Tuesday, 12 March 2013

::Tips Bercakap Dengan Anak::

AssaLamualaikum.
Budak-budak zaman sekarang nak bercakap kena ada cara. Tak sama dengan budak-budak zaman dahulu yang senang nak 'handle'. Orang kata cabaran nya lebih besar dalam mendidik anak zaman sekarang.
Sumber: FB
Aku pun kadang-kadang hilang kawalan juga bila bercakap dengan budak tumpis tu. Kadang-kadang bertukar juga jadi 'ibu singa'...haha! Cuma aku seboleh-bolehnya mengunci mulut dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang tak elok. Perkataan itu kan satu DOA. Sama-sama lah kita menjaga perkataan yang kita ucapkan pada anak-anak kita. Amin! 

*Masih belajar dari masa ke semasa menuntut ilmu keibubapaan*
WasSaLam^_^

20 comments:

  1. masa kemarahan dah menguasai diri sebab anak2 buat dek jer apa ibu cakap,lupa semua tips yang dibaca..

    sedang berusaha untuk menjaadi ibu yang baik juga..

    ReplyDelete
  2. huhu...sedang berusaha jugak menjadi ibu yg terbaik pada anak2 tapi bila kelakuan diorg menguji kesabaran abis semuanya dah tak ingat huhu...

    ReplyDelete
  3. Rsnya byk jgk menggunakan menggunakan yg selalu tuh..heheh..susah nak ubah tambah2 skrang nie lagi cepat penat, kalau byk kerenah mmg letih n tensi..huuuhuh...nampaknya kena muhasabah leboh lagi nie...

    ReplyDelete
  4. susah jugak nak ubahhh..huhuhu...berusaha juga nak tukar ayat2 yg dah biasa digunakan tu

    ReplyDelete
  5. Sentiasa berusaha untuk menjadi ibu yang terbaik...kadang² ada jugaklah bertukar menjadi 'Tarzan'.. :D

    ReplyDelete
  6. Utk kebaikan kita berusaha cari jalan supaya jadi ibu yg baik dan dapat juga anak yg baik.

    ReplyDelete
  7. thanks sharing2...akan diamalkan...

    ReplyDelete
  8. Thanks for info,sangat bagus. kadang kita selalu tersalah pandang dalam bercakap dengan anak kita kadang terkasar dan mengguris hati anak. :)

    ReplyDelete
  9. bdk2 skrg ni len mcm sket.. so nk tegur pn kne ade caranya.. nice sharing kak :)

    ReplyDelete
  10. Betul tu Atie.....ayat tu semua diguna pakai OKje hoho dah salah cakap...semua jangan, jangan, jangan,... tulah kena ubah ni, walaupun dah tukar jadi buluh haha...

    ReplyDelete
  11. Selalu juga tercakap camtu....klu dah penat tambah2 lg anak buat hal.....emmmn akan berusaha jd ibu yg lebih baik....insyaAllah..tq share

    ReplyDelete
  12. betul sangat..sedang cuba sedaya mungkin

    ReplyDelete
  13. sama la juga..kdg2 hilang kawalan juga bah..
    tapi bagus kan kalo becakap sama anak mcm tu..anak pun jadi baik bah kan..

    ReplyDelete
  14. Budak zaman sekarang kena slow talk. Kalau mengarah or cakap tinggi suara marah2, buat I naik darah sia2, and depa lagi buat derk jer.

    ReplyDelete
  15. Cuba sedaya upaya untuk menjadi ibu yg baik :D

    ReplyDelete
  16. bercakap pun kena guna ayat positif kan.

    ReplyDelete
  17. ibu yang penyabar vs ibu singa.. hehe :p

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..