27 Feb 2013

::Dialog Ibu & Pa'e part 3::

AsSaLamualaikum.
Lagi dialog dari bujang ku yang sorang itu. Kadang-kadang apa yang diucapkan nya membuat aku terkedu dan berfikir sejenak. Anak yang ku didik dengan penuh rasa kasih (tetapi kekadang bertukar juga jadi ibu singa..haha).

Pa'e : Ibu, Pa'e nak kencing (dengan  gaya kelam kabut:)
Ibu   : Cepat-cepat jom ke tandas!
Sambil duduk dan kencing..
Pa'e  : Ibu, kalau kencing duduk di sayang Tuhan...
        Kalau kencing berdiri nanti dimarah Tuhan, tan (kan)?..
Ibu    : Ya.. Pandai anak Ibu...
(Ibu tolong jirus kan kencing Pa'e...)
Pa'e  : Timah kacih Ibu.....
Ibu sangat-sangat terharu. Alhamdulillah! Pa'e ingat apa yang aku selalu ajar kat dia. Mudah-mudahan berkekalan hingga dewasa ya sayang.
C Tumpis Pa'e baru 3 tahun :)
*Tiada niat nak memuji anak sendiri, tapi ia nya membuat aku terharu dengan tindakan dan ucapan nya yang tidak ku jangka.
WasSaLam^_^

33 comments:

  1. Sejuknya perut mama kalau macam ni Tumpis Pa'e...moga menjadi anak yg soleh...

    Setiap ibu menginginkan anak yg baik dan cerdik Atie....anak kitakan.... tak salah utk memuji...hehe

    Atie boleh komen kat blog M3H tak? OKje tak boleh nape agaknya...

    ReplyDelete
  2. Good boy, anak mona pon this yr 3thn..tp masih pakai pampers! ;)

    ReplyDelete
  3. pandai...umur2 macam ni...memang budak2 akan ingat apa yg kita ajar...

    ReplyDelete
  4. Bagusnya pa'e nie sangat mendengar kata apa yg diajar ibnya yer..inshaallah moga begit selamaya yer pa'e cayang

    ReplyDelete
  5. pae mmg gud boy.. mudah belajar

    ReplyDelete
  6. Bagaimana ibu-bapa mendidik begitulah yg dia lakukan. Itulah yg jadi pada pa'e

    ReplyDelete
  7. bagusnya kakak, alhamdulillah akak dah didik anak akak sebaiknya.harap mereka terang hati dan terima segala didikan yang akak berikan hingga akhir hayat mereka ya :)

    ReplyDelete
  8. good boy Pae...Moga membesar menjadi anak yg soleh & bijak...

    ReplyDelete
  9. Bukan mo memuji tapi sebagai ibu saya paham perasaan bila anak mengikut apa yg telah diajar...mesti terharu kan atie.....saya pun selalu juga gitu, bila shumi dan shamzi ikut apa yg diajar....

    ReplyDelete
  10. good boy la pa'e..truskan berdialog gan ibu yer..nnt jd lbh kreatif...

    ReplyDelete
  11. sejuk rs perut bila anak ckp camtu dan igt apa yg kita ajar kn..moga berkekalan sampai dewasa..

    ReplyDelete
  12. Budak-2 memang mudah belajar...sebab tu kita perlu mendidik mereka dri kecil ^__^ in syaa Allah Pa'e akan menjadi anak yg soleh :D

    ReplyDelete
  13. sejuk hati ibu dengar anak ucap terima kasih. ;)

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah, saya baca pun tumpang bahagia, apatah lagi ibu yg melahirkan...
    Anak-anak mudah ikut apa yg kita ajar, harapnya dia ingat sampai bila2 :)

    ReplyDelete
  15. Bijaknye....moga jd amalan sampai dewasa ye....

    ReplyDelete
  16. Didikan yg baik bermula dari rumah.

    ReplyDelete
  17. Bravo Pa'e, good boy. Such a gentleman, ini la bf JJ. hihihi

    ReplyDelete
  18. pandai akak ajar anak..hrpnya anak sy nnt baik mcm anak akak jgk.

    eh?, kawin pon tak lagi, nmpk sgt gatalnya :p

    ReplyDelete
  19. salam atie ..
    harap2 pa'e dapat pegang pesanan tu sampai bila2 ..

    ReplyDelete
  20. betul tue kak.. adoi kak.. best nengok anak2 orang dah pandai ckp... si raisha tu tak pandai ckp.. kita ajo dia marahnya kita.. tapi tulah dia nie rajin.. suka ikut ape yg kita buat.. tapi lau suruh ckp mmg susah.. jeles.. akak ade kawan borak.. best.. hehhe..

    ReplyDelete
  21. sejuk bah perut ibu kalau anak mcm tu Atie..
    comel dia sebut tan tu hehe

    ReplyDelete
  22. good boy..didikan semuanya bermula dr ibu bapa..klu baik Insyaallah akan melahirkan anak yg baik perangainya macam si tumpis..:)

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..