6 Jan 2013

:: KATA2 RASULULLAH TENTANG WANITA DAN ISTERI::

AssaLamualaikum..
Sharing is caring... Istimewa buat kita yang bergelar WANITA..
Sumber: FB
1. Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan iaitu wanita (isteri) yang solehah.
(Riwayat Muslim)
2. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi, agar mereka mencium bau harumnya,maka iaa dalah perempuan zina, dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina. (Riwayat Ahmad,Thabrani dan Hakim)
3. Dikahwini wanita itu kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka carilah yang kuat beragama, nescaya kamu beruntung.
4. Wanita apabila ia sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat pada suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang ia kehendaki. (RiwayatAhmad Ibnu Hibban, Thabrani, Anas bin Malik)
5. Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias bukan untuk suaminya dan muhrimnya adalah seumpama gelap gelita di hari khiamat, tiada nur baginya.(Riwayat Termizi)
6. Apabila lari seorang wanita dari rumah suaminya, tidak diterima sembahyangnya sehingga ia kembali dan menghulurkan tangan kepada suaminya (meminta maaf). (Riwayat dari Hassan)
7. Wanita yang taat pada suami, semua burung-burung diudara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristighfar baginya selama ia masih taat pada suaminya dan diredhainya serta menjaga sembahyang dan puasanya. (Riwayat Muaz bin Jabal)
8. Mana-mana wanita yang berdiri di atas kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka. Tiap-tiap wanita yang menolong suaminya di dalam urusan agama, maka Allah memasukkannya dalam syuga lebih dahulu dari suaminya (sepuluh ribu tahun) kerana dia memuliakan suaminya di dunia maka mendapat pakaian dan bau-bauan syurga untuk turun ke mahligai suaminya dan menghadapnya.
Ya Fatimah, jika seorang wanita meminyakkan rambut suaminya dan janggutnya dan memotong misainya dan mengerat kukunya, memberi minum Allah akan dia sungai syurga, diiringi Allah baginya sakaratul maut dan akan didapati kubur menjadi sebuah taman dari taman-taman syurga serta mencatatkan Allah baginya kelepasan dari neraka dan selamatlah ia melintasi titian Siratul-mustaqim. (Riwayat Muaz bin Jabal)
9. Mana-mana wanita yang berkata kepada suaminya “tidak pernah aku dapat dari engkau satu kebajikan pun”. Maka Allah akan hapuskan amalannya selama 70 tahun, walaupun ia berpuasa siang hari dan beribadah pada malam hari.
10. Apabila wanita mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya, Allah mencatatkan baginya setiap hari seribu kebajikan dan menghapus baginya seribu kejahatan. Apabila wanita mulai sakit untuk bersalin, Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah. Apabila wanita melahirkan anak keluarlah dosa-dosa darinya seperti keadaan ibunya melahirkannya..

Nombor 9 tu minta dijauhkan... semoga aku menjadi isteri yang sentiasa bersyukur.. AMIN!
Jom sama-sama perbaiki diri untuk menjadi ISTERI & IBU yang terbaik..

                              *Ibu & Pa'e di rumah Mak ni @ Tawau.. sorry kalau kurang BW di blog korang ya..
                              nti baru balas jejak..:)
WasSaLam^_^

20 comments:

  1. Belum merasa jadi isteri & ibu.... harap2 x lama lagi lah

    ReplyDelete
  2. Ni yg ngeri ni....he...he...ni kena menurut perintah je ni...mulut zip..he.he

    ReplyDelete
  3. insyaallah....moga kita dari golongan wanita2 solehah....

    ReplyDelete
  4. salam atie..
    good sharing nie...hmmm banyaknyer pahale jadi wanita dan ibu...janji jd yg baiklah...:)

    ReplyDelete
  5. mudahnya nak dapat pahala kan..tp tu la manusia sentiasa diuji...semoga mendapat rahmat dr Allah..amin...

    ReplyDelete
  6. amin..semoga kita menjadi isteri yang soleha..

    ReplyDelete
  7. wanita adalah kehormatan bagi pria, gerak kolektif, bangsa dan negara.

    wanita pula yang membuat hancur hal yang kusebutkan di atas,

    aku pilih wanita yang telah disebutkan bu Atie, moga aku tidak diseleksi. hehehe

    ReplyDelete
  8. ku sengan berkunjung keblog ini,

    aku Follow yah kak!

    ReplyDelete
  9. Nice sharing Atiey...Moga kita menjadi Isteri & ibu terbaik buat suami & anak² kita..In Shaa Allah..^^

    ReplyDelete
  10. Menurut Saya Wanita ( Perempuam ) adalah Racun Dunia,
    karena perempuan mampu menjadikan kaum Adam ( laki - laki ) bisa berbuat apa saja untuk Mendapatkan perhatian perempuan...

    hehehe.......

    itu saya, dan Mohon diLuruskan...

    ReplyDelete
  11. nice sharing kak.. tp mintak dijauhkan la kite dpd yg no 9 tu..

    ReplyDelete
  12. tkasih kerna berkongsi....sungguh bertuah jadi wanita...

    ReplyDelete
  13. indahnya jd wanita..senang nak msk syurga begitu jg neraka..
    pilihan ditangan sdr..bermuhasabah..

    ReplyDelete
  14. terima kasih sebab berkongsi artikel ni.. semoga ia menjadi iktibar kepada kita semua lebih2 kaum wanita :)

    ReplyDelete
  15. As Salam kak Atie..
    Alhamdulillah perkongsian yang baik untuk kita sebagai isteri.
    semoga kite bersama-sama menjadi isteri , wanita & Ibu dari kalangan Ahli Syurga.. InsyaAllah...

    ReplyDelete
  16. perkongsian ilmu yang baik...

    ReplyDelete
  17. nice enrty kak atie..suka Na bace artikel ni..membantu utk perigatkan diri sndri..

    p/s pa'e - anty Na kirim salam rinduu! hihi

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..