Tuesday, 28 January 2014

Chef Kecik + Kek Coklat Kukus

AssaLamualaikum
Cerita Sabtu malam. Al-maklum musim sejuk konon, jadi perut sentiasa lapar. Dah tak tau nak makan apa ntah. Tak kan asyik nak telan limau mandarin pemberian bos-bos babah Pa'e tu hah! dah naik jemu juga. Hehe. Terfikir lah nak buat kek coklat lagi sebab bahan-bahan rasanya semua ada. Lepas maghrib mula lah projek baking. Ada chef kecik juga yang menolong. Suka dia bila dapat tolong Ibu:
Tengok tu! tekun menolong. Biar abg Pa'e buat, katanya. Hehe.
Nah! gambo je ya! siap juga hasil pertolongan chef cilik Ibu:)

Aku sebenarnya suka libatkan Pa'e dalam apa-apa aktiviti yang aku buat di rumah. Tak kisahlah anak lelaki atau perempuan, kena biasakan diri juga di dapur. Bagus untuk pertingkatkan skill anak-anak. Di samping boleh merapatkan hubungan. Kalau ikut babahnya, memang pandailah masak. Boleh hidup kalau aku tiada. Berdikari dan tau apa nak buat.
WasSaLam^_^

36 comments:

  1. selera nampak kek coklat pepagi nih..
    teror la pa'e boleh buat kek..nanti datang mesia bawak kat aunty satu ye..
    sini tak sejuk pon atie.. dik niq tidor malam still bukak baju..panas katenya..

    ReplyDelete
  2. wahhhh nmpk xtra moist gitu... dap nyer...

    ReplyDelete
  3. nmpk sedap kek cekelat tu..dah lama juga sy xbuat kek ni. rajin pae tolong ibu ye.

    ReplyDelete
  4. lapar plak sy bila tgk kek coklat ni atie. Masih sejuk ke kt LD, kat kawasan saya dah hampir normal dah suhunya

    ReplyDelete
  5. kompom bertambah-tambah moist lah kek coklat mama ni..kalau dah cheff cilik menolong membuatnya..:)
    dok teringin pulak akak membuat kek coklat moist ni..melihat yak atie yg mengoda sungguh pepagi ni....:)

    ReplyDelete
  6. pandai pa`e menolong... kalu akak suruh si aiyan tolong... mau kucar kacir heheh...

    ReplyDelete
  7. Wah, chef cilik ibu tolong buat kek coklat moist ye... sedapppnya kek coklat tu... menggoda nrl pagi2 ni... :(
    Malam td ingat nak buat kek, sekalinya terus tertido pas tgk2 kerje rumah anak2... huhu...

    ReplyDelete
  8. Kalau macam itulah Atie jgn bimbang Pa'e pun akan pandai macam babahnya juga sebab darah dah mengalir dalam dirinya. Tengoklah tu suka betul dia dapat tolong ibu..

    ReplyDelete
  9. Bunda dan ana2 memang suka kek ni..tapi beli jer xpandai buat..

    ReplyDelete
  10. akak x bape minat kek coklat...dr kecik sampai ke tua nie memg kureng sket dgn sgala produk yg berasaskan coklat...tp klu cheese, homaigoddddd...xkan terpisah okeh..hahaha....tp chef cilik tuh terer laaa dr anak dara akak...kekeke.

    ReplyDelete
  11. sdapnya kek coklat..mtk skit atie..:)

    ReplyDelete
  12. sedapnyer..
    baguslah libatkan anak2 sama..ajar dari kecik.. insyallah bila bsr nnti x perlu disuruh-suruh.. paling bagus, msa ni anak2 tgh syok nk explore n byk mde y dia blajar kan

    ReplyDelete
  13. Sekejap je buat kek kalau dah katnya Master yek Atie... hehe
    Sebenarnya bagus libatkan anak sedari kecik Atie...biar mereka tahu dan biasa....tapi tulah Okje ni kurang suka sebab kadang tu lebihnya mengacau! Tu yg silapnya Okje ni

    ReplyDelete
  14. bagus tu Atie...ajak diaorg tolong sekali...tapi jgn sampai bersepah satu dapur dah la... rajinnya atie buat kek...sedap nya...

    ReplyDelete
  15. mesti si kecik tu sebok nak tunggu kek siap kan.. sbb dia yg wat.. hehehe.. sedapnya coklat meleleh..

    ReplyDelete
  16. Sama macam Qis suka sangat menolong terutamanye bila time masak2...betul tu Atiey..bagus gak libatkan anak dalam aktiviti kita selain merapatkan hubungan..masa ni lah banyak benda diorng nak belajarkan..nanti Pa'e besar senang jer ibu nak suruh sebab dah biasa dari kecil.. :)

    ReplyDelete
  17. Sedapnya kek coklat tu. Rajin pa'e tolong ibu.

    Memang bagus libatkan anak². Tapi mcm saya ni, anak dah 3 memang kelam kabut sket.

    ReplyDelete
  18. pandai n blh diharap abg pa'e nie..untung ibunya tau..hehehe..btul tuh atie..kena train depa nie agar rajin nolong buat keja2 umah..tak kiralah keje pompuan ke tak...En.AAA pun serba pandai jgk..

    ReplyDelete
  19. Esok2 boleh la Pae buatkan satu untuk auntie SB, yerrr...antar gi kch kelak

    ReplyDelete
  20. sedappppppppppppp...lama dah tak buat

    ReplyDelete
  21. Sedapnya kek coklat. Lama dah Fiza tak buat. Baguslah Atie. Nanti mesti Pa'e mampu berdikari nak2 darah babahnya yg pandai memasak mengalir dalam dirinya.

    ReplyDelete
  22. kecil rajin.. pasal nak main..huh

    ReplyDelete
  23. Wah rajinnya Pae.... kalau nabil ni Atie dia tolong bersihkan mangkuk tu... mama tak payah basuh nabil nak mkn coklat tu dulu... entah apa yg sedapnya tu :)

    ReplyDelete
  24. bagus ni atiey...ada assistant di dapur...hehe

    ReplyDelete
  25. atie!! bestnye!! hihihi..nak sikit..ngeeee..nak pinjam chef kecik jugak.. =)

    ReplyDelete
  26. ooo sedapnya coklat cair atas kek. lelaki pun memang kena belajar masak jugak :)

    ReplyDelete
  27. melentur buluh biarlah dari rebungnya...hehe..nnti dh besar senang jaga ibu kalau pandai masak kan..

    ReplyDelete
  28. alahaii.comelnya bah dia menolong mamanya..ya bah aTie perempuan ka lelaki harus belajar masuk dapur..untuk kebaikan dorg jg tu aTie..

    ReplyDelete
  29. wahhh..sedapnyaaaa..rajinnya Pa'e tlg ibu..

    ReplyDelete
  30. pandai nya pae buat kek...sini..ajar autie pula..hahaa

    ReplyDelete
  31. betul tu Atie.. kena ajar sedari kecil… Pa'e boleh geng dgn danish… suka sgt tanya, ada dia boleh help bila saya kat dapur :)

    ReplyDelete
  32. pos sini sikit kak.. teringin lak tengok.. :)

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..