Friday, 20 December 2013

:: Aku Bayar Bukan untuk Pukul & Lempang...

AssaLamualaikum
Maaf tajuk entry agak kasar sedikit. Berkaitan dengan ENTRY ini. Kisah Budak Tumpis dan pengasuh lagi. Selalu kan Pa'e bukan jenis cerewet bila tengok aku & baba nak pergi kerja. Bila dia dah start meragam pagi-pagi tu memang ada yang tak kena lah tu. Isk! naik geram lah dibuatnya. Bangun pagi aku dah stress sebab Pa'e dah nangis-nangis tak bagi aku pergi kerja. Siap buat ayat yang menyentuh hati " Ibu, tak payahlah pergi kerja. Ibu jagalah abg Pa'e. Abg Pa'e tak minta beli  mainan dah" (selalu kan aku cakap kat dia, ibu kena kerja sebab nak beli mainan abg Pa'e). Sedih, sayu tau bila dengar anak cakap macam tu. Mau menitis air mata. Bayangkan budak umur 3 tahun dah boleh fikir sejauh itu. Bila aku tak kerja, maka tak perlulah beli mainan dia. Uwaaa. Sob..sob.:(
Ya Allah! macam manalah nak buat. Pa'e ni kalau kita tanya dia memang dia akan jawab dengan telus. Bila tanya-tanya lagi kenapa nangis pagi-pagi, dia cakap "kakak R pukul abg Pa'e. Kakak R pukul punggung sampai bunyi, sakit lah Ibu". Dia mengadu lagi " kakak R tolak muka abg Pa'e bila tak nak makan". Korang tau, siap dia demo lagi tau macam mana pengasuh dia tu buat. Ya Allah! memang sedih lah bila anak mengadu macam ni. Tak sanggup rasa nya nak dengar. Hati pun dah mula risau, tak senang hati. Aku cerita kat babah, suruh dia tanya pengasuh dan nasihat lagi. Jangan lah buat kat budak macam tu. Kesian tau! babah cakap masa dia tanya pengasuh tu, pengasuh tu diam je! maknanya memang betul lah dia buat tu. Isk! geram! Aku tau Pa'e macam mana, aku tau tahap keaktifannya macam mana. Dia bukan jenis budak tak boleh dilarang. Dia dah pandai dengar arahan kalau kita bagitau elok-elok. Bukan nak bandingkan dengan anak orang lain, tapi bila aku tengok anak kawan-kawan kekadang aku sangat bersyukur sebab Pa'e jenis yang masih dengar cakap bila dilarang atau ditegur. Bukan jenis merosak barang atau bersepah sesuka hati. Kalau dia bersepah pun dia dah pandai kemas sendiri. Kalau tumpahkan air dah pandai lap sendiri. (bukan maksud memuji anak, cuma memang tak puas hati bila pengasuh buat macam tu. Apa yang tak kena dengan anak aku???). Nak cari pengasuh baru plak memang susah lah. Bukan senang! Harapnya  R ni dengarlah  nasihat babah Pa'e tu. Kalau tak makan saman juga, maka good bye lah! Baik aku hantar anak aku duduk dengan nenek dia. Biarlah terpaksa menanggung rindu. Yang penting anak aku selamat, dijaga oleh orang-orang yang sangat menyayanginya.
Mood: SANGAT GERAM & sakit Hati!!.
WasSaLam^_^

34 comments:

  1. susah kan, sabar ya sis ibu mana x geram dengar anak kena macam nie kan

    ReplyDelete
  2. Salam kenal yer..

    Aduss sedey+geram sha baca entry nih.. Kita nih dah la kene bekerja cari rezeki.. Kita harapkan baby sitter tu jaga anak kita elok2 tp bila dah jadi cenggini rasa tak tenteram kita nak wat keje kat opis tu... Haihhh budak2 kecik pun diorg nak wat mcm tu... Geram bila baca... Dahla mcm2 kes sekarang ni.. Sabar yer.. Harap2 benda tu tak berulang lagi...

    ReplyDelete
  3. Bila anak kena pukul dek pengasuh taska, memang sedia kak... Dulu anak saya pon kena kat taska... Tapi.... hemmmm..

    Cuba baca kat sini kisahnya beberapa lama yang lalu...

    http://www.papablogger.my/2013/01/kau-lempang-anak-aku.html

    ReplyDelete
  4. uihh..mak mana yg x risaukan anak kalau diperlakukan mcm tu kan kak?harap2 pengasuh tu makan saman la kan kak?hihi

    ReplyDelete
  5. Allah... lia baca sampai nanges sbb marah sgt dgn R tu... sedey sgt... kalau xnak @ xsanggup, bgtau... jgn aniaya amanah org pada dia...

    semoga Pa'e sentiasa selamat & d lindungi Allah... amin...

