Monday, 13 January 2014

Teknik Nabi Bertanya

AssaLamualaikum
Kekadang tanpa disedari pertanyaan kita mungkin menyinggung perasaan orang lain. Aku sebolehnya jarang bertanya tentang perkara-perkara sensitif pada orang-orang yang aku kenali. Takut pertanyaan itu boleh menyinggung. Contoh paling nyata, ialah hal zuriat pada kawan-kawan yang belum dikurniakan cahaya mata. Isu ini bagi aku sensitif, sebab aku sendiri pun pernah merasai nya. Memang pedih bila orang asyik persoalkan. Ini semua kan kuasa Allah! apalah daya kita sebagai hamba, selain dari terus berusaha dan berdoa.
Terjumpa info ini di FB. InsyaAllah boleh kita amalkan.
WasSaLam^_^

28 comments:

  1. TQ atie..betul tu kadang2 soalan yang kita tanya tu boleh juga menyinggung perasaan orang lain..
    jadi kena lebih peka dan boleh amalkan teknik nabi bertanya...hehehe...Salam Maulidur Rasul esok...

    ReplyDelete
  2. soalan dah ngandung belom tuh yg buat akak stress...pastu ada plak yg busok hati kata akak nie mandul..choii!!..klu mandul, tu mai mana si Az-Zahrah tu...rezeki tu allah yg bagi..so, xyah nak kalot tanya..kan....

    ReplyDelete
  3. tq....saling ingat mengigati.....kadang2 hal2macam nie....terlepas pandang juga......

    ReplyDelete
  4. very good info. sometimes kita sendiri x perasan yg soalan kita tu menyinggung perasaan org, kan?

    ReplyDelete
  5. selamat pagi kak Atie, nice sharing kak..kdg2 kta ne selalu jgk lepas cakap b4 berfikir dulu..huhuhu

    ReplyDelete
  6. pagi atie..
    betulkan ! kadang2 solan kita boleh buat orang tersinggung,pada hal niat kita saja ingin bertanya je..
    haa nasib baik atie sharing ' teknik Nabi bertanya ' satu perkongsian yg baik, thanks atie :)

    ReplyDelete
  7. salam atie..
    bagusnya perkongsian & peringatan nie..betul tuh bila kita bertanya sllgunakan 'me ngapa'inshaallahkena cuba2 utk ubah..:)

    ReplyDelete
  8. Betul tu Atie, setiap persoalan itu seeloknya tidak menyinggung perasaan org lain... tq sharing

    ReplyDelete
  9. hamboiii.. byk kiss2 kat cni.. serrammm.. heheheh
    agree sgt2.. kdg2 soalan x kena.. nk jwb pun jd.. em.. aaa.. nth.. :)

    ReplyDelete
  10. Betul bah Atiey....kadang2 kita nda sedar pertanyaan kita tu menyinggung orang lain.......kena lebih berhati2

    ReplyDelete
  11. Apa yg membimbangkan kita tak sedar cara pertanyaan kita menyinggung yg ditanya..

    ReplyDelete
  12. insyaALLAH... thanks for sharing.. :)

    ReplyDelete
  13. salam

    jom singgah blog saya. saya orang baharu dalam dunia blog ini. sempena pembukaan blog saya. pelbagai hadiah menarik saya sediakan. siapa cepat dia dapat. cepat sebelum terlambat www.detikilham.blogspot.com

    ReplyDelete
  14. YA.. SAYA PERNAH TERBACA TENTANG INI DI FACEBOOK.. TERIMA KASIH KERANA MENGINGATI..

    ReplyDelete
  15. cik penah baca ne d fb..tu lah kan kak atie..
    selalu juga kita terlepas pandang walaupun benda tu remeh kan..

    ReplyDelete
  16. tq for sharing..
    betul tu kak.. klo kt nk btnya pon mesti berhati-hati..takut ptanyaan kt meninggalkan kesan sedih dan sebaliknya di hati empunya..

    ReplyDelete
  17. Nice sharing Atiey..terkadang kita tak perasan persoalan kita tu boleh menyinggung perasaan orang lain kan..

    ReplyDelete
  18. Trima kasih Atie atas perkongsian yg menarik dan berguna tambahan lagi esok umat islam akan menyambut Maulidur Rasul. Sebagai guru, pendekatan menyoal / bertanya yg diajar oleh Nabi S.A.W amat indah utk dilaksanakan

    ReplyDelete
  19. Sungguh cantik akhlak nabi kita kak.. Hikmah dalam bertanya...

    ReplyDelete
  20. satu lagi contoh yang patut diteladani. salam maulidur rasul, atie

    ReplyDelete
  21. pwrkongsian yg menarik thnks sharing kak
    salam maulidul rasul

    ReplyDelete
  22. Thanks share kak atie..bkn pasal anak je kami yg bujang ni pun org asyik sibuk tnya kenapa xkawen lg..punn stresss nk men jawab kak atie..huhu

    ReplyDelete
  23. yg baik ni mmg susah nak ikut.. inshaAllah cuba amalkan..

    ReplyDelete
  24. Alahai tingginya akhlak Rasulullah Atie...sehingga bab bab bertanya pun punyalah berkhemah...

    ReplyDelete
  25. Tq share aTie..In Shaa Allah cuba akn dpraktikkn

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..