30 Jan 2013

:: Coto Makassar ::

Assalamualaikum..
Menu lunch bersama teman-teman offce.. Coto Makassar ni  adalah salah satu makanan popular juga kalau di daerah Lahad Datu atau di Tawau. Di Tawau terkenal dengan Coto Banjar. Di Lahad Datu,  tempat makan coto paling sedap adalah di Jalan Dam. Sederet gerai makan di sana mempunyai banyak jenis makanan. Salah satu nya menjual coto Makassar ni. Memang terkenal tempat ni kalau nak makan Coto. Gerai Coto Makassar.
My menu nasi putih+coto campur = RM 6
Terdapat pelbagai jenis coto seperti coto Ayam, daging ataupun coto campur. Makan bersama nasi putih atau burasak (tau tak? makanan suku kaum Bugis). Perah limau dan tambah lada bagi pedas sikit.. nyum-nyum!...cuma nak habaq, dulu kuah banyak sikit.. sekarang kuah macam makin berkurangan.. Tapi rasa tetap umphh! 
WasSaLam^_^

27 comments:

  1. macamane nak buat coto tu? macam sup pekat je tengok ...mesti layan kan lunch tadi :D

    ReplyDelete
  2. first taim dengar makanan ni..sup ka?

    ReplyDelete
  3. kak ..
    coto ni di perbuat dr ape?
    tak namapak ape pun.. nampak kuah je.. hehe

    ReplyDelete
  4. salam atie..
    macam kuah soto jgk ker coto nie? hehhe nampak sedap tuh..(peknen2 nie tgk semua bende sedap, batu ngan kayu pun sedap) heheh

    ReplyDelete
  5. hurm sejenis sup ke coto makassar ni....perghhh nama dia, kemain lagi yer hehehe

    ReplyDelete
  6. slurrppp,, terliur tengok gambar tuh.. err

    ReplyDelete
  7. wahh.. bru tahu psl menu ni.. byk menu y menarik kat sana kan,,

    ReplyDelete
  8. Coto ni macam soto ek. cuker cuker cuker... hihi

    ReplyDelete
  9. burasak??saya tau!!hehe...raya lepas br 1st time dpt makan....

    ReplyDelete
  10. wah rindunye nak mkn coto makasar..lama tak makan...

    ReplyDelete
  11. assalam atie..acik tak pernah makan coto makasar ni..mesti sedapkan atie

    ReplyDelete
  12. kak.. coto ni macam sup ke?... ape je isi dlm tue... rsenyer cm ne... terliur plak.. lau ngidam nie dah lame kena pergi lahad datu... hehhee

    ReplyDelete
  13. yummmy..
    sedapnya..
    terasa lapar plak ni..

    ReplyDelete
  14. Kawan2 : Coto Makassar ni makanan suku kaum Bugis.. mgkin lebih kurang Soto jgk kot.. sy pun tak reti nak explain mcm mana.. Dalam tu ada ayam & daging.. cara masak nya pun sy kurang pasti sbb sy bukan org Bugis..hehe.:)

    ReplyDelete
  15. cam sodap jo ni......bila la dapat terbang ke sana ye..:)

    ReplyDelete
  16. waaaa sedappp... d keningau ni suma serve dengan nasi impit, jrg jumpa yg nasi

    ReplyDelete
  17. Wahhh....terbaekkkkk...kluar air liur tengo coto tu....

    ReplyDelete
  18. macaman rasa dia Atie? macam sup ke? macam tom yam ke? macam laksa penang ke?

    ReplyDelete
  19. suka makan ni..ada kawan dari tawau org bugis..dia pandai masak soto mcm ni..
    nyam memang sedap oww..sambal dia yg kaw2 bikin selera..

    ReplyDelete
  20. nampak macam budu je...hikhik;p

    budu adalah mknn femes kat terengganu ni..(sekadar info)

    blh try coto bile pg sabah nanti...insyaAllah bulan april ni nak pegi jln2 kat sabah ba;)

    ReplyDelete
  21. jejaka memilih makan16 April 2013 at 14:56

    sup paling sedap yang perna saya makan..belum jumpa lagi sesedap sup jalan Dam ni..rindu rasa sup nih..kt KL ada jumpa tapi rasa x sama..serius wa cakap lu..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..