19.2.13

:: Bahasa Sabah - Kandadu ::

AssaLamualaikum.
Pernah dengar tak dengan perkataan Kandadu? Mesti ramai yang tidak tahu terutama kawan-kawan di bumi Semenanjung. Idea nak tulis entry ni timbul bila officemate Amoi bercerita dengan teman serumahnya tentang Kandadu @ Mangga pintu. Kawan-kawan dia semua berasal dari Semenanjung. Semua tak tahu dan tak pernah dengar perkataan ni. hehe. Memang janggal bunyi nya kan? :)
Picture Google : Kandadu  @ Mangga Pintu

:)
Terjumpa sumber :FB/Sabah
Boleh lah belajar menggunakan bahasa ni pada teman-teman lain. Cuba tanya.. Mereka tahu tak perkataan Kandadu? boleh juga buat teka-teki :)
WasSaLam^_^

25 comments:

  1. kan-da-du = mangga pintu

    :)

    ReplyDelete
  2. bagus ni belajar bahasa Sabah... TQ Atie...sok ajar lagi eh..hehe.. Yg OKje tau...kuling, tumpis, kandudu... 3 tu aje

    ReplyDelete
  3. kandadu..hhahha kadang-kadang jue sendiri pandai lupa apa la kandadu ni...kikikiki

    ReplyDelete
  4. Salam atie...atie dah kandadukan rumah tak sebelum tinggal pergi kerja tadi..hehehe
    sedapkan menyebutnya..:)

    ReplyDelete
  5. Dulu aku pun ndak tau apa tu kandadu Atiey.. :)

    ReplyDelete
  6. Kakak baru tahu hari ini. Bolehlah atie buat kamus selalu - tiap hari sabtu satu perkataan yg kami boleh belajar.

    ReplyDelete
  7. baru tau.....tq Atie....lepas nie...boleh belajar yang seterusnya pula he heeee......

    ReplyDelete
  8. kandadu ya...hehe..dapat satu perkataan dalam bahasa baru...tapi kena selalu guna baru ingat hehe

    ReplyDelete
  9. hehehhe..bljr bhsa sabah ni..great2..

    ReplyDelete
  10. Ok dah belajar 1 perkataan baru hrni.. Tq :D

    ReplyDelete
  11. belajar bahasa sabah nnti senang klu jumpa atie boleh sembang sakan...

    ReplyDelete
  12. kandadu.....hehe tapi aku jarang guna ni...biasa guna mangga juga...huhu

    ReplyDelete
  13. kandadu.. mmg x pernah dgr lg kak.. naseb baek la time exam xpernak kua pkataan ni.. kalo x, haru.. heheh.. nice sharing :)

    ReplyDelete
  14. mama saya selalu sebut kandadu..saya bilang kindadu..
    perosak bahasa betul bah saya ni kan hehe

    ReplyDelete
  15. wahh,kandadu ! blh guna dlm essay kan ? XD

    ReplyDelete
  16. atie boleh lah buat tutorial belajar bahasa sabah lak.. hehe, pernah dengar kawan2 berbual dalam bahasa dari Sabah tapi tak sure dialek mana, sukanya dengar. :)

    ReplyDelete
  17. belajar bahasa sabah harini. tq atie. :)

    ReplyDelete
  18. kalo sy, sy sebut kendadu.. tapi kalo ngn kwn2 kat cni, terpksa lah sebut mangga.. dorg konpius time ckp kendadu.. adehh

    ReplyDelete
  19. lepas ni boleh panggil kandadu pula....

    ReplyDelete
  20. wah, di penang panggil pedaiayam.. hihihihi..

    ReplyDelete
  21. hehehe...kunci mangga...

    ReplyDelete
  22. Admin, sy nak minta tolong uar2kan info ni…

    khusus utk orang2 Kota Kinabalu Sabah…
    ANDA DIJEMPUT HADIR KE PREVIEW MINDA MAGNET REZEKI,
    butiran spt di bawah :

    Tarikh : 19hb Mei 2013 (Ahad)
    Masa : 900am – 12t/hari
    Tempat : bilik seminar MUZIUM TAMADUN ISLAM KK
    Bayaran masuk : Rm2/bagitau ada seminar

    Terima Kasih.

    *(info MMR http://www.meletopsakan.blogspot.com/2013/04/smart-tycoon-group-testimoni-mmr-hebat.html @ hubungi 0162581268)

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..