    ReplyDelete
  6. kalau akak dah tak senang duduk dah..kesian Pa'e...tapi apa boleh buat..semoga pengasuhnya makan saman la lepas ni..jangan pulak dia lepaskan marah kat Pa'e sebab mengadu kat Atie dan suami....takut la akak...:(

    ReplyDelete
  7. Atie, sedihnya baca dan rasa geram juga. Budak memang takkan menipu. Siannya pa'e. Smoga anak2 kita sentiasa di bawah lindunganNYA.

    ReplyDelete
  8. Anak2 sebaya pa'emmg boleh cakap ngan telus apa yg berlaku pd mereka..takder tokok tambah atau menipu nie jenis yg kurang sabar mmg takboleh jaga budak2..walau mcm mana sekali kenakalan mrk namun tak blh nak slhkan mrk kerana dah nature mrk kan sbb belum matang dan boleh memahami sst dgn jelas..
    babah pa'e kena brainwash btul2 pengasuh tuh agar tak berulang lagi..takpun bg last warning ker...
    mmg sedih bila anak kita diperlakukan demikian ..kalau kita pukul sendiri tuh lainlah plak kan..hehe

    ReplyDelete
  9. Betul tu Atie bila anak meragam menangis tak pergi tentu ada sebabnya... di hospital tempat atie kerja tu tak ada nursery perjagaan anak2 staf ke...

    ReplyDelete
  10. ewah2 sedapnye pukul anak org suka2 ati..Sy pun hangin kalo tau pengasuh ada pukul2 ni. Biar kite sendiri pukul jgn org lain.

    ReplyDelete
  11. Kes2 macam ni banyak berlaku sejak kebelakangan ni... takut saya mendengarnya... Sian kat Pa'e... Harapnya R tu dengar lah nasihat babah Pa'e... tapi kalau berlarutan, memang kena cari jugak pengasuh lain...

    ReplyDelete
  12. KEKADANG MASA BEKERJA NI TERINGAT ANAK-ANAK DI RUMAH PENGASUH.. MACAM MANALAH MEREKA.. SO FAR, OK JE BUAT MASA NI..

    ReplyDelete
  13. Kakak bukan pasang api ye Atie. Tapi kakak rasa bila abah Pa'e tanya pada kak R itu dia akan lebih sakit hati dgn Pa'e. Mahu tak mahu Pa'e akan menerima kesannya. Kalau boleh carilah alternatif yg lain. Kesian anak baru 3 tahun dah kena mental torture - kita tak nampak tapi dari cara Pa'e menangis tu kakak dpt rasakan Pa'e dah tak selesa tinggal dgn Kak R itu..

    Moga ada jln lebih baik buat Pa'e. Kesian dia...

    ReplyDelete
  14. wah...jadi geram dan seram plak bila baca....aduii...memang la da tahap kesabaran manusia..tp sndiri la ukur diri sendiri...kalau x mampu tahan karenah budak, jangan jadi pengasuh!buat keja lain.keja dengan mesin ka...isk! syukur la Pa'e boleh mengadu..ada budak diamkan ja....hrp2 dia berubah..klu x berubah jugak,baik cari yg lain...

    ReplyDelete
  15. ee geram pulak saya rasa...sesuka jer pukul anak orang...sabo jerla...
    betul kater kak zaki tu...bila abah pae tanyer kot lagi lah dia sakit hati ..takut kak r apa2kan jer si pa'e tu...

    ReplyDelete
  16. atie...ya Allah baru tau cerita pengasuh pae' ni...macam tu sekali...aduhai kita ibu2 yang bekerja ni memang tak senang hati..faham sangat dah tu atie..rasanya jalan terbaik kena tukarkan pengasuh pae'..sebab selalunya pengasuh ni tak dpt terima nasihat..taktaula kenapa..agaknya kalaulah dia memang pengasuh yang baik dia tak kan pernah sentuh budak2 macam tu..so kalaulah dia buat jugak bermaksud memang dia tak ikhlas je nak jaga..cari jln lain la atie..kesian saya kat pae'...

    ReplyDelete
  17. ya Allah....nda payah lah amik R tu jadik pengasuh lagi kak atie..nanti makin menjadi2 pula..nanti d ugut nya si pa'e tu supaya nda lapor kak atie..susah tu...

    ReplyDelete
  18. Betul.. bukan senang nak cari pengasuh yang ok sekarang.. tapi kalau pengasuh semakin menjadi-jadi kerenahnya, baik cari je yang lain.. tapi moga dia berubah lepas dengar nasihat.. kita doakanlah perubahan tu.

    ReplyDelete
  19. salam. balas kunjungan. tp baca psl pa'e tu rasanya baik mula cari pengasuh baru.

    ReplyDelete
  20. lebih baik cari pengasuh baru atiey.....takut pulak kalau pengasuh yang ada sekarang ni suda berani pukul2 tolak2 muka.....huhu

    ReplyDelete
  21. sakit hatinya baca.. tukar la pengasuh k.atie.. sian pa'e.. nanti kak R tu lagi buat pa'e. dah babah pa'e p nasehat. .. syukrii dulu bs xtukar pempes dah sentap. huwaa.. kesian sgt bila pa'e ckp cmtu.. runtun hati dengar..

