Tuesday, 17 December 2013

:: Takut Pada Anak-anak...

AssaLamualaikum
Kisah penakut pada anak-anak selalu terjadi kan? Pa'e pun sama tau. Kekadang berani tapi yang lebihnya penakut. Haha! Adoi! tensen juga dibuatnya. Ntah kenapa selalu sangat dia cakap "abg Pa'e takut lah ibu". Nak pergi buang air kecil pun takut. Minta kita hantar ke tandas. Sebelum ni tak berapa takutnya. Tapi kebelakangan ni menjadi-jadi pula perangai penakutnya. 
Aku memang jarang takut-takutkan dia. Paling pun selalu aku kata " nanti Allah tak sayang" kalau dia  buat perangai. Takdelah nak kata ada hantu ke apa. Babah pun dah pesan dari awal, jangan suka takut-takutkan dia. Takut  jadi penakut. Selalu babah pesan kat dia "anak lelaki mana boleh penakut". 
Tapi buat masa ni, memang Pa'e penakutlah! Haha!
*Selain dari info diatas, kawan2 ada idea macam mana nak hilangkan rasa takut ni?*
WasSaLam^_^

31 comments:

  1. Anak2 kaksura pun sama..tapi bila dah besar sikit..kuranglah takutnya tu..memang kita ibubapa pun memainkan peranan..jangan takut2kan dia..atau mengusik..tapi kadang2 kaksura ada jugak takut2 kan Afif bila dia tak dengar ckp...hehehe..

    ReplyDelete
  2. Setuju.. Nie ank2 xtakut mamanya yg penakut..hihihihi mcmana tu...

    ReplyDelete
  3. ntah la atie...zee pon takde idea..anak2 pon sama..nak ke dapur yang dekat sekangkang pon takut mengalahkan ape..tensen gak kekadang..

    ReplyDelete
  4. Sama dgn anak2 saya. Kekadang datag takutnnya. Nak masul bilik pon ajak ibu juga.

    ReplyDelete
  5. memang pn kebanyakkan budak2 skrg ni penakut la..tp ad je yg jenis terlebih berani pn ada..xtahu cara mcm mane nak atasi bdk2 penakut ni..hehehe..

    *Kne ajar anak dri skrg la jwbnye, xblh dedahkan dgn ayat2 yg blh dia takut..anak skrg bru 8bulan.huhu

    ReplyDelete
  6. Pengalaman masa kecil memang penakut sbb selalu ditakut dgn cerita hantu. Pd satu hari masa satu family tengok cerita indon hantu pocong, nak ke dapur minum air tp tak da siapa nak teman. Mak suruh pegang besi berani buat teman kedapur. Terus berani

    ReplyDelete
  7. selamat pagi kak Atie, budak2 sering disogokkan dgn benda2 tahyul mahyul mcm dalam filem2 seram.sbb tu automatik dia jd penakut kan kak.. huhu, sy tak tahu pulak nak bg tips apa tapi mungkin dgn cara bagitau Pa'e tiap2 hari bhwa bnda tu tak berani dgn org yg dkt dgn Allah..jadi mindset dia pun akan jd berani.. :)

    ReplyDelete
  8. Agaknya kalau dahbiasa expose pd citer yg menakutkan,bdk2 jd cepat takut kan atie..mungkin kena psiko blk agar dia tak jdpenakut tuh..
    yg abg aidan lak takut bila bapak dia nak start mesin potong rumput..siap lari lintang pungkang berkurung dlm umah,,,huhuh

    ReplyDelete
  9. Samalah dengan saya, anak no 3 lelaki memang penakut ya amat... Baru 3 tahun... Malam tido x boleh bergelap... kena pasang lampu tido... kalau tutup lampu, dia akan jerit, 'mama bukak lampu, achik takut hantu'... Tak tau macam mana nak bagi dia berani sikit... huhu..

    ReplyDelete
  10. zmn dulu sungguh kn kita selalu ditakutkn gini.. tpi zmn la ni..dh de ilmu.. xde la nk wat gtu kt anak2..

