11 Mar 2013

::Dialog Ibu & Pa'e part 4::

AssaLamualaikum.
Ceritera c tumpis Pa'e sekali lagi. Semalam tengah tengok TV dengan Pa'e... Maklum ceritera Lahad Datu kan tengah 'hot' sekarang. Selalu lah juga gambar-gambar perwira kita dipaparkan tak kira lah polis atau pun tentera. Perbualan kami :

Pa'e : Ibu, nanti besar abg Pa'e mo jadi askal (askar)..
Ibu   : Betul kah mo jadi askar?
Pa'e : Betul.. Abg Pa'e mo tembak orang jahat..
Ibu  : Siapa orang jahat?
Pa'e : Mundu... Abu Sayaf..
(lari ambil senapang mainan dia dan buat bunyi.. peng..peng..peng! seolah menembak)
Ibu   : Haha.. mana-mana lah nak :)

Tak tahu dari mana dia dengar perkataan "Mundu" (lanun) tu.. Abu Sayaf tu pun!.. Bila fikir-fikir mesti Babah  dia ni.. maklum darah bekas tentera mengalir dalam darah Pa'e.. Pak Lang sebelah Babah dia pun sama, tentera juga (Sarjan). Erm! tak hairan lah kalau budak tumpis ni pun berkobar-kobar nak jadi Tentera (budak kecik kan, selalu berubah cita-cita.haha). Babah selalu juga tanya Ibu, kalau Pa'e nak jadi tentera aku bagi ke tak? erm! selalu nya jawapan aku.. "Boleh je ling". Janji dia kena belajar tinggi dulu baru masuk tentera. Tapi bila Babah dia cakap kalau masuk Skuad Komando macam mana? aku fikir banyak kali juga baru jawab. Bukan apa, seperti tak sanggup pula bila mengenangkan cara latihan mereka. Ya Allah! tapi aku tau mereka dilatih begitu agar mereka KUAT MENTAL dan FIZIKAL bila berhadapan dengan musuh. Betul tak?
Tengok tu! rambut pun dah gaya askar.. Babah punya kerja:)
* Sangat BANGGA dengan perwira-perwira kita yang berjuang menggadai nyawa demi tanah air tercinta. DOA ku moga mereka sentiasa dalam lindungan Allah S.W.T..amin! 
WasSaLam^_^

26 comments:

  1. Salam atie..alaa pa'e dah potong rambut cam askar yer..hmmm ensem lagi rmabut dulu ..hehehe..bagusnya pa'e ade cita2 nak jd askar kan..abg aidan tak pernah tanya dia psl cita2 sbb takut dia nanti merepek tah hapar2..hhuuhuh

    ReplyDelete
  2. Betul tu atiey..budak2 ni selalu berubah cita2nya.....ikut keadaan semasa....mungkin pa'e mo ikut jejak langkah babahnya.....

    ReplyDelete
  3. wahh Pa'e dah 4221 rambutnya.
    U should watch Ah Boys to Men, really funny. My brother cakap sama macam real askar.
    Amin, I pun tumpang doa u moga mereka sentiasa dilindungi.

    ReplyDelete
  4. Bersemangat waja Pa'e ni..nak ikut jejak langkah babah dia...rambut pun dah gaya askar..kemas jer..^^

    ReplyDelete
  5. Pa'e..hensemmm nyer..ngan rambut baru...hehe..mo jadi askar ya bila besar...bagus..berkhidmat untuk negara... =)

    ReplyDelete
  6. semoga pa'e jadi pejuang bangsa dan agama...

    ReplyDelete
  7. Tapikan Atie budak kecik memang suka jadi askar...sebab dia tengah syok dengan senapang baru beli tu haha
    Tapi betul ke mama dia bagi anak dia jadi tentera ni?hehe..

    ReplyDelete
  8. ni cita2 ikot perkembangan semasa yer....

    semoga membesar jadi insan yg cemerlang yer sayang...

    ReplyDelete
  9. nampak mancho la pa'e dgn rambut camtu.doakan yg terbaik buat anak2.

    ReplyDelete
  10. bagus anak akak de semangat perwira dlm diri...

    ReplyDelete
  11. Comelnya dia....hensem... wah..bagus ada semangat perwira dlm diri..moga tercapai juga 1 har nanti :D.. Amin

    ReplyDelete
  12. semangat pa'e nk jd askar yea..

    ReplyDelete
  13. As long as cita2 tu mendatangkan kebaikna buat semua, kita ameen kan aje. :) Gud boy Pa'e. :)

    ReplyDelete
  14. anak2 pun memahami erti perjuangan... semoga membesar jadi anak yang soleh..

    ReplyDelete
  15. bakal jadi pweira Pa'e..cita-cita yang bagus..:)

    ReplyDelete
  16. masa kecik macam Pa'e ni dia melihat mana yg depan mata Atie. Sebab itu dia pun berkobar-kobar. Kita pula sebagai ibu kecut bila fikir hal komando tu macam ngeri aje... bimbang macam-macam..

    Doa kita semua mahu semua segera selesai. Tak mahu kemelut berpanjangan..

    ReplyDelete
  17. Semangat betul anak2 kan..walaupun tak tau apa-apa lagi... macamana Lahad Datu skang?

    ReplyDelete
  18. Good Boy anak teruna Atie ni..dah ada ciri2 tu..rambut pun dh lebih kurang dah tu..hehehee

    ReplyDelete
  19. kicik2 sudah ada cita2!ngam la tu pa'e!kalau bukan kita, sapa lagi?!semangaaaaaaat!

    ReplyDelete
  20. tomei je pa'e, keluarga noe tak ada yg masuk unit beruniform...mana tak nya...semua dah pakai cermin mata.. apa2 pun semoga perwira2 kita dilindungi olehNYA.

    ReplyDelete
  21. good pa'e. kecik2 dah ada cita2 tinggi. ;)

    ReplyDelete
  22. hamboii.. nk jd askal ye.. tggu beso ye dik :) kck2 lg dh de smngat patriotik.. gud2 :)
    *lame x dgr perkataan mundu tu.. hehe

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..