    ReplyDelete
  22. ya Allah,geramnya akak dengan pengasuh atie tu..
    nasib baik adik pa' e citer kat atie kan..ntah2 dah banyak kali kot dia buat adik pa 'e macam tu..sekarang ni bukan senang nak dapat pengasuh yang jujur depan dan belakang kita,harap2 si pengasuh tu makan saman hendaknya dengan teguran baba adik pa'e..

    ReplyDelete
  23. sabar ye atie.Ini dilemma kita sbg ibu bila anak2 kita masih kecil dan kita tak de pilihan melainkan hantar pengasuh.dpt pulak yg mcm tu...ishhh geram

    ReplyDelete
  24. ala,,kesiannya adk Pa'e..sy rasa pengasuh tu memang tak ngam keja dgn akk..org mcm tu tak suka budak2 mgkin?? kalau akk taknak pengasuh, akk boleh hntr Pa'e ke panti asuhan?? sekadar cadangan sy je..

    ReplyDelete
  25. ish ish melampau betul pengasuh pa'e.. budak2 kenapa la nak dibuat mcm tu.. akak kena hati2 sebelum R tu jadi lg melampau..

    ReplyDelete
  26. Ishhhh cian pae kak...aku pn prnh gak org yg jaga baby buat mcm tu xda ku bagi pluang da sbb d bg pluang pun dia buat lagi...sabar ya kak atie kdg2 serba salah kt d buatnya tp bila kt fkr ank kt d buat mcm tu kt memang sakit ati...

    ReplyDelete
  27. rasanya cari pengasuh lain. akak rasa le, pengasuh ni bila kita tegur dia diam tapi dia lepaskan lagi kat anak kita. cubalah yang terbaik. atau letak kat nursery ke. kalau hallain tak pe lagi..

    tapi part kalau tak nak makan tolak muka tu akak memang tak leh sabar. time makan memang akak pantang marah atau pukul.

    ReplyDelete
  28. nak g kerja pun x senang..
    risau anak. sush nak cr yg betul2 ikhlas nk jga anak kita. nk jga sendiri..perlu tambah rezeki keluarga.

    ReplyDelete
  29. meh saya jaga kk.sya xda kawan. tp jauh le.
    napa la buat cmtu. dahxnk mkn jgn la ditolak.cer pikitskit kalau org lainbuat kat ank dia cam tu jugak. haishhh

    ReplyDelete
  30. atie, sedihnya baca pasal ni..atie, cuba cari pengasuh lain atau hantar kejap duduk dengan nenek dia buat sementara waktu...kesian Pa'e ku..teringat muhammad asiff anak kami ni yang super duper ligatnya.... harap2 anak2 kita dalam lindungan dan peliharaanNYA..kesian sangat budak2 kecik dibuaT macam tu, kalau tanak jaga bagitau..kita boleh cari yang lain..nak dapat anak sorang pun bukan senang..kadang2 Linda risau kalau nak tegur2 nanti apalagi dibalasnya pada anak kita, kita tak nampak..Atie tgk pa'e betul2..huhuhu...mesti atie dan suami susah hati ni..tapi doaa banyak2 k, moga Pa'e okey nanti dan kalau apa2 lagi. tukarkan ke tempat lain ya atie.

    ReplyDelete
  31. Betul Atie....tak patut le pengasuh tu buat macam tu kat budak budak yang tak reti apa apa...Jaga budak ni kena betul betul penyanyangkan...kalau tak gitulah jadinya tu....Kesian Pa'e

    ReplyDelete
  32. alahai sedihnya... kesian pa'e... kena cari pengasuh lain la kalau macam tu atie... kalau tk hati tak tenang pi keje... plus takut pa'e jadi pasif pulak.... perkembangan budak ni kita tak boleh nak sekat/marah... sebab mereka sedang explore a.k.a belajar... :(

    ReplyDelete
  33. Huhuhu..sedihnya rasa..tak baik lah pengasuh pa'ie buat pa'e macam tu..kalau nak bergurau atau mendidik jangan lah guna kekerasan..sebab dia still budak lagi kan..haih..kalau aida pon geram dan risau..takkan lah takde hati dan persaan orang macam tu kan..

    ReplyDelete
  34. kesian pae..sy yg mebaca ni pun geram n marah..untung juga pae dh besar dh boleh mengadu..masa aiman dulu sy adapengalaman sama..umur 8 9 bulan mana tahu ckp lagi..rumah pengasuh tingkat satu asal smp bawah je dia dh nangis..satu hari ada kesan lempang kt pipi aiman..terus pengasuh tu bg alasan sakit takmo jaga dah..sbb tu sy macam serik nk hantar anak kt pengasuh..merancang lama nk bg aiman adik..

    seeloknya carik je pengasuh lain..mmg bukan sng nak carik pengasuh zaman skang ni..tp sy mmg tak sanggup klu jenis manusi cmni.kesian dekat pae..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..