    ReplyDelete
  11. Kalau kakak ni memang tak pernah takut-takutkan anak tapi kakak pulak ni Atie yg jenis penakut. Kalau abang outstation, kakak yg lebih takut. Kakak biasa on semua lampu bila malam sampai pagi.

    ReplyDelete
  12. alahai, kiter selalu takut2kan diorg...uwaaa

    ReplyDelete
  13. setuju....memang seronok tgk respon budak yg takut2 comel gitu..lebih2 lagi kalau tgh tgkcitaseram...ghost katanya..haha...tapiii kesannya..diajadi x berani...penakut pada gelap...

    ReplyDelete
  14. takut p sorg2 kot.. sunyi. hehe.. sy pun dah pesan kt semua org.. jgn nak takut2kan dgn cerita hantu.. so far.. syukrii kecik lagi. tak takut sapa2. gelap ka, org wat muka grg ker.. dia wat xtau jer. haha

    ReplyDelete
  15. saya rasa kami x pernah takut2kan anak2 tp dorang ni mmng kdng ada sifat penakut tu. kalau si abang lagilaaa sikit2 takut sikit2 takut...

    ReplyDelete
  16. Betul tu atiey...tapi itulah, budak2 ni kan tinggi imaginasinya.....sifat takut tu mmg ada dalam diri dorg kan.

    ReplyDelete
  17. budak2 mmg ada sifat & rasa takut pada diri, kalau xde perasaan takut langsung susah jugakan.. apa yg penting ajar anak2 ayat2 yang mudah cth pesan pada mereka kalau takut baca bismillah or selawat byk2 hehehe

    ReplyDelete
  18. SAMA-SAMALAH KITA MENGAJAR ANAK DENGAN CARA YANG BETUL..

    ReplyDelete
  19. tq for sharing..
    sama la mcm y mama lya katakan..dia bg takutkan dgn mde2 mcm ni.. mmg leh effect pd jiwa anak2..

    ReplyDelete
  20. salam atie..
    hehe pa ' e sama macam anak akak yang no 3..takut tak bertempat :D
    salah akak jugak selalu..mase kecik2 selalu takut kan dia,kalau dia buat sesuatu yang tak betul :)
    betul tu atie kita sebagai mak bapak jangan dok asyik menakutkan dia dgn pekara2 yang tak berpatutan..
    tq ea atie for sharing ..:)

    ReplyDelete
  21. Anak2 akak semua penakut Atie ... sebab tengok iklan kat TV cerita seram hantu lah .. mistik lah padahal tak tengok pun cerita tu... memang menyusahkan kita asyik kena teman utk ke tandas atau ketingkat atas rumah...

    ReplyDelete
  22. samalah jugak dengan Aqil ..takut nak pergi buang sampah..takut nak pergi dapur..haih..camana ntah nak atasinya..huhuhu..

    ReplyDelete
  23. rasanya faktor umur kot. Si Naiim dulu pun sama. takut tak bertempat. bukannya takut hantu atau Jin sebab dorang pun tak pernah nampak pun. kekadang takut lipas, tkut cicak.. haa..takut menda menda gitu je.

    bila dah besar sikit ok la. tak de la nak takut takut dah

    ReplyDelete
  24. kita perlu suntik yg positif pada anak bukan yg negatif . tapi kekadang mrk nampak dgn mata mrk sendiri . tu kena usahakan sesuatu lah ...

    ReplyDelete
  25. Irfan saya sampai skrang penakut… dulu danish berani, turun dapur ambil makan sorang2 pun boleh.. tapi skrang danish pun dah terjangkit dgn sikap penakut si abang…. huhuhu

    ReplyDelete
  26. pengaruh kawan2 kot kak.. nanti besar sikit hilang kot penakut pa'e tu..

    ReplyDelete
  27. niesa dr kecik xbiasa tdo gelap sbb masa nenek kata tdo dgn hantu..smpai sekarang tkt tdo gelap.. =_="

    ReplyDelete
  28. betul tu.myb dipengaruhi kawan kwan ke?

    ReplyDelete
  29. Adalah tu tengok TV cite seram kott...Anak okje pun penakut jugak Atie....yg jadi mangsa kakak dialah ....jadi peneman hehe. .

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..