Thursday, 23 January 2014

Jangan Terlalu Memanjakan

AssaLamualaikum
Erm! sebenarnya dalam dilema juga bila bab-bab memanjakan anak ini. Tambahan pula bila anak seorang sahaja. Memang berbelah bagi. Dilema sama ada nak memenuhi permintaan itu, atau tidak.
Dalam kes Pa'e plak, aku kekadang kalah juga dengan permintaak budak tumpis tu. Adoi! lemah lah kalau dia dah nangis-nangis tu. Apatah lagi bila rasa masa itu ada duit lebih sikit. Haha! memang terbeli jugalah kekadang. Cuma dalam bab-bab makanan manis, aku memang tak belikan sangat. Tang minta ais krim malam-malam pun tak layan. Sebab?? Pa'e akan selsema bila terlalu makan benda-benda sejuk ni. Tu yang tak ikutkan kemahuannya. Apa pun semua terpulang pada Ibu bapa sendiri lah kan. Sebab kita buat semua itu untuk kebaikan mereka.
WasSALam^_^

23 comments:

  1. ha..jgn terlalu memanjakan kak..niesa blm ada anak ni awl2 dh set dlm otak xnk manjakan anak sbb tkt jadi mcm niesa!hahaha..

    ReplyDelete
  2. apapun kalau berlebihan memang akan ada mudaratnya..kita kena berpada pada..kaksura ada 4 orang anak..kalau ikut nafsu memang nak tunaikan apa yg diarang nak..tp ikut kepentingan dan kemampuan..biasanya kalau yg murah2 belila jugak tapi kalau yg mahal kenalah diarang menyimpan duit..:)

    ReplyDelete
  3. Betul tu. Memanjakan biarlah berpada.

    ReplyDelete
  4. yup atie..manjakan anak biar berpada..
    kadang2 tak sampai hati kan ! tengok dia bersedih adoiii sian pulak jadinya hehe..:D

    ReplyDelete
  5. Pa'e tu masih kecil benar Atie. Belum matang pun. Bila dah selalu dijelaskan besar sikit kelak dia akan faham. Kakak dah lalui semua. Sekarang anak dah besar tahu mereka menilai sendiri..

    ReplyDelete
  6. mmg la...bila anak sorang ni kan
    manja lebih sket
    sm la sy pon..tk mau nk manja2 sgt
    tp bila kdh2 smpi nanges semua org dgr..
    belikan la jugak..haha..

    ReplyDelete
  7. apapun cara kita yg penting sentiasa berpada2 kan !

    ReplyDelete
  8. manja boleh tapi biarlah yg berpada. manjakan lebih pun tak boleh juga sbb takut besar nanti dorg susah nak berdikari sendiri ..

    ReplyDelete
  9. sensitif ni..akak pun anak sorang je... dok lebelkan terlalu manjakan anak... huhu..mmg anak kena manjakan juga masa dia kecil ni... tapi secara berhemah laa..kena dok terangkan sebab dan akibat... nnt dia dah besar..dah boleh fikir sendiri...kan... kesimpulannya..akak mmg manjakan juga mia.. tapi bukan dalam semua perkara... anak sorang atie... susah nak dapat lak tuu... kalau tak manjakan langsung..memang akak tipu...hahaha

    ReplyDelete
  10. selalunya anak akan jadi manja dan pentingkan diri malah kekadang nakal sikit sebab dia anak tunggal . lbh baik beri dia adik . jangan biarkan anak keseorangan melebihi 3 tahun . itu pengamatan saya terhadap scenario di sekeliling saya .

    ReplyDelete
  11. Bukan memanjakan tetapi berpada-pada... akak beri apa yg mereka mahu sebab akak tak mereka mencuri... budak2 ni kekadang bila apa yg dikehendaki mereka sanggup mencuri barang orang... tu yg akak takut sekali Atie.. sebab tu akak selalu nasihatkan mrk apa yg keperluan dan apa yg kehendak... tapi anak2 bawah 3 tahun mereka tk reti lagi... kita sebagai ibubapa perlu perihatin terhadap anak2 ni :)

    ReplyDelete
  12. akak ni masa Naiim kecik, memang akak manjakan sangat. Tapi bila dah umur 7 tu memang akak dah start pukul. pukul dengan rotan sahaja. kat kaki sahaja. itu pesan ayah akak.

    Part nak itu ini, tak semua akak penuhi. selalu ckp yg akak tak mampu even memang mampu pun nak belikan.biar dia tau yg tak semua benda boleh dpt dengan mudah

    ReplyDelete
  13. Sama la. Akk bukan kedekut. Cuma nak train anak anak supaya x membazir

    ReplyDelete
  14. kadang kesian dgn permintaan anak..kalau akak,akak bertegas..kalau tak perlu,membazir..akak tak turuti..berbeza suami yg ikut apa yg anak nak..

    ReplyDelete
  15. kena berpada-pada lah kan Atiey..tapi memang lemah bila anak2 nangis nak minta belikan sesuatu..rasa kesian..kadang2 kalah jugak dgn permintaan mereka..

    ReplyDelete
  16. Samalah..aida pon tak tahan denagn tangisan..kekadang rasa macam menurut sangat..tapi tak elok kan..nanti dia besar kepala pulak..haih.;

    ReplyDelete
  17. parents sy mmg suka manjakan cucu. belikan aje apa yg diorg nak. sy plak lain, mainan jgn harap, makanan boleh tp xsemua lah

    ReplyDelete
  18. Betul jugak tu Atie...kalau anak dah sorang boleh jadi jugak kita manjakan diakan....Tak apa kot..... janji tetap ada disiplin

    ReplyDelete
  19. sy tak manjakan sgt siaidan tuh..tp bapaknyer kuat jgk ikut kehendak n manjakan...makin manja makin susah nak dengar kata..so mak jd singa...huhu

    ReplyDelete
  20. betul tu kena berbalik pd ibu bpa

    ReplyDelete
  21. kadang2 cikna geram jugak bila tengok mama & abah terlalu memanjakan potet.. takut melampau lak dia tp nak buat camne kan.. kasih atuk & nenek.. huhu..

    ReplyDelete

Budi Bahasa Budaya Kita..
TERIMA KASIH pada kawan-kawan yg sudi beri komen..