Tuesday, 11 February 2014

Demi sebuah Pembangunan, katanya...

AssaLamualaikum
Masih cerita sepanjang perjalanan pergi balik ke Tawau weekend tu. Gambar ini aku ambil masa balik dari Tawau ke Lahad Datu. Erm! beginilah kejadian nya, memang banyak dah hutan-hutang yang di gondolkan dan dibakar. Sedih kekadang. 
Habitat di hutan itu entah lari kemana dah, konon nya demi sebuah pembangunan.
Inilah yang terpaksa kita bayar.
Lihat pembakaran hutan itu. 
Masa kami lalu ni memang asap berkepul-kepul naik.
Mungkin akan diganti dengan tanaman sawit. Hutan tebal sebelum ini tiada lagi.

Agaknya cucu-cicit kita nanti sempat tak jumpa hutan-hutan ni? Fikir-fikirkan.
Sayangi alam sekitar. Peace!
WasSaLam^_^

23 comments:

  1. mcm pemandangan di sandakan juga ne kak atie...hutan sudah di gondolkan..suhu pun semakin naik sudah...

    ReplyDelete
  2. Alahai.sayangnya ..aida pon marah betul dengan pembangunan yang menghapuskan hijau-hijauan dan tumbuh tumbuhan..tak patut!kat sini pon ada..sayang nya lah hai..

    ReplyDelete
  3. mmg ada pro & cont nyer bler utk pembngunan... sy keje line ni, kadang tu hati turut terusik dgn hutan-belantara yg d gondolkan hu3

    ReplyDelete
  4. nak senang cara mudah la tu. tak payah nak tebang tebang bagai. bakar je.. ni namanya pentingkan diri sendiri... nyampah la ngan orang yang cenggini..

    ReplyDelete
  5. atie, agaknya nnt zaman cucu cicit kita, kwsn2 hutan tu jadi perumahan pulak, ataupun shooppinng complex

    ReplyDelete
  6. sejuk tak kat lahad datu? balik kelantan hr tu sejuk gila.
    dia tak rasa panas bahang kat selangor ni.. pembangunan..

    ReplyDelete
  7. Sayang kan bila kwsn2 hutan camni dihapuskan dan diganti dengan penempatan ataupun kwsn perindustrian... macam kat sini esp. kat KL & Selangor ni... hutan batu je sekeliling...

    ReplyDelete
  8. Lagi sayu kalau nampak dari atas kapal terbang, area sarawak nak botak dah.

    ReplyDelete
  9. kesian kat binatang yg sudah hilang habitat semulajadinya ...

    ReplyDelete
  10. all for global warming, sigh.

    ReplyDelete
  11. Awak mmg layak jadi menteri perancang bandar dan asas tani Atie hehe...
    Ada jumpa zirafah tak? Kalau ada tolong selamatkan tau!hehe

    ReplyDelete
  12. Itu laaa,entah apa generasi akan datang dapat lihat. Jangan-jangan robot-robot pula diorang berkawan. haha.

    ReplyDelete
  13. Dah tak ada... ku lihat hijau hijau.. kita skrg pun dah kehilangan , APA. lagi anak cucu kits Atie huhuhu

    ReplyDelete
  14. Banyak suda yang gondol ya Atiey...hmmm..Rindu Tawau..

    ReplyDelete
  15. kalau kat sini atie...dah hampir semua kena gondol...pantang ada bukit....selamat la bukit tu....zaman kita pun abis gondol...ini kan zaman cucu cicit kita...

    ReplyDelete
  16. klu semenanjung kak dh byk yg kena gondol panas terik je
    kalau ada pokok terasa juga kehijauan semulajadi kn

    ReplyDelete
  17. tengok rupa hutan dalam internet je nanti sg petani pun makin panas...semua dah ditarah jadi kawasan perumahan

    ReplyDelete
  18. salam atie ..
    klu pembalakan tk terancang terjadi disana mcm mana terjadi di semanjung ni ..
    kita juga yg akan rasa kesan nya satu hari nanti

    ReplyDelete
  19. Mmg sedih tgk hutan digondol kerana kerakusan.manusia... Huhu

    ReplyDelete
  20. Sedihkan kak tgk dulu byk pokok sekarang dh kurang..udara pun dh semakin tercemar...hurmm... :(

    ReplyDelete
  21. pencemaran kot sebenarnya kesan dia.. huhu.. dah tak nampak hijau2 dah..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..