Monday, 20 January 2014

Pa'e kena sembelit - Betik Memang Berkesan

AssaLamualaikum
Kisah dua minggu yang lepas. Budak Tumpis tu kena sembelit tau. Sampai 4 atau 5 hari baru 'membuang'. Ibu ni risau lah sebab selalunya dia akan buang air besar tiap hari. Paling lama pun 2 hari sekali. Sekali sampai 5 hari tak membuang. Bila membuang siap ada darah lagi. Beberapa kali jugalah dia membuang dah ada darah. Luka kot! Ibu ni jenis cepat risau. Google lah macam-macam nak tau simptom apa tu. Memang takut jugak lah kan, sebab ada darah. Last-last minta babah bawa pergi klinik panel. Babah cakap doktor siap tengok kat celah 'tut' tu. Doktor bagi ubat pelembut najis & ubat sapu. Siap cakap kat budak tumpis kena rajin makan sayur dan buah. Tapi tak jalan tau. Sama juga, lama baru membuang dan still ada darah. Isk! Ibu ni dah fikir macam-macam lah. Takut ada penyakit lain plak terutama yang berkaitan dengan usus. Nauzubillah! Pa'e pun jadi takut bila nak membuang sebab ada darah. Kesian.
Kebetulan masa tu kan nenek Pa'e ada datang lawat kami. Mak suruh belikan betik dan rajin-rajin bagi makan. Memang berkesan lah. Lepas makan betik, tak lama lepas tu terus Pa'e membuang. Dan Alhamdulillah dah tak berdarah. So, sekarang mesti ada betik kat peti sejuk. Hari-hari bagi dia makan betik.Cuba buatkan jus betik, tapi dia macam tak suka. Lebih suka makan macam tu. Apa yang paling best sekarang Pa'e dah suka makan sayur, sebab dia teringat pesan doktor tu. Siap cakap "Doktor cakap abg Pa'e kena makan sayur & buah Ibu, sebab kalau tak makan nanti beyak darah". 
Haha! tau jugak budak tumpis ni takut. 
*ada juga yang pesan kena kurangkan kepekatan susu bila anak sembelit. Korang buat macam mana ya?
WasSaLam^_^ 

26 comments:

  1. Kesian Pa`e ... memang betul tu Atie, buah betik memang berkesan, selain tu, buah pisang pun ok... kekadang susu yg dia guna sekarang dah tak sesuai utk Pa`e... cuba tukar susu lain pulak Atie ...Rajin mkn sayur dan buah ye Pa`e :)

    ReplyDelete
  2. haa pok mentua akak pon kes yg sama mcm adik pa'e ni..:) sampai buasir noh di buat sembelit ni..kuar darah jgn citer,tiap kali membuang tut..darah ikut sekali..mmg betul apa yg nenek pa'e cakap makan betik dan banyakkan makan makanan yg berserat..tu yg doctor cakap..

    ReplyDelete
  3. alahai..kesian pae..pisang boleh jugak kan kak utk sembelit tu...

    ReplyDelete
  4. Kesian pa'e . atie bleh try bg kiwi gak.ali makan kiwi baru berak ok.kalo x..terjerit2 kt dlm toilet

    ReplyDelete
  5. yes, betik is the best way nak elakkan sembelit...kena byk mkn buah syg...pisang pon ok gak...anak akak x penah kena masa kecik² dolu...

    ReplyDelete
  6. kesian Pa'e...betik memang bagus..pisang pun ok jugak Atiey...moga takde lagi sembelit menyerang Pa'e..Rajin2 makan sayur ye Pa'e..^^

    ReplyDelete
  7. Buah betik tuh betul berkesan tuk sembelit atie...ummu biasa guna..terutama lepas bersalin kan mmg sembelit...haaa..bagus jgak sembelit nie kan..setidak2nya abg pa'e dah mula makan sayur dan buah....hehe

    ReplyDelete
  8. Kepayas akak tahu ka apa?? org kampung salu sebut betik tu kepayas... :)

    ReplyDelete
  9. alahai sian nyer dia... psl kurangkan kepekatan susu tu betui jgk.. tang betik mmg betui jgk antara buah2 yg bgs utk lawaskan pembunagan sisi toksik heheh

    ReplyDelete
  10. selain betik, lia bg gak buah prune tu... setakat ni, Alhmdlh ok...

    ReplyDelete
  11. Kalau anak kakak dulu selain betik, buah kiwi dan dragon fruit pun lawas juga Atie. Kalau takut pa'e jemu tukar-tukarlah dgn buah ni.

    ReplyDelete
  12. alahai pa'e..kesian plak....budak2 kan.kalo kita kena sembelit pun dh gelisah.....tp btol tu atie betik mmg bgus utk elak sembelit....pisang pun oke.. banyak2 mkn buah oren pun oke..hehe..itu pesan auntie saly tau...

    ReplyDelete
  13. memang betik menjadi punya... betoitu susutu dikurangkan pekatnyer...
    memang risau yerk kalau anak tak nak ooo oohni...
    dulu dik ya sampai masuk sepital... masuk air baru boleh...

    ReplyDelete
  14. aduhhhh kak atie....kesian c pa'e...berdarah pula tu..pisang pun bagus juga kak atie..pisang budak2..ada kan yang kecik tu...bukan pisang goreng aaaaaa...hihiihih

    ReplyDelete
  15. Betik mmg berkesan. Bukan utk ank je org dewasa pun. Baguslah selalu mkn betik. Bertambah cantik kulit pa'e nanti :) tgk susu juga atie. Cubalah kurangkan.

    ReplyDelete
  16. yeah..famili ecah mmg amalkan makan buah betik untuk elakkan constipation . hehe.

    ReplyDelete
  17. kalau tak de betik,vitagen pun okey..anak2 SB minum tu sbb tak suka makan betik.

    ReplyDelete
  18. kalo budak sembelit memang kesian atie..
    sampai berdarah lagi la takut..
    zee yang tua ni pon kalo sembelit memang hazah..dari sekolah dulu pon ada masalah ni..betik pisang sumer dah tak jalan..

    ReplyDelete
  19. Siannya Pa'e. So far alhamdulillah...anak2 saya jarang kena sembelit. Bagi makan pisang pon ok juga atie.

    ReplyDelete
  20. anak anak akak rasanya tak kena sembelit lagi. tak tau la mcm mana. tapi kalau akak kena sembelit memang betiklah penawarnya.

    ReplyDelete
  21. Di rumah memang sentiasa ada buah-buahan terutama pisang, betik dan entah apa-apa lagi. Setakat ni takda pulak anak2 saya kena sembelit. Memang susah kalau tengok anak sakit, hati emak yang huru-hara jadinya.

    ReplyDelete
  22. SAYA BARU PERASAN ANAK SAYA YANG SULONG TU DAH TAK BUANG AIR BESAU DALAM 2, 3 HARI NI.. ADA MASALAH SEMBELIT KOT..

    ReplyDelete
  23. kesiannya...kena slalu makn buah dan sayur tu atie

    ReplyDelete
  24. Kesianyyaaa Pa'e!hopefully cepat sembuh..kesian sangat sebab sampai berak berdarah..Aqil pon sama sembelit..tapi dia tak suka Betik..lagi susah..huhuhu

    ReplyDelete
  25. Mungkin susu tu nak kena tukar tak Atie....dah tak sesuai ke....

    ReplyDelete
  26. betik memang pelawas yg terbaik.. hehe.. sian pae..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..