Tuesday, 30 April 2013

:CARA MENGATASI TANTRUM ANAK:

AssaLamualaikum
TANTRUM? First time dengar dan baca ni tau (lemah nya ilmu keibubapaan ku). JOM belajar!
Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Sumber : FB
Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:
1- Pegang dia seperti dalam gambar ini.
2- Bisik kan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
3- Baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kepadanya dan anda.
4- Tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

*Kenali Apa Itu Tantrum?

Tantrum bermaksud kemarahan secara tiba-tiba. Manakala "Temper Tantrum" ialah suatu luapan emosi yang meledak-ledak sehingga tiada kawalan diri. Temper Tantrum seringkali muncul pada anak usia 15 bulan – 6 tahun. Tantrum biasanya terjadi pada anak yang hyper-aktif. Tantrum juga lebih mudah terjadi pada anak-anak yang dianggap "sulit", dengan ciri-ciri sebagai berikut:

1) Kanak-kanak tidak cukup tidur.
2) Makan dan proses pembuangan najis tidak teratur.
3) Kekok dengan situasi baru atau orang yang dia tidak kenali.
4) Lambat beradaptasi terhadap perubahan.
5) Emosi tidak tenteram (sering negatif).
6) Mudah marah dan mudah menangis.
7) Sulit dialihkan perhatiannya.

Tantrum termanifestasi dalam berbagai perilaku. Berikut adalah beberapa contoh perilaku Tantrum, mengikut peringkat usia:

Dibawah Usia 3 tahun
·Menangis
·Menggigit
·Memukul
·Menendang
·Menjerit
·Memekik-mekik
·Menghempaskan badan ke lantai
·Memukul-mukulkan tangannya
·Menahan nafas
·Menghentakkan kepala
·Melemparkan barang
·Menyangkung
·Memeluk tubuhnya

Usia 3-4 tahun
·Perilaku tersebut diatas
·Menghentakkan kaki
·Berteriak
·Meninju
·Membantingkan pintu
·Mengkritik
·Merengek

Usia 5 tahun keatas
·Perilaku-perilaku tersebut diatas
·Memaki hamun orang lain @ ibubapanya
·Menyumpah
·Memukul kakak @ adik @ kawan-kawannya
·Mengkritik diri sendiri
·Memecahkan barang dengan sengaja
·Mengancam
·Merungut
·Trauma @ fobia keatas sesuatu yang menekan emosi anak. 

*FAKTOR PENYEBAB TANTRUM

Ada beberapa faktor yang menyebabkan terjadinya Tantrum. Diantaranya adalah seperti berikut:

1) Kehendak @ Keinginan Anak Di Halang
Setelah tidak berhasil meminta sesuatu yang tetap pada keinginannya, maka sianak mudah saja melepaskan emosi tantrumnya yang bertujuan mendesak ibubapanya agar memenuhi impiannya.

2) Ketidakmampuan anak mengungkapkan dengan perkataan
Kanak-kanak bawah usia 4 tahun memiliki keterbatasan bahasa. Amat sukar sekali untuk mereka menterjemahkan keinginan mereka dalam bentuk bahasa yang mudah untuk kita fahami. Oleh itu, kondisi mereka yang masih tidak betah telah menekan emosi mereka menjadi kecewa dan secara tidak langsung mewujudkan frustasi pada diri mereka dan disampaikan dengan sikap tantrum.

3) Pergerakan yang Terhad
Kanak-kanak yang hyper-aktif sudah biasa dengan pergerakan yang bebas tanpa kongkongan atau batasan. Sekiranya, ibubapa cuba mengawal pergerakan atau hadkan kelakuannya menjadi sopan dan bertertib, maka ini mewujudkan stress pada diri sianak. Untuk anak melepaskan stress, maka wujudnya tantrum. Sebagai contoh; anak hendak minum menggunakan gelas, ibu atau pengasuh tidak benarkan dan menggantikan dengan cawan plastik; sianak masih bertegas dengan keinginannya, maka telah wujud sifat amarah dalam dirinya dan untuk dia melepaskannya dia akan bersikap tantrum agar kehendaknya
diperbolehkan.

4) Asuhan Ibubapa
a. Terlalu dimanjakan apabila semua keinginan dipenuhi dan tetiba ada keinginannya yang lain tidak diikutkan.
b. Asuhan yang tidak konsisten – tidak menerangkan yang mana baik dan yang mana buruk (tiada penjelasan diberikan). Apabila anak melakukan kesilapan dan secara tiba-tiba kita menegur dan menghukum, maka inilah komplikasi yang timbul dengan wujudnya tantrum.
c. Ibubapa bertelagah pendapat yang mana baik @ buruk untuk sianak.

5) Anak merasa penat, lapar atau dalam keadaan sakit.

6) Anak sedang stress
Samada anak penat dengan bebanan tugasan sekolah, dan lain-lain atau kerana merasa tidak aman (insecure).

