Wednesday, 6 March 2013

:: Mercun Bawang ::

AssaLamualaikum.
Anak lelaki korang suka tak main Mercun Bawang ni?? erm! anak bujang ku ini sejak dah tahu main, suka sangat minta beli kan Mercun Bawang. Mesti dalam seminggu tu akan keluar ayat "nak main mercun bawang bah Ibu/babah".. pandai plak dia ingat-ingat lupa. Kejap-kejap tu bila dia lupa tak lah merengek minta beli, tapi bila dia dah teringat... Hah! pening kena pergi cari kat kedai-kedai di sini.
Benda alah ni pula pandai juga habis. Kekadang pegi ke satu-satu kedai mesti habis, dah kena cari di kedai lain. Bila dah jumpa tu mesti akan beli sampai 3 kotak. Buat stok Pa'e main. Babah tu plak, bukan boleh dengar anak dia minta sesuatu, mesti cuba nak tunai kan. Anak Babah sungguh! 1 geng! (bila lah Ibu nak ada geng? :)
Mercun Bawang = RM 1/kotak
Mungkin sebab bentuk mercun ni macam bawang kot, itu yang di panggil mercun bawang ye. Tersimpul-simpul macam bawang putih tu. Tak risau nak belikan, sebab mercun ni tak lah berbahaya pada anak kecil sebab tak ber api pun. Just bila kita lempar akan mengeluar kan bunyi "pop". Cuma sedikit sakit hati bila main mercun ni dalam rumah, lantai akan terasa ber pasir. Mau nya sapu rumah 3 empat kali sehari. Layan kan aja lah karenah budak tumpis sorang ni. Sabar! haha..:)
WaSSaLam^_^

24 comments:

  1. di sini sekotak lima ploh sen jer...

    kak zu raya baru beli mercun kat budak budak ni..luar musim perayaan telan air liur jer lah...hehe

    ReplyDelete
  2. tiap2 kali raya..mercun ni la saya bg ank2 saya main..bunga api mmg tak bagi main lgsung..bahaya

    ReplyDelete
  3. Masa kecik2 dulu suka main mercun bawang. Sampai mak marah... Habis bersepah luar rumah. Bila semua dah besar. Giliran cucu pulak main. Haha... Budak2 suka main mercun bawangkan.

    Bunyi 'pop' tu kot mengujakan bebudak utk main. Hehe...

    ReplyDelete
  4. Pa'e dah jd ketagih mercun bwg yer..heheh..Tak pernah beli lagi mercun nie utk aidan so far..ms muda2 dululah adalah main..

    ReplyDelete
  5. main dalam umah mmg penuh la pasir nyer, papa JJ pun suka mercun ni, konon beli untuk JJ tapi dia yg excited lebih. hhaaa nak gang cepat2 la bikin satu ;)

    ReplyDelete
  6. Anak2 aku pun suka tp aku jrg kasi beli...takut juga bila buang terkena mata....huhu

    ReplyDelete
  7. hihihi saya suka saya suka main ini mercun hihih

    ReplyDelete
  8. main time bulan puase je ...aku ni memang penakut nak main mercun2 yg gune api ni ..takut kene tangan ..jadi mercun yg paling extreme yg pernah aku main pon, mercun ni je lah ..mercun bawang ea? :)

    ReplyDelete
  9. Saya kecik2 dulu pon suka main mercun ni. Anak pon suka main. Dorang panggil pop pop ☺☺

    ReplyDelete
  10. salam atie ..
    jgn main mercun kt sana tu ..
    takut ada yg terkejut nanti ingatkan bunyi tembakan bertalu talu ..

    ReplyDelete
  11. ptt pgil mercun bwg putih.. sbb dia mcm bwg putih kan

    ReplyDelete
  12. teringat masa kecik2 dulu main benda ni pastu lontar kat kaki kawan..hahah

    ReplyDelete
  13. cukup takut dulu ngan mercun pop2 ni. selalu kena usik ngan budak laki. huhu..

    ReplyDelete
  14. murahnye harga rm 1/ kotak...PC tak pernah beli mercun walaupun mercun bawang...Takut mercun!
    Si Aliya ni bile time bulan pose kan selalu dgr orang main mercun, pastu dia pun jeritla Takooot! Mecon!!!haha...
    Kalau anak lelaki mesti suke main kan...

    ReplyDelete
  15. mak saya pantang bila cucu2 dia main mercun..mkn penyapu lidi lah cucu2 dia.haha

    ReplyDelete
  16. mercun Pop Pop.. sy takut main bnda nih.. Hahha.. bunyi dia menakutkan..

    ReplyDelete
  17. kalo tak silap cik Que, cik Que dah besar panjang ni ade cuba main mercun ni hari tu..hahaha...saja2 sb nak tengok mercun bawang tu cmne meletop..hihihihi...

    #tak senonoh pulak perangai ni..hahaha...=D

    ReplyDelete
  18. sama la tu Atie..ank sy pun suka tapi jarang kasi beli kotor luar rumah sama mercun bawang ni

    ReplyDelete
  19. Qis takut mercun ni...bunga api pun dia takut... :-)

    ReplyDelete
  20. haha... budak2 mmg suka main mercun ni. yang tak sukanya bersepah kat lantaikan Atie...Atie tak pe maid ada haha

    ReplyDelete
  21. mmg best men mercun ni.. tp xsuke bile kite kne baling ngn benda tu.. tkot.. hahah.. xpe, xlame lg ibu pn dpt geng :)

    ReplyDelete
  22. Atie, lebih kurang la anak kita, aritu husband beli sampai 10 kotak kecik2 tu..
    depan umah abis berpasir.. sekali main, abis sepuluh2 kotak tu...uwaaaaaaaaaa

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..