15 Jan 2013

:: WAKTU MUSTAJAB NASIHATKAN ANAK :


AssaLamualaikum..
Sebagai ibu bapa, masih banyak yang perlu kita pelajari dalam mendidik anak-anak kita.. bagi aku, setiap hari adalah hari untuk kita belajar untuk menjadi Ibu Bapa terbaik buat mereka.. InsyaAllah!... Di sini aku kongsikan masa-masa yang sesuai untuk kita menasihati anak dan ia nya sangat sesuai untuk ibubapa yang mempunyai anak terutama yang sedang membesar dan memerlukan banyak bimbingan serta tunjuk ajar.
sumber : Google
9 waktu mustajab untuk ibu bapa nasihat anak walaupun hanya untuk seminit :
1) Sebelum anak tidur.
2) Ketika anak sedang tidur (bisikkan di telinga).
3) Selepas anak bangun tidur.
4) Selepas anak mandi.
5) Selepas anak solat.
6) Selepas anak membaca al-Quran.
7) Selepas anak berdoa.
8) Selepas anak beriadah.
9) Ketika emosi anak terangsang (contohnya selepas memarahi anak).
sumber :FB
Semoga ia nya bermanfaat buat kita semua yang bergelar ibu & bapa..
Semoga anak-anak kita tergolong di kalangan orang-orang yang mudah menerima nasihat..amin! :)
WasSaLam^_^

35 comments:

  1. Salam atie...sehat ker tie..pa'e ape khabar?
    Bagus perkongsian ni tie..inshaallah boleh dipraktikkan..aidan skrang dlm phase yg mmg nakal n tak dengar kata..susah nak bg nasehat..tak dengaq...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam Ummu..
      kami sihat.. Pa'e pagi td je meragam skit tgk kite gi kerja..dia mcm tak bagi plak..hehe...sama2 kita praktik kan kan? mudah2an bermanfaat..amin! :)

      Delete
  2. As salam... tq sharing ya. Nak cuba menjadi ibubapa yg terbaik ada anak2 saya. Semoga mereka mendengar kata.. Amin

    ReplyDelete
  3. insyaallah....setakat nie....masih mengamalkan....apa yang terulis kat atas tu....

    ReplyDelete
  4. setiap anak berlainan perangainya..namun sbg ibu..kesabaran serta doa adalah paling penting

    ReplyDelete
  5. thanks akak suka entry gini.. saling ingat mengingati...
    maalumler kitani selalu lupa...

    ReplyDelete
  6. Nice sharing Atiey...boleh di praktikkan..^^

    ReplyDelete
  7. tq sharing kak...menarik info ni...

    ReplyDelete
  8. Salam atie,
    Info menarik, blh d terap kan dlm mmbesarkan anak2

    ReplyDelete
  9. Bagus...bagus....senang nak bagi nasihat dan marah sekali...ha...ha...
    Tapi memang betul... mungkin mereka akan mendengar nasihat kita...nak cuba amalkanlah...

    ReplyDelete
  10. Panduan buat kakak nie Atie sebab anak-anak kakak memang masih perlukan nasihat banyak-banyak.

    ReplyDelete
  11. Wahhh nice sharing...nty Na ade anak boleh nak ikut cara ni kak atie..

    Untunglaa paeeee...
    Bgtw pae Na kirim salam rindu kat dye :)

    ReplyDelete
  12. perkongsian yang bagus ni atie..kadang kadang kita lupa utk berdoa untk anak anak..

    ReplyDelete
  13. thank sharing kak... liya ni kekadang jenis yg hilang sabar bila qalesya meragam... :(

    ReplyDelete
  14. Amin...in sha allah. Good info.

    ReplyDelete
  15. wooo baru tau.walaupun masih takde anak, tapi boleh di amalkan dulu kat orang lain spt jiran tetangga, tok mudim, ahli mesyuarat tingkap dan orang lalu lalang :D

    P/s : ada masa2nya gak kan nak bisikkan sesuatu yang baik supaya anak2 kita dengar :)

    ReplyDelete
  16. lama tak singgah sini... lain da eh... huhuhu petua yg baik ni.

    ReplyDelete
  17. tq kongsi2 tip....tapi kadang2 pening juga bah kepala handle budak saya 3 orang tu atie....hehe

    ReplyDelete
  18. p€tua yang bagus..
    mau dipraktik ni mudah2han anak2 jadi anak baik..

    ReplyDelete
  19. petua dan info yg sgt menarik utk dikongsi bersama

    ReplyDelete
  20. terima kasih tau sebab berkongsi tip yang sangat2 bagus ni.. elok untuk saya satu hari nanti :)

    ReplyDelete
  21. salam kenal..thanks for sharing tip2 ni..

    ReplyDelete
  22. Alhamdulillah..terima kasih Atie dengan perkongsian ilmu yang berguna ni..

    ReplyDelete
  23. info yang sangat bermanfaat..

    ReplyDelete
  24. Walaupun Nisah masih tidak mempunyai anak. nisah nak bookmark entri ni.
    manalah tahu, esok lusa ada anak, bolehlah ilmu ni nisah gunakan.. (^_~)

    ReplyDelete
  25. perkongsian yg sangat berguna ni atie...thanks

    ReplyDelete
  26. mintak izin share kat blog ceqgu bleh tak atie? nak simpan untuk rujukan. maklumlah akak ni seorang pelupa hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je CeqGu..silakan share dgn senang hati..hehe:)

      Delete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..