7) Trauma @ Fobia
Anak diseksa atau pernah menyaksikan sesuatu yang ngeri atau diperkosa sejak kecil. Trauma yang melanda dirinya menjadikan emosinya tak tenteram. Kanak-kanak mengharapkan perlindungan yang aman. Apabila itu terjadi, dia beranggapan bahawa ibubapa tidak memberikan kasih sayang atau keamanan yang diharapkan. Maka dia akan tantrum untuk melepaskan tekanan yang melanda emosinya. Tantrum ini memakan masa untuk pulih dan akan terbawa sehingga dia dewasa.

Moga bermanfaat untuk kita menangani tantrum yang mungkin terjadi pada anak-anak kita. Banyak yang aku pelajari daripada artikel ini. Sharing is caring.

*Sorry kawan-kawan, semalam dan hari ini amat busy. Ada majlis makan malam Hospital LD hari ini.
Terima kasih pada semua yang berkunjung:)
WasSaLam^_^

24 comments:

  1. pestaim jgk dgr tantrum ni atie..tq share ye

    ReplyDelete
  2. Salam atie...thanks for sharing..
    pernah dengar tantrum nie..aidan pun dl kuat jgk tantrum nie..biasanya kami baca auzubillah jer lah..alhamdulillah..sekarang tantrum dah kuranglah sket..moga2 terus hilang..heheh

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atie..boleh la acik kongsikan dengan kawan2 yang ada anak kecil

    ReplyDelete
  4. owhh..lin baru tau..bagus nie atie..

    ReplyDelete
  5. kalau anak bujang Okje tu agaknya sesuai lagi tak buat cam gambar tu Atie hehe...

    ReplyDelete
  6. Si damia selalu ' tantrum ' bila nak tido....si shamzi pula klu tak belikan mainan....shumi kurang sikit suda tantrumnya....hehe
    nice info..tq share

    ReplyDelete
  7. Bagus info nie.. saya pun baru jelas tentang nie. Tq ya.. :)
    Wah bestnya ada dinner... dah lama x merasa dinner cmpany buat..uhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Anak bongsu kakak nak masuk 10 tahun Atie tapi kadang ada masalah ini. Bila dia buat homework yg agak susah dia macam marah mulalah hentak tangan - bila kakak usap belakang dia macam sedar baru kata susah... betul tak boleh marah walau dah besar sebab dia pun stress juga bila banyak sangat homework...

    Suka kakak info ini Atie - thanks a lot:)

    ReplyDelete
  9. Nak dapat adik pon boleh jadi tantrum juga. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
  10. tq...atie banyak dapat yan pelajari hari nie......

    ReplyDelete
  11. Ya Allah... macam tu rupanya... baru tau, thanks for sharing Kak Atie!...

    Btw, bila baca pasal tantrum ni, t'ingin pulak saya utk lbey baca pasal ni, whether tantrum wkt usia muda ni ada kena mengena dengan sifat m'berontak yg ada pada remaja...hmm...menarik menarik :)

    ReplyDelete
  12. Baru pertama kali dengar tantrum. Info yg sgt berguna. Terima kasih.

    ReplyDelete
  13. ayu pun penah terbaca pasal tantrum nie.. mmg betul.. kita tak leh marah.. lg marah lg dia stress... pepun semoga kita jadi mak yg terbaik.. hehhee.. nice sharing..

    ReplyDelete
  14. ooooo.. baru tau. anak buah cikna ada jugak la tunjuk sikap macam ni. so dah tau camne nak setelkan. tq share kak. ;)

    ReplyDelete
  15. kak zu pun baru dengar jgk perkataan tantrum nih..nasib atie up n3 ni boleh jgk belajar..

    ReplyDelete
  16. infoyg berguna utk parents macam kita ni.bukan sng nak didik anak, byk yg perlu belajar..ssh gak yg klu adaa nak yg selalu tantrum.Mujur Aiman tak pernah tunjukkan ciri2 ni semua..

    cuma kadang2 waktu main game jer la..dia agak emosi bila tak dpt lepas level or kalah..yg ni macam ciri2 tantrum gak ke?hiks..

    ReplyDelete
  17. Nice sharing Atiey...pernah dengar perkataan tantrum ni..macam Qis masa kecik...kuat betul nangis...tak tahu apa benda jer yg dia tangis tu...kadang² naik angin jugalah aku ni... :)

    ReplyDelete
  18. samalah mcm anak sy aTie..kalau sudah stress tu mula mcm2 gelagat dia buat..

    ReplyDelete
  19. mcm pernah bace je pasal ni...dalam slide ms kursus hari tu kot...TQ for sharing atie!

    ReplyDelete
  20. jadi parents kena byk sabar laa nak kawal anak tantrum camni.. semoga kak atie pun bykkan sabar menjaga anak2 :)

    ReplyDelete
  21. ibu ayah perlu tahu cara atasi nya.
    sabar... bertenang... dan kawal anak-anak.

    ReplyDelete
  22. tantrum ni kadang-kadang agak comel...tapi mak bapak yang menghadapinya tu boleh naik darah dibuatnya....memang kena guna pendekatan islam. hehehehe

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..