Tuesday, 26 February 2013

:: Kuih Bahulu Sumo's ::

AssaLamualaikum.
Siapa suka makan kuih Bahulu? Sayaaaa!!! tanya dan jawap sendiri. Haha. Sebenar nya I (eh! aku) peminat kuih bahulu. Dari dulu-dulu suka makan. Makan cecah teh O kosong. Cuma masalah nya tak reti buat, hanya tahu beli dan makan. Haha (dasar tak nak belajar). Jalan-jalan sepetang sabtu lepas di Bandar Sri Perdana beli lah Kuih Bahulu ni. Dah lama sebenar nya teringin nak beli, tapi asyik lalu sahaja di depan kiosk yang menjual tu. Beli nya tidak! So, Sabtu tu baru 'terbeli' sebab betul-betul dah berada di depan mata kerana menunggu budak tumpis tu main kuda besi (versi Ultraman).
20 Biji = RM6 
Kiosk yang jual ni betul-betul berada di depan pintu keluar Servay Supermarket. Aku beli yang harga RM6. Siap paket-paket. Ada RM3, RM 6 dan RM 10. Macam mahal juga kan? dah teringin sangat nak makan, beli lah juga. Kalau perasan ada 2 jenis Kuih bahulu ni kan? Satu yang jenis kering, 1 lagi yang jenis lembab (betul kah fakta ni). Aku suka yang jenis lembab tu. Mak mertua di Melaka pandai buat Kuih Bahulu tapi belum sempat lagi nak berguru. Cara mak mertua buat pun betul-betul ikut cara tradisional. InsyaAllah akan belajar juga bila ada kesempatan. Harap masa itu akan tiba juga :)
WasSaLam^_^

26 comments:

  1. salam atie..suka jgk buah bahulu nie tak takleh banyak sebab manis..yg jenis lembap tuh mmg sedap sikit ..pa'e suka tak?

    ReplyDelete
  2. saya tak kisah kering or lembap, janji sedap dicicah dgn air milo. saya suka cicah air milo hehe ;)

    ReplyDelete
  3. sekarang ni nak makan beli je...dulu..selalu tolong tok pukul telur

    ReplyDelete
  4. KA suka sgt cicah kopi panas ... best !

    ReplyDelete
  5. kalo dekat kelantan bahulu yang beso dan gebu tu.
    makan dua bijik je dah kenyang..hoho

    ReplyDelete
  6. Ha saya pun suka jenis lembab tu.. jenis berat. Yg ringan2 ni boleh jugak layan kalau dah takder apa langsung, ni mmg takder apa langsung, kering lembap langsung takder hahaha.

    ReplyDelete
  7. samalah Atiey aku pun suka jenis yg lambap tu..memang sedap...

    ReplyDelete
  8. suka yg ada coklat rice tu takpun yg pandan. sedapppp..

    ReplyDelete
  9. Boleh jugalah mkn tp tak byk...manis tak bpa suka...hehe tp anak2 suka mkn.....

    ReplyDelete
  10. salam atie..esben n anak noe suka sangat ngan bahulu .. tapi diaorg suka yg original sebab mcm ada rangup2 sikit..ingat dulu selalu tolong mak buat..kena jaga api atas bawah..

    ReplyDelete
  11. salam atie ..
    anak aby yg ke 3 pun suka makan bahulu juga ..
    klu nampak pasti aby beli sbb tau mesti abis dimakan nanti ..

    ReplyDelete
  12. masa kak zu anak dara umor 16 tahun..kak zu pndai buat kuih ni..bakar guna dapur kayu..api atas bawah..dalam periuk letak pasir...semua yang kak zu bakar cantik elok jer..sebiji pun tak rosak..

    kenangan mengusik jiwa betul bila ingat balik...

    ReplyDelete
  13. sedap yg basah.. lau yg kering tue mcm keras sikit kan kak.. pastu skang nie ade jual yg macam ade salut madu luo dia.. lagi sedap kak.. manis... tapi nengok pack mcm dr kilang lah..

    ReplyDelete
  14. salam perkenalan Atie. sy dah follow awk :)

    ohh tak tau plak ada 2 jenis bahulu.. nanti nk try google lah :)

    ReplyDelete
  15. Wah, sedapnya bahulu.. makanan fav anna... =)

    ReplyDelete
  16. dear..bila nak balik melaka..bila balik bleh jumpa..hehhe

    ReplyDelete
  17. acik tak suka mkn kueh neh..hik3..

    ReplyDelete
  18. Kuih feveret saya. Dulu mak memang buat kuih bahulu.

    ReplyDelete
  19. OKje pun suka jugak baulu ni sebab dia tak muakkan .... sampai terbukun2lah makan hehe... kena sedia aur tepi..hehe

    ReplyDelete
  20. hhihihi jue pandai buat,,tp penat nak buat..kikikiki

    ReplyDelete
  21. saya pun suka makan kuih bahulu..kalau panas2 lagi sedap :)

    ReplyDelete
  22. hahaha...nasib baik terbeli ek atie...kalu tak tak merasa yer...
    Dulukan masa sy kecik2 slalu tgok mak ngn arwah nenek buat baulu nih...cara dia msak kan guna sabut yg letak api kat atas periuk ngn bwh periuk tu...tp mmg kena ada skill buat camni sbb kena pandai kontrol api dia supaya tak hangit....hebat kn org dulo2...kite skrg mudah...semua telah dipermudahkan...lagi mudah just beli dan mkn je....hahahaha

    ReplyDelete
  23. sy pun suka tu..sedap makan sama kupi o..
    mertua say pun pandai buat..sedap butannya..tp time raya jak dpt rasa

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..