat dia bila dah merayu-rayu camtu...

    ReplyDelete
  5. hahahahahaa...Pae punya ayat mmg aunty Linda pun sedih dibuatnya..
    ikutkan hati semua ibu2 nak dok umah jaga anak2, tapi dalam masa yang sama niat nak bantu suami juga..

    ReplyDelete
  6. same here... ayat mereka sama, dan saya pon x mampu nk balas... nangis dlm hati jer... ;(

    ReplyDelete
  7. Ayat sentap dari anak-anak ni memang tak boleh tahan kan Atie... rasa macam nak berhenti kerja jam tu jugak .. tapi tulah komitmen hutang yg begitu banyak terpaksa telan ayat sentap ni...

    Anak akak pernah keluar ayat sentap ni depan abah dorang... pastu en suami akak cakap .. tunggu abah jadi jutawan baru mama boleh berhenti kerja .... doa cepatlah en suami jadi jutawan ehe :)

    ReplyDelete
  8. sedih... kenapa pae macam sedih sangat tu.

    ReplyDelete
  9. hurmm... teringat pulak kat anak dara Mimie. Selalu minta diteman dan hampir setiap hari tanya "esok cuti ke mama?"

    ReplyDelete
  10. Aduhaiiiiiiiii.....satu hari nanti c pa'e akan faham lah tu kan kak atie..

    ReplyDelete
  11. tu la cabarannya bila ada anak . kelemahan ibu lak , tak sampai hati tgk anak menangis ... sabar je la

    ReplyDelete
  12. nak bermanja lah tu......Atie....

    ReplyDelete
  13. kesian pae,umur macam pae ni sepatutnya dah faham bila kita terangkan ibu terpaksa keje..mungkin dia tak suka duduk rumah pengasuh kot..sabar ye atie..sy pun klu bley mmg nak dok rumah je bela anak,tp terpaksa juga kerja bantu suami..

    ReplyDelete
  14. sedih kan bila anak merayu2 mintak ibunya x yah pegi keje... pastu bila dah sampai kat opis mesti teringat2... kalau ikutkan jam tu jgk nak benti keje, jaga anak sendiri... nrl pun ada rasa camtu, tapi sbb masih nak bantu en. suami... hasrat nak benti keje kena ketepikan dulu... ^__^

    ReplyDelete
  15. aduhai.sayunye baca dialog Pa'e..harap2 nanti Pa'e paham napa ibu harus keja..

    ReplyDelete
  16. Kesiannya... semoga pa'e cepat memahami ....perlahan2 bagitau dia ye sis , in syaa Allah :)

    ReplyDelete
  17. Aduhai... sayu dn serba salah kita dibuatnya kan...
    Harapan kita semua sama, moga2 dpt menjaga anak sndiri n melihat mereka mmbesar di depan mata, moga impian tercapai juga suatu ketika nnti, bila ekonomi keluarga stabil sedikit..

    ReplyDelete
  18. sabar ye pa’e. sikit masa lagi pa’e akan mengerti..

    ReplyDelete
  19. adehhh,... mmg payah nak explain kan. Semalam JJ dah ready dengan lotion tunggu papa dia siap mandi tapi waktu tu dia dah penat nak tidur sangat dah, tetiba nangis kata papa lambat. Rutin dia letak lotion kat papa lepas mandi, tapi tu la bila papa balik lewat sangat, dia pun dah penat, terus tak tentu arah.

    ReplyDelete
  20. saje jer tu nak tarik perhatian ibu...nak bermanja dengan ibu...

    ReplyDelete
  21. Sedih bacanya. Harap bersabar sis! Inilah dinamakan cobaan dlm berkerjaya..

    ReplyDelete
  22. Susah nak explain kan.
    memang kena bertabah la ni atiey...

    ReplyDelete
  23. abg pa'e.... :( jangan sedih-sedih... itu lah kehidupan skang.. untk kesenanganmu juga di msa hadapan.. :(

    ReplyDelete
  24. huhuhu...sejujurnya saya pon masih ingat...dulu jeles dgn kawan2 yg mama dorg suri rumah....ada ja sentiasa..tapi bla sda besar ni..paham la pengorbanan ibu... =(

    ReplyDelete
  25. Alahai, ayat yg boleh bikin takungan air melimpah.. sob sob..
    Pa'e kecil lagi tu… besar sikit, faham la dia :)
    Be strong yer Atie :)

    ReplyDelete
  26. bersabar je lah wahai hati mama nya..

    ReplyDelete
  27. Fiza faham perasaan atie. Fiza lgla... Isnin ni dah start melapor diri. 2 thn Alia fiza jaga. Entah mesti ada drama menangis jugak hari isnin ni :(

    ReplyDelete
  28. Alahai Pa'e. Sedih pula dengar...

    ReplyDelete
  29. aduhhh siannya dia. kalau boleh memang semua ibu nak duduk umah jaga anak, teliti anak sndiri kan tapi ape kan daya hurmm

    moga lepas nie akak kira dan semua ibu mampu duduk umah dan jaga anak sndiri amin

    ReplyDelete
  30. sedih bila kita paham perasaan anak2 nie atie..ms kita kecik2 dulu pun kita rs panjangnya ms kan nak tunggu mak bapak kita balik tuh...

    ReplyDelete
  31. Alahaii shahdunyaaa..semoga Ibu tabah ye..InsyaALLAH lelama nanti Pa'e akan faham dan dah tak tanya lagi dah..tapi Atie kena selidik jugak kenapa dia tak happy bile ditinggalkan..sepatutnya anak-anak yang dah biasa ditinggalkan takkan syahdu dengan tiba-tiba sebab they used to it..tapi..cuba atie tengok-tengokkan juga ye...

    ReplyDelete
  32. Alahai .......beratnya permintaan Pa'e..ibu mana yg tak sedihkan Atie....Pa'e kecik lagi dia belum paham tu Atie...nak buat macamana dah tuntutan keje....sabar je le

    ReplyDelete
  33. Alahai ayat pae...mmg menyentapkan...hehe..xpa sis..pae pun dh semakin pandai lama2 dia mesti paham kenapa ibu perlu g kerja.. Sabar ya! ^^,

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..