Tuesday, 3 December 2013

:: Kisah Sayur Peria...

AssaLamualaikum
Korang suka tak sayur Peria?? kalau aku, memang penggemar sayur Peria tegar. Haha! 
kalau diberi pilihan sayur campur (yang sedap tu) aku lebih rela pilih peria. 
Dulu, kalau ikut memang tak suka juga dengan peria ni sebab orang kata pahit. 
Tapi bila dah cuba masak sendiri, tersuka lah pula. 
Yang hairannya memang ada orang langsung tak makan sayur peria kan? :)
Masak masa hari Ahad lepas. Untuk hilangkan sedikit pahit, bila dah hiris-hiris tu rendam dengan air garam kejap. Pastu tumis macam biasa je (guna bawang merah, bawang putih). Agak-agak dah masak, pecahkan telur dan masukkan sedikit kunyit. Jadi lah resepi sayur peria campak-campak dari ku. Haha! 
Kebaikan sayur Peria ni boleh baca DI SINI
*Hubby pun tak makan sayur peria ni, so bila masak aku makan sorang-sorang. Haha*
WasSaLam^_^

25 comments:

  1. Dulu suka..tpi sjak bdn berangin mkn peria dh x mkn... Terus pntg aje...

    ReplyDelete
  2. Akak pun suka peria ni atie tak kiralah masak apa, semua akak makan hahahha

    ReplyDelete
  3. "sayur peria campak-capak" haha...niesa semua sayur tak makan..cm ne tu?heee.. :)

    ReplyDelete
  4. hurrmm...akak x mkn peria...tekak xleh terima, xtau pasai paa..tapi sayoq len suma hentam jeee...hehehee..

    ReplyDelete
  5. pebret sy jugak. lagi2 peria katak. wat ulam. nyam2.. lgpun peria bnyk khasiat kan..

    ReplyDelete
  6. I tka kisah sayur peria ni, ada makan takder diam. hahaha tapi i paling suka yang kat kedai mamak tu goreng garing2 ada rasa kari2 sikit.

    ReplyDelete
  7. Ida suka peria tapi suka tambah cili bagi pedas..pedas n pahit tapi sedap

    ReplyDelete
  8. sukaaa...saya pun suka. kalau kat restoran saya tengok orang tu letak biji sawi..sedappp

    ReplyDelete
  9. peria..salah satu calon sayur yang akak suka hehe..lagi2 wat sambal tumis udang campur peria prgh!!

    ReplyDelete
  10. kaksura tak suka sayur peria.seingat. akak..sekali jer masak sayur ni..hihihi.:)

    ReplyDelete
  11. saya peminat peria. nak nak peria katak.pahit paHit ubat org kTA

    ReplyDelete
  12. Saya memang kurang makan sayur2 ni. Kalau peria lagi laa tak makan. Haha

    ReplyDelete
  13. salam Kak Atie..dulu sye pun tak suka mkn sayur peria..tapi beliau kata sayur yg pahit2 ne lagu bagus sbb ubat segala penyakit..bolehlah masuk tekak kalau masak campur2..hehe

    ReplyDelete
  14. pebret cik nih..pebret cikkkkk.....walaupon pahit tapi sodappp...

    ReplyDelete
  15. salam atie ..
    peria ni ada dua jenis ..
    yg jenis kecil dan yg besar ..
    aby suka yg jenis kecil ..
    masak tumis dengan udang kering ..
    bez rasanya ...

    ReplyDelete
  16. sebenarnya sy bkn peminat tegar sayur peria ni tp samalah dgn Atie, sy mesti pilih sayur peria berbanding sayur2 lain kalau sy membeli nasi campur di cafeteria, sbb pe tau, sayur lain tu nmpk lembek lah, layu lah, lemak lah (kuah santan), so sayur peria ni jugaklah yg hijau segar jadi pilihan sy... tq for the recipe ya. simple.

    ReplyDelete
  17. Akak dan suami mmng suka sayur peria ni..

    ReplyDelete
  18. Sya suka akk..tmbh peria goreng telur masin..mmg x mkn nasik la..sya ,akan peria tu je..sgt..sedap... :)

    Lgu tu kak..sesja lyn blues sekli sekla hehe

    ReplyDelete
  19. mmg sedap peria goreng dgn telur....nakkkkk sikettt

    ReplyDelete
  20. KA suka slice nipis2 dan goreng grg with kunyit & garam sikit sedap !

    ReplyDelete
  21. OKje pun suka Atie....betul tu kalau rendam air garam sayur tu mmg kurang pahitnya

    ReplyDelete
  22. akak memang suka peria ni. selalu kalau masak pun, goreng gitu jugak. letak telur. sedap.

    ReplyDelete
  23. atie, kita sama..semalam baru lepas makan ni tapi yang beli la..kalo nak masak sendiri memang tak pandai..laki pon tak suka makan ni..selalu zee beli yang goreng ngan telur jer la..pernah gak nampak masak lemak ngan udang..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..