26 Feb 2013

:: Adab Bertamu ::


AsSaLamualaikum.
Selagi kita hidup bermasyarakat, kita tidak akan terlepas dari bertamu atau menziarahi di antara satu sama lain. Tak kira lah menziarahi ahli keluarga atau pun sahabat handai. Dalam menziarahi, ada adab yang perlu kita patuhi. Antara nya ialah:
1. Hendaklah segera memberitahu tuan rumah jika tidak mahu makan sebelum makanan disediakan. 
2. Tuan rumah harus mengetahui kemana kita pergi supaya tidak tercari-cari ketika makanan hampir disediakan. 
3. Elakkan sama sekali dari meminta sesuatu kepada tuan rumah,kerana dikhuatiri tuan rumah tidak dapat memenuhi permintaan kita dan ini akan membuatkan mereka berasa bersalah. 
4. Hendaklah menghindarkan diri dari mencampuri urusan tuan rumah kecuali bantuan kita adalah diperlukan.
5. Apabila menginginkan sesuatu daripada tuan rumah hendaklah disampaikan dengan cara yang sopan dan tidak mendesak. 
6. Sewaktu menikmati hidangan tinggalkan sedikit makanan di dalam bekasnya supaya tuan rumah tidak menyangka bahawa makanan yang disediakan tidak mencukupi.
7. Kita ditegah memberi makanan kepada peminta sedekah atau orang luar daripada makanan yang dihidangkan oleh tuan rumah sebagai tanda menghargainya. 
sumber: unknown
Picture: Google
Semoga bila kita bertamu dan menjadi tetamu di mana-mana pun, kita akan disenangi. Tuan rumah pula menyambut kedatangan kita dengan rasa senang hati dan tidak terbeban. Baru lah akan bertambah kemesraan diantara kita. Betul tak?
WasSaLam^_^

28 comments:

  1. owh... begitu pulak kalau menziarahi... hehehehe selama ni memang nda tau

    ReplyDelete
  2. Assalam atie...bagusnya kalau semua orng tahu adab bertamu nie kan..takderlah menyusahkan tuan rumah sangat..kang kalo masak byk2, tak nak makan lak...

    ReplyDelete
  3. salam Atie.....

    kalaulah semua tetamu2 tu memahami senang kan...?

    ReplyDelete
  4. Dalam masyarakat melayu tradisional, sirih akan di hulurkkan sebelum makanan disediakan.

    ReplyDelete
  5. Betul tu atie.....pandai2lah bawa diri bila bertamu di rumah org.....

    ReplyDelete
  6. ade beberape adab yg saye langgar je sblm ni, bukan bermakne saye tak beradab, tapi saye memang tak tahu ...terime kasih berkongsi ye :)

    ReplyDelete
  7. Nice Sharing Atiey..Moga kita sentiasa menjaga adab bila bertamu dirumah orang. :)

    ReplyDelete
  8. nice sharing laa..:) ramai manusia tak tahu tentang adab2 ni..:)

    ReplyDelete
  9. yeah,suke entry neyh, saya gemar bertandang ke rumah orang.hehe

    ReplyDelete
  10. thanks for sharing....banyak lagi adab bertandang yang perlu dikongsi..lagi satu jangan bertandang lama2 kat rumah orang takut tuan rumah ada urusan ^_^

    ReplyDelete
  11. nice sharing..btw,anna jenis x suka bertandang sangat umah org kcuali suadara mara.. hihihi

    ReplyDelete
  12. Tuan rumah pun happy..bila tetamu yang hadir sopan n beradab.

    ReplyDelete
  13. tetamu sekarang ni selalu ja datang mengejut , tuan rumah lom mandi lagi , kah kah kah..

    ReplyDelete
  14. Sebagai tetamu kena jaga hati tuan rumah. Macam kakak sebab itulah kalau kemana-mana sentiasa bawa air masak sebab anak kakak selepas makan mesti nak air masak, bimbang tuan rumah tak sediakan baik kakak bawa masuk dlm handbag. Sebab itulah beg kakak besar Atie:)

    ReplyDelete
  15. memang kena ajar adab bertamuni..
    ingat dulu kecik2, keluarga akakni rajin ngat menerima tetamu..
    masatu rasa letih gak tapi sekarang baru dapat rasa kehadiran tetamu itu adalah rezeki...

    ReplyDelete
  16. He..he... kena bersekolah dulu sebelum bertamu ni....Tetamu yg datang ni membawa balik dosa2 kitakan Atie... Berlapang dadalah dan menerima tetamu dengan senang hati...

    ReplyDelete
  17. hehe..klu yg suka demand lebey dtg rse cm nk suh blik jew..tp tetamu.. tak baek wat cm tu.. tetamu dtg bwa rezeki..

    “Wahai manusia,janganlah kamu membenci kehadiran tetamu. Sesungguhnya mereka datang membawa rezeki dan apabila keluar(pulang),membawa dosa ahli rumah tersebut keluar”

    ReplyDelete
  18. Cuku bermanfaat entry ni Atie.. tq for sharing :D

    ReplyDelete
  19. dan kena jamah walau sikit makanan yang disediakan. sebab selalunya org menjamu nie memang untuk tetamu makan heeee

    ReplyDelete
  20. betul tu Atie..biar jadi tetamu yg beretika..:)

    ReplyDelete
  21. This is good, ada orang jenis tak reti adab2 ni, kita pulak serba salah kalau ada tetamu nak buat itu ini supaya mereka selesa, extra effort there tapi tiba2 dia keluar tak balik2. hahaha bukan komplen ni, sajer meluah.

    ReplyDelete
  22. datang rumah orang kan, kena la beradab sikit. :)

    ReplyDelete
  23. Byk jugak adab yg patut kite tau kan supaya tak mnyinggung tuan umah atau meninggalkn fitnah...

    ReplyDelete
  24. Atie...terima kasih banyak-banyak.... :)

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..