Thursday, 27 February 2014

Pesan Ibu Tentang Ayah.

AssaLamualaikum
Sekadar perkongsian. Kisah ayah yang tak pernah mengenal lelah. Mencari rezeki buat anak-anak. Ayah yang membanting tulang demi melihat kelangsungan hidup anak-anak. Kasih seorang ayah:

Anakku… 
Memang ayah tak mengandungmu..
Tapi,
Darahnya mengalir didarahmu. Darinya kau diwarisi namanya, kedermawanan & kerendahan hati.
Memang ayah tak melahirkanmu...
Tapi,
Suaranya-lah yang pertama mengantarkanmu pada Allah ketika kau lahir.
Memang ayah tak menyusuimu...
Tapi,
Dari keringatnyalah setiap suapan yang menjadi air susumu.
Ayah memang tak menjagaimu setiap saat...
Tapi,
Tahukah kau dalam do’anya tak pernah terlupa namamu disebutnya.
Tangisan ayah mungkin tak pernah kau dengar...
Kerana,
Dia ingin terlihat kuat agar kau tak ragu untuk berlindung di lengannya dan dadanya ketika merasa tak aman.
Pelukan ayahmu mungkin tak sehangat dan seerat ibu...
Kerana,
Cintaannya dia takut tak sanggup melepaskanmu.
Ayah mu ingin kau kuatkan semangat agar ketika kami tiada kau sanggup menghadapi semua sendiri.
Ibu hanya ingin kau tahu...
Bahawa,
Cinta ayah kepadamu sama besarnya seperti cinta ibu.
Anakku dari dirinya juga terdapat syurga bagimu. 
Maka,
Hormati dan sayangi ayahmu.
Kerana,
Ibu adalah tulang rusuk-nya.
Jauh dilubuk hatinya dia hanya ingin mampu membanggakan mu di mata Allah, menjadi penolong di Padang Mahsyar serta menjadi hijab dari api neraka.

Berbahagialah yang masih punya ibu & Ayah. 
Copy paste dari : Kelab Che Det

Al-Fatihah buat arwah ayah. Sudah 6 tahun arwah Ayah pergi meninggalkan kami. Sudah 6 tahun kami hidup tanpa kasih sayang seorang ayah. Ayah yang pendiam tetapi tegas. Ayah yang memastikan kami semua menikmati alam persekolahan. Ayah yang tak sempat menikmati titik peluh kami adik-beradik. Ya Allah! Rindunya pada insan yang kami panggil "Pak"!
WasSaLam

21 comments:

  1. Pernah baca. Memang sedih. Teringat kat arwah ayah :-(

    Al-fatihah buat mereka.

    ReplyDelete
  2. Touching pulak entry Atie petang ni... Kasih ayah sanggup berkorban jiwa dan raga :)
    Al fatihah buat "pak" Atie ....

    ReplyDelete
  3. innalillah..ayah saya dah 13thn pergi.. :'(

    ReplyDelete
  4. Touching lak bila mengingatkan akan ayah kita..mmg ade betulnya pesanan ibu itu..

    ReplyDelete
  5. tersentuh seketika... even ayah akak tak bela akak pun..tapi akak dapat tau dialah insan yang paling gembira bila dapat tau akak di lahirkan. ye la the only dotter kan.. sangat sangat appreciate... kehadiranku di nantikan.

    setelah dia pergi selama lamanya...tetiba rindu datang bertandang..

    Al-fatihah buat Pak atiey dan juga ayah akak jugak. al-fatihah..

    ReplyDelete
  6. beruntung sesiapa yg masih ada ayah...kita xde dah..al-Fatihah

    ReplyDelete
  7. sebak baca.. wuwuwu.. inshaAllah akan jaga abah sebaiknya..

    ReplyDelete
  8. Sedih baca ni... Pernah baca. Hakikatnya kita kena jaga dan hormat kedua2nya.

    ReplyDelete
  9. Al-fatihah buat bapa cik...
    semoga bapa cik di berikan kesihatan dan umur yang panjang...

    ReplyDelete
  10. Al Fatihah untuk arwah ayah Atie.

    ReplyDelete
  11. Ada baca kt fb... rindu arwah ayah :(
    Alfatihah..

    ReplyDelete
  12. Sedihnya baca... :,( :,( kasih ayah tiada tandingnya...

    ReplyDelete
  13. ayah jua perlu d hormati seperti ibu...

    ReplyDelete
  14. saya tak mampu nak baca. takut tekeluar aik mata huhuhu...teringat ayah mak kita kat kampung....

    ReplyDelete
  15. sedihnya entry ni,,alfatihah utk ayah akak ye,,

    ReplyDelete
  16. jadi sebak baca kata-kata dalam puisi nie ;(

    moga arwah ayah akak ditempatkan bersama para solehin amin

    ReplyDelete
  17. Sayunya baca tu Atie...betul walaupun ayah tidak mengandungkan....tp ayah tetap menjadi pelengkap sebuah keluarga...tanpa ayah, anak anak akan hilang arah tanpa kawalan...Alfatihah buat arwah abah kita Atie